Var, när?, Varjag
Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Tack jslat. Flygfän i Afrika är en plåga....en gång ingrep dom avgörande i striden -
Var, när?, Varjag
Var, när?, Varjag
Ah, Battle of the bees. Dvs. slaget om/i Tanga 1914 när engelsmännen missade att erövra tyska östafrika, dvs, nuvarande Tanzania.
“one of the most notable failures in British military history.”
Tyvärr har jag inte tid att komma upp med en ny fråga, så ställ gärna en till.
Just det, den brittiska invasionen för att ta den staden Tanga i Tyska Ostafrika. Det blev ett svidande nederlag för britterna som bl.a. tvingades ta till flykten av stora svärmar av ilskna bin......jslat skrev:Ah, Battle of the bees. Dvs. slaget om/i Tanga 1914 när engelsmännen missade att erövra tyska östafrika, dvs, nuvarande Tanzania.
Den brittiska propagandan ville efteråt göra gällande att ''bina var en tysk fälla''. Men eftersom samma bin, än idag - varken talar tyska eller engelska så var det en svag ursäkt av War Office
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tanga
Frågan är fri!, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Han som ritade denna vackra karta föddes vid korset(sic) - vad hette han och vad hette hans hemstad?
Hans K
Hans K
Muhammad al-Idrisi's världsatlas från 1154. Född i Ceuta men mest verksam på Sicilien. Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...och varjag som bor i uppochnervända Australienvarjag skrev:Muhammad al-Idrisi's världsatlas från 1154. Född i Ceuta men mest verksam på Sicilien. Varjag
Nästa karta ritas av varjag.
Hans K
Tack sveahk - och ja, ur australisk synpunkt så ritade Muhammad sin världsbild ur korrekt vinkling
Ett par skepp...... där det första, i alla fall inte saknade mod.... och det andra svarade på traditionellt sätt....
Vilka fartyg, vad hände var och när?, Varjag
Ett par skepp...... där det första, i alla fall inte saknade mod.... och det andra svarade på traditionellt sätt....
Vilka fartyg, vad hände var och när?, Varjag
Kan det vara HMAS Sydney som till slut sänker den lilla tappra italienska jagaren Espero, som genom sitt mod ger sina kompisar tid att komma undan? I så fall var det den 28:e juni 1940, ungefär ett dygn från Alexandria?
Fel - och fel.....vi är i efterkrigstiden 
Första skeppet är frigatten HMS Swale från Royal Navy. Hon sänkte ett par ubåtar under kriget.
Men jag kan inte hitta mycket om henne från efterkrigstiden mer än att hon var utlånad till sydafrikas flotta i 6 månader 45-46.
Men jag kan inte hitta mycket om henne från efterkrigstiden mer än att hon var utlånad till sydafrikas flotta i 6 månader 45-46.
Gåtan är löst - tack vare Jslat! Tänkte väl att det måste i så fall vara ett systerfartyg till Swale i så fall, och efter lite sökning hittade jag egyptiska Domiat, ex, HMS Nith, som sänktes på natten den första november -56 av HMS New Foundland.
Det ska sägas att Dormiat uppträdde väldigt tappert! Om jag nu har rätt känns det lite som att Jslat förtjänar frågan.
Det ska sägas att Dormiat uppträdde väldigt tappert! Om jag nu har rätt känns det lite som att Jslat förtjänar frågan.
Att börja skjuta med två fyratummare - mot en kryssare med nio sextummare, är oerhört tappert!Det ska sägas att Dormiat uppträdde väldigt tappert! Om jag nu har rätt känns det lite som att Jslat förtjänar frågan.
http://www.shipwrecksofegypt.com/northc ... omiat.html
Håller med om att jslat's ID av fregatten, hjälpte Amund över målsnöret. Så kvarnprincipen gäller för nästa fråga!On 31 October 1956, the Egyptian frigate Domiat was cruising South of the Suez Canal in the Red Sea, when Newfoundland encountered her and ordered her to heave to. Aware that Britain and Egypt had just gone to war in the Suez Crisis, the Domiat refused and opened fire on the cruiser, causing some damage and casualties. The cruiser, with the destroyer HMS Diana, then returned fire and sank her opponent, rescuing 69 survivors from the wreckage.
Varjag
Jag är fortfarande ute på testbanan 13 timmar om dan och ahr inte tid att komma upp med en fråga värdig kleintelet här på Skalman.
Amund, du får ta nästa fråga.
Amund, du får ta nästa fråga.
Då tackar jag för förtroendet och försöker fånga intresset med den här frågan: Denna stad erövrades i mitten av 1200-talet av mäktiga styrkor, men jag har tyvärr inte hittat några bilder från det tillfället, däremot visar denna bild hur staden erövras långt senare, den är idag huvudstad. Vilken stad handlar det om, och vilket år skedde bildens erövring?jslat skrev:Amund, du får ta nästa fråga.