Du verkar ju inte ha ngn som helst förståelse för andra, främmande kulturer. Känner du till aboriginernas historia utifrån dem själva? Du tror antagligen att hela Australien var en öken där små grupper av dumma, nakna vildar vandrade runt utan teknologins, klockornas, den randiga tandkrämen och atombombernas välsignelse? Förstår du inte att man kan vara nöjd med sitt liv utan en bil eller McDonald's? Jag hatar att vara politiskt korrekt, men jag har studerat australisk historia och aboriginsk kultur - och jag förmodar att du inte vet ett smack om den. Varför? Jo för att du inte insett den kulturella rikedomen som finns i de traditionella australiska samhällena. Det är intressant att se på skillnaden mellan västerlänningars respektive syner på olika "naturfolk".varjag skrev:Djinghis - ditt inlägg om de australiska aborigines tyder på överexponering till den politiska korrekthetens apostlar. Jag bor dock här och har troligen tillgång till mera djuplodande och kompletta debatter i ämnet än jag kanske skulle vänta mig finna i Karlstad, Visby eller Stockholm. Den nakna sanningen är - att, i motsats till nästan alla andra kulturer, var deras en totalt statisk. Betr. de s.k. massakrerna så tyder mycket på att kineserna var nära att upptäcka/kolonisera Australkontinenten långt före engelsmännen. Det var antagligen aboriginernas smala lycka att engelsmännen kom först då den samstämmiga uppfattningen tycks vara att hade kineserna kommit först hade vi idag inte ens varit helt säkra på att aboriginerna någonsin hade existerat.
Indianer = "Ädla vildar som är klädda i fina hjortskinnskläder och som lever ett sorglöst kringflackande liv i det precolumbiska amerikanska paradiset. Då den stora stygga vite mannen kom förstördes deras vackra kultur och deras uråldriga visdom förlorades"
Aboriginer = "Dumma, komplett kulturlösa stenåldersgrobianer som vältrade sig i sin egen smuts innan den upplyste vite mannen välsignade dom med sin närvaro och (försök till) uppodlande av bushen. Att gamle Jack sedan fick sitta i sina trasor och vakta får på en ranch 20 timmar om dygnet med en flaska sprit och en klapp på huvet som lön var ju mycket bättre än deras gamla, bakåtsträvande liv inte sant?"