Bra att du tog den iaf, behövs fler kulinariska frågor här.Probstner skrev:Ferran Adrià.
Frågan var föredömligt svårgooglad från början, retfullt att jag inte visste.
/ Probstner
Quiz: Kulturhistoria
Ett känt vin brukar skryta med följande tillskyndare:
Frankrike – Ludvig XIV, Ludvig XV och Madame de Pompadour, Napoleon III samt filosofen Voltaire
England – drottning Victoria, som varje födelsedag fick en present bestående av tolv flaskor per levnadsår (när hon år 1900 fyllde 81 fick hon 972 flaskor)
Tyskland – Fredrik den store och Johann Wolfgang von Goethe
Sverige – Gustav III
Ryssland – Peter den store och hans dotter Elisabet av Ryssland
Österrike – habsburgarna Maria Theresia och Franz Josef I samt kompositörerna Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, Franz Schubert och Franz Liszt
Polen – president Ignacy Mościcki
Den heliga stolen – Pius IV och Benediktus XIV
Litteraturens värld – Lord Asriel (förf Phillip Pullman).
Vinets kändaste slogan är Vinum Regum, Rex Vinorum.
Vilket är vinet?
/ Probstner
Frankrike – Ludvig XIV, Ludvig XV och Madame de Pompadour, Napoleon III samt filosofen Voltaire
England – drottning Victoria, som varje födelsedag fick en present bestående av tolv flaskor per levnadsår (när hon år 1900 fyllde 81 fick hon 972 flaskor)
Tyskland – Fredrik den store och Johann Wolfgang von Goethe
Sverige – Gustav III
Ryssland – Peter den store och hans dotter Elisabet av Ryssland
Österrike – habsburgarna Maria Theresia och Franz Josef I samt kompositörerna Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, Franz Schubert och Franz Liszt
Polen – president Ignacy Mościcki
Den heliga stolen – Pius IV och Benediktus XIV
Litteraturens värld – Lord Asriel (förf Phillip Pullman).
Vinets kändaste slogan är Vinum Regum, Rex Vinorum.
Vilket är vinet?
/ Probstner
Aha, denna - vilket sammanträffande - det var ju ett väldigt bra svar, hade jag känt till den filmen hade jag formulerat frågan lite annorlunda.
Filmen är italiensk. Och "jasmin" är lite, hm, halvlurigt (fast ändå inte, egentligen).
Filmen är italiensk. Och "jasmin" är lite, hm, halvlurigt (fast ändå inte, egentligen).