Mest förbisedda historiska person?

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 14 september 2003, 19:53

Kynes skrev:
Men hon kan man väll knappast kalla för förbisedd, jag har då minnen sedan mellanstadiet (kanske ävan lågstadiet) då våran lärare pratade om Margareta (Kung Byxlös tror jag att våran lärare kallade henne)
Trevligt, det låter som om du hade en ovanligt väl upplyst lågstadie- och/eller mellanstadielärare.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 september 2003, 21:32

Ender W, det tjatades en massa om Margareta när jag läste historia i grundskolan för tio-tolv år sedan också. I och för sig i samband med Kalmarunionen (och jag gick i skola i Kalmar), men ändå.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 14 september 2003, 22:15

Jo, Kung Byxlös råkar vara en av de saker jag minns bäst från historian jag fick i mig för sisådär en bortåt 25 år sedan också ...

Och det var definitivt inte i Kalmar. :wink:

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 15 september 2003, 14:36

Tanten som inte ville byta plats i bussen. I USA. Då startade dom färgades frihetskrig. Med MArtin Luther King. Jag tror hon hette rose i efternamn.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 september 2003, 21:30

Casanova skrev:Tanten som inte ville byta plats i bussen. I USA. Då startade dom färgades frihetskrig. Med MArtin Luther King. Jag tror hon hette rose i efternamn.
Rosa Parks?

/DK M

Användarvisningsbild
hangthedj
Medlem

Inlägg av hangthedj » 15 september 2003, 22:13

Jag vet väl inte riktigt om "frihetskrig" är rätt benämnning på de svartas kamp för jämlikhet...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 september 2003, 22:38

Har för andra gången i mitt liv hört/läst namnet Harald Edelstam idag. Han var Sveriges ambassadör i Chile för 30 år sedan, och räddade mängder med folk undan militären. Beundransvärt, och inget man hör ofta vad jag vet...

Mvh Petter

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 september 2003, 23:52

Ja, Harald Edelstam gjorde riktigt fina saker där i Chile. Numera talas inte mycket om honom, det stämmer. Men han är inte förbisedd i ordets mening, han var jättekänd då när det begav sig.

Men då passar jag och drar en parallell till en annan hjälte, unge Wallenberg i Ungern. Varje berömmande ord om honom är riktigt, han är en sann hero. Men faktum är också, att det var flera diplomater där i Budapest som gjorde ungefär samma saker och ungefär lika framgångsrikt. (liksom flera diplomater i t.ex. de baltiska länderna.

Det gick en utställning på Stockholms Kulturhus för ett par år sedan, där de berättade lite om dem.
En av dessa öden låter som en riktig skröna. Jag minns inte detaljer så jag berättar helt fritt; poängerna är så som de gavs men detaljerna fyller jag i själv, jag minns dem inte. Utställningen angav givetvis fullständiga namn osv.
Det var alltså en argentinare som gjorde något fuffens och fick hålla sig utomlands ett tag. Allmänsidigt begåvad lyckades han få jobb på spanska ambassaden i Budapest som något slags allt i allo. När krigsslutet började närma sig och ryssarna likaså, evakuerades ambassaden. Man lämnade bara någon enstaka representant kvar. För att fylla ut luckan utnämndes då denne man till tjänsteförrättande vikarierande konsul - och plötsligt hade han diplomatstatus och var då spaniens halvofficielle representant i Budapest. Och när judejakten kulminerade var hjälpsamme han i läge att såsom spansk laglig diplomat utförda spanska pass... Och det gjorde han.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 september 2003, 00:21

En av dessa räddare av judar under VK2 var en direktör på Wallenbergföretagen, Sven Norrman. Var en stor artikel om honom i DN 15 juni 1997.

Han fungerade som den polska motståndsrörelsens kurir, levde 1892-1979. Så här slutar Josef Lewandowskis artikel:
Enligt en gammal judisk legend är världen skändlig och förtjänar en andra syndaflod. Om världen ännu varar beror det på att det alltjämt lever lamed wow, 36 som är rättfärdiga. De är stillsamma och ohågade att skylta med sina förtjänster. Världen känner dem inte, men det är tack vare dem som den varar. Sven Norrman var en av dem.
Mvh Petter

stoffe
Provmedlem

Inlägg av stoffe » 17 september 2003, 04:16

Jag tror maxim vinner

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 17 september 2003, 07:50

Zjukov...

p0d
Medlem

Inlägg av p0d » 28 oktober 2003, 17:45

Durion Annundil skrev:Königsmarck, svensk general i venetiansk sold som 1687 tillsammans med Francesco Morosini ledde trupperna som erövrade Athen från turkarna. Under belägringen sköt venetianarna en bomb som träffade Parthenontemplet (vilket var ett turkiskt krutföråd då) och hela bygget lades i ruiner. Då hade det stått upp i 2000 år, och ser nu ut som det gör idag trots restaurering. Skäms, Königsmarck!
ehm...var Köningmarck artilleribefäl eller gav han direkt order om att beskjuta templet?

annars tycker jag det vore lämpligare att skylla på turkarna som använde det 2000 år gamla templet som krutförråd på en så upphöjd position under en belägring.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 29 oktober 2003, 13:00

Gutekrigaren skrev:I Sverige: Carl Gustav von Rosen (1909-1977).

Flygare, humanist, outtröttlig kämpe för de små människornas rätt. Revolutionerade hjälpsändningen, stred i vinterkriget, byggde upp Etiopiens flygvapen liksom Biafras (och ledde det i strid). Dog vid ett etiopiskt artillerianfall.

Mvh Petter
Var det honom von Rosens pokal (fd allsvenska pokalen) var uppkallad efter?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 29 oktober 2003, 14:08

Nej, inte alls.

Han hette Clarence von Rosen (han med pokalen). Antagligen var de släkt på långt håll men jag har inte sett honom kopplas närmare ihop med CG von Rosen. Dessutom var han väl nazist av nåt slag, vilket definitivt inte CG var trots (eller tack vare) att Göring var hans morbror!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 14 november 2003, 16:03

General Carl Johan Adlercreutz och övertste Georg Adlersparre som ledde den svenska revolutionen 1809 och därmed satte stopp för den gustavianska diktaturen vinner denna rond!

Skriv svar