Tidernas fältherre...
Manskap:zyx83 skrev:Panzer Clew: Var inte slaget vid Holowczyn jämt..?!...finns det littreratur kring detta skag...berättta gärna...vad jagvar det 1708...
Karl XII: 12 000 man
Sjeremetiev: 40 000 man
Förluster (döda):
Karl XII: 270
Sjeremetiev: 4000-5000
Litteratur:
Karl XII - en biografi av Bengt Liljegren
Svenska Slagfält av bland andra Lars Ericsson
Karl XII av Voltaire
Sen finns det mängder av böcker rörande Karl XII på antikvariater.
- Anckarström
- Medlem
"Svenskarna anföll frontalt genom att vada över floden. Kungen förde personligen Livgardets bataljoner. Segern vanns genom överraskande kraftsamlingstaktik, djärv stridsledning samt disciplinerad trupp och räknas som en av KarlXII:s främsta."Anckarström skrev:Hmm bara 270 döda låter väldigt lite - hade ryssen laddat med mjöl och skjutit malkulor?
/ NE
- Djinghis Khan
- Medlem
Vad heter gallern som gäckade Cesar? Vet inte vad jag svamlar om egentligen. Vet bara att jag nån gång för hundra år sen läste om en galler som trots underläge vann över cesar länge länge tills han blev instängd i sin "borg" och besegrades. Eller om det var just det slaget som han slog sig ur trots hopplösa odds. Vet som sagt inte riktigt vad jag talar om nu. MEN DET ÄR INTE ASTERIX OCH OBELISK JAG MENAR
OCH självklart får Kalle 11 credit för struktureringen av Gurra 3s ideér men vad jag menade var att Gustav den III ikullslog de traditionella synsättet på krigsföring och på så vis kom att ändra hela världens syn på stridstaktik. Tänker t.e.x på kavalleriets karoll.
/B
OCH självklart får Kalle 11 credit för struktureringen av Gurra 3s ideér men vad jag menade var att Gustav den III ikullslog de traditionella synsättet på krigsföring och på så vis kom att ändra hela världens syn på stridstaktik. Tänker t.e.x på kavalleriets karoll.
/B
Har också förstått det som att Hannibal Barkas av romarna mer eller mindre cencurerats ur historien, sannolikt för att man ville mörka hans bedrifter. I alla fall är denna man mer känd för att ha korsat alperna med elefanter, snarare än för att ha varit en av historiens genom tiderna mest framstående härförare.PanzerClaw skrev:Jag sätter min röst på Hannibal.
Inget kommer upp i samma nivå som hans seger vid Cannae 216 f.K.
Ett slag som kanske skulle kunna jämföras är Karl XII:s vinst vid slaget om Holowczyn.
"Censurera" och "mörka" är nog att ta i - det är ju genom de romerska historieskrivarna som Hannibal i bokstavlig mening "gått till historien". Titus Livius gör i sin romerska historia Ab urbe condita ett utförligt porträtt av Hannibal, till lika delar beundrande och kritiskt. Visserligen tillkommet ungefär tvåhundra år efter Hannibal, men det verkar inte alls sannolikt att man dessförinnan på något sätt skulle ha försökt "tysta ned" Hannibals gärning. Tvärtom var nog romarna alltid angelägna om att framhålla vilket hot Hannibal verkligen hade utgjort och hur nära han verkligen hade varit att krossa Rom - just för att framställa sin egen slutliga seger som så mycket mera ärofull.Dan Koehl skrev:Har också förstått det som att Hannibal Barkas av romarna mer eller mindre cencurerats ur historien, sannolikt för att man ville mörka hans bedrifter. I alla fall är denna man mer känd för att ha korsat alperna med elefanter, snarare än för att ha varit en av historiens genom tiderna mest framstående härförare.PanzerClaw skrev:Jag sätter min röst på Hannibal.
Inget kommer upp i samma nivå som hans seger vid Cannae 216 f.K.
Ett slag som kanske skulle kunna jämföras är Karl XII:s vinst vid slaget om Holowczyn.
Berättelserna om Hannibal ingick förstås i skolundervisningen, och bidrog till att pränta in idén att Rom alltid måste vara berett att militärt krossa farliga fiender (och därför borde slå ner alla uppror och potentiella konkurrenter så snabbt och effektivt som möjligt). Det är väl inte för inte som några av de mest kända latinska citaten har att göra just med de puniska krigen:
- Hannibal ante portas, "Hannibal framför portarna"
- Vincere scis, Hannibal, victoria uti nescis; "Att segra förstår du Hannibal, men inte att utnyttja segern"
- Praeterea censeo Carthaginem esse delendam , "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras"
Allt detta talar väl starkt för att Hannibal omgående fick ett starkt symbolvärde i den romerska självuppfattningen, och inte alls var offer för någon mörkläggning eller nedvärdering som fiende?
Ja kanske har du rätt, mörkläggning kanske var mycket sagt. Att Rom i propagandasyfte ville framställa Karthago som ett hot håller jag med om, men att Hannibal kanske ändå inte har fått det epitet som en av de största härförarna genom tiderna, som han borde vara vara värd, var vad jag menade, och jag skyller då inte bara på rom, utan även på historieskrivningen i allmänhet. När jag var liten lärde jag mig att han gick med elefanter över alperna, inte att han krigstekniskt anses tillhöra historiens allar mest berömda fältherrar.Dilbert skrev: "Censurera" och "mörka" är nog att ta i - det är ju genom de romerska historieskrivarna som Hannibal i bokstavlig mening "gått till historien...
...Allt detta talar väl starkt för att Hannibal omgående fick ett starkt symbolvärde i den romerska självuppfattningen, och inte alls var offer för någon mörkläggning eller nedvärdering som fiende?
Man kan väl utgå ifrån att en härförare kanske inte tveklöst framställs i sin bästa dager efteråt av sin fiende, efter han han begått självmord, och hans kungarike krossats?
Han lär emellertid ha haft en egen historieskrivare med sig under slagen, Lucius Coelius Antipater, vars sju böcker om det andra puniska kriget tyvärr försvunnit??? men i viss mån använts av Cicero? Låg Ciceros skrifter till grund för Livius bok?
Illa måste det vara, när historien mest känner ens namn genom vad ens fiender skrivit...
Kna det vara Vercingetorix du menar?UrsusRex skrev:Vad heter gallern som gäckade Cesar? Vet inte vad jag svamlar om egentligen. Vet bara att jag nån gång för hundra år sen läste om en galler som trots underläge vann över cesar länge länge tills han blev instängd i sin "borg" och besegrades. Eller om det var just det slaget som han slog sig ur trots hopplösa odds. Vet som sagt inte riktigt vad jag talar om nu. MEN DET ÄR INTE ASTERIX OCH OBELISK JAG MENAR![]()
/B