Quiz: Kulturhistoria

Låst
Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 30 augusti 2007, 20:23

Kan det kanske vara den där Wolfgang... ...Mozart alltså. Och en pianokonsert i c-moll. :D

/P

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 30 augusti 2007, 21:01

Det är Mozarts c-mollkonsert nr 27 KV 491, slutförd den 24 mars 1786.

En av hans "12 stora" och ett måste i varje Mozartälskares skivhylla - så även i min.

1786 var ett bra år för Mozart för övrigt, han skrev även Figaros bröllop, ett gäng pianosonater och violinsonater och mycket annat.

Den första i moll var nr 20 i d-moll KV 466. Den slog en musikvärld med häpnad eftersom pianokonserten dittills varit ren underhållningsmusik, Mozart skrev dem till sina konsertaftnar varmed han försörjde sig under en period.

Det berättas att publiken vid uruppförandet blev stumma - de hade aldrig hört något sådant förut och första satsen är verkligen dramatisk. Den emotionellt sinnade lyssnaren förblir inte oberörd inför detta stycke.

"Det dånade på så att det brusade om det" skrev Mozart själv till fadern i en rapport. Beethoven skrev kadenser till yttersatserna och denna konsert tillhör musikhistoriens favoriter - spelades mycket under 1800-talet. Beethoven ansåg detta stycke vara ett av de vackraste som skrivits.

Beethoven kvitterade på sitt sätt med sina pianokonserter som också tillhör "måstena" för den som vill lära sig musik.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 31 augusti 2007, 11:09

Pewi hade nog rätt tanke, men millgards svar var det korrekta, (utom att det var Mozarts 24. pianokonsert. Siffran 27 står för antalet so han skrivit sammanlagt, men KV 491 är alldelese rätt).

Tack okså för den långa redogörelsen.

Skivan finns också i min hylla och hör till de klassiska stycken som jag mest hört på.

millgard, det är din tur.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 31 augusti 2007, 13:28

Jag skrev 27 ser jag, möjligen utan att tänka. Hans 27-e i B-dur är mycket märkvärdig och det diskuteras om inte det var hans avsked till världen egentligen.

Det är en enkel konsert, inte särskilt "maffig" eller nyskapande. Snarare är den skir, vemodig och tillbakablickande. Om det var Flyckt eller Törnblom som skrev det kommer jag inte ihåg, men relationen till ett till fadern avsänt brev i februari 1791 ansågs tydligt: <"Livet var dock så skönt". I imperfekt skrev han, den trettiofemårige.> Tonarten B-dur var också ovanlig för Mozart, som verkligen använde tonarter för speciella ändamål. Han hörde det vi andra sällan hör nämligen.

En annan sak som sällan nämns i sammanhanget är Mozarts träblås i konserterna (och annars). Fantastiskt är ordet.

För att komma till en fråga så avbryter vi här. :D

I filmen "Amadeus" spelas ett stycke som Salieri beskriver i inledningsscenen såsom överjordiskt. Vilket är stycket?

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 31 augusti 2007, 15:45

Jag minns att Salieri sitter i ett rum på sinnessjukhuset och spelar bitar ur sin egen musik åt en präst, som inte känner ett enda av hans verk. sen spelar han "eine kleine Nachtmusik" och det känner prästen igen. Men det är ju Mozart. Kanske han förklarade att der var gudomligt? Låter litet överdrivet, men mera minns jag inte.

Om det inte är rätt, måste jag titta på filmen en gång til!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 31 augusti 2007, 16:14

paulderfinne skrev:Jag minns att Salieri sitter i ett rum på sinnessjukhuset och spelar bitar ur sin egen musik åt en präst, som inte känner ett enda av hans verk. sen spelar han "eine kleine Nachtmusik" och det känner prästen igen. Men det är ju Mozart. Kanske han förklarade att der var gudomligt? Låter litet överdrivet, men mera minns jag inte.

Om det inte är rätt, måste jag titta på filmen en gång til!
Nej det är fel.

Saileri berättar om musikstycket för prästen och musiken tonas in i bakgrunden. Salieri använder detta för att beskriva genialiteten eller kanske han menar det "samröre med gudarna" som Mozart alltid förknippas med till skillnad från alla andra kompositörer.

Ledtråd: Träblås.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 september 2007, 12:28

5 dagar utan gissning? 8O

Ledtråd: Ojämnt antal instrumentalister.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 4 september 2007, 14:32

Jag har ännu inte kommit mig för at titta på filmen., så jag måste gissa igen. Jag vet att han (Mozart naturligtvis) lämnade bort ett antal träblåsinstrument i sitt rekviem. Väl för att uppnå en speciellt dyster stämning.

Det kunde också vara ett sätt att slå en brygga mellan början och slutet av filmen.

Min gissning således: Mozarts rekviem.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 september 2007, 15:13

paulderfinne skrev:Jag har ännu inte kommit mig för at titta på filmen., så jag måste gissa igen. Jag vet att han (Mozart naturligtvis) lämnade bort ett antal träblåsinstrument i sitt rekviem. Väl för att uppnå en speciellt dyster stämning.

Det kunde också vara ett sätt att slå en brygga mellan början och slutet av filmen.

Min gissning således: Mozarts rekviem.
Nej. Tvärtom - han ersatte flöjter med klarinetter för att uppnå den dysrtare stämningen.

Ledtråd två.

En serenad för ojämnt antal träblåsare. :D (Nudå)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2007, 23:38

Om jag har fattat det rätt så är det filmen Amadeus från 1984 nånting, jag har själv sett den där filmen på bio.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 6 september 2007, 10:41

Eftersom ingen gissat ens på en vecka så lägger jag ned.

Serenad för tretton blåsare.

Frågan är fri. :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2007, 15:08

En liten nutidsfråga, kan man påstå.

Vilken fransk artist är det där?
Bilagor
fransyska.jpg
fransyska.jpg (3.75 KiB) Visad 958 gånger

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 6 september 2007, 15:15

millgard skrev: Serenad för tretton blåsare.
På helgen hade jag tänkt ta en titt på filmne för att komma på din fråga!

Den där flickan ser ut vara nån deltagre i en castingshow (Heter de så i Sverige?)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2007, 15:20

paulderfinne skrev:
millgard skrev: Serenad för tretton blåsare.
På helgen hade jag tänkt ta en titt på filmne för att komma på din fråga!

Den där flickan ser ut vara nån deltagre i en castingshow (Heter de så i Sverige?)
Vem är hon då???
En fransk artist som nu är mammaledig.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2007, 22:34

Ytterligare ledtrådar.

Låtar:

J´en ai marre
Moi Lolita(som egentligen blev hennes genombrottslåt)'
De är dessa låtar som har bl a spelat på radio och som finns som filmer på nätet, nu var det ett tag sedan som jag tittade på dessa videos.

Stefan

Låst