Kyrkogravar

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 22 maj 2003, 10:02

@Rally:

Om jag vore dig (och ville veta mer) skulla jag testa att ta kontakt med Länsantikvarieämbetet. Dom håller till i Länsmuséet i Gävle. Om det upprättats någon förteckning över viktigare gravar och gravmonument i Gävle med omnejd måste dom ha tillgång till den. Annars kanske det är på tiden att dom fixar det...

Att kyrkan inte har koll på sina egna prylar är väl bara att beklaga... :roll:

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 15 april 2004, 02:38

Efter att ha varit på Länsmuseet och gjort ett reportage har jag fått veta att de nu i vår har startat ett projekt där de ska bl.a. ta reda på hur det står till med kyrkorna i länet. De ska då också inventera gravplatser i kyrkor och på kyrkogårdar...

Där ser man : )

Jurgen Wullenwever
Medlem

Re: Kyrkogravar

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 1 januari 2009, 00:18

Sveriges riksdag fattade 1988 (om jag minns rätt) ett beslut som innebär att gravstenar kan förstöras efter 25 år, och det är väl detta som avspeglas i lagtexten ovan, vilket har inneburit att ett stort antal gravvårdar har tagits bort och förstörts. Kulturhistoriskt är det väldigt olyckligt att så sker, men det är så det är här i Sverige.

Fornminnen är saker äldre än hundra år, och dessa är däremot lagskyddade, såvida de inte är gravstenar, för då kan man tydligen förstöra dem. En "västgötabok" från 1980-talet (minns inte titel eller författare) klagade över att något som kallades "liljestenar", vilka enligt författaren visade att grekisk kristendom förekommit under 900-talet, togs bort från kyrkogårdarna och förstördes, eftersom de av kyrkogårdsförvaltningen troddes vara gamla gravstenar.

Som argument för förstörelsen anges ofta att det kostar pengar att ha stenarna kvar och hålla dem upprätt, att platsen behövs till nya gravar, och att ingen sörjande finns kvar som skulle sakna gravvården, må vara att det ibland dyker upp människor som klagar över att deras gravstenar försvunnit.

Nu avsåg jag inte att beklaga denna utveckling, utan blott att med detta i åtanke fråga ifall någon vet hur det är i andra länder. Förstörs gravvårdar även där, och i vilken omfattning?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2009, 16:54

I Uppsala domkyrka finns också gravar, bl a Carl von Linné och dessa är registrerade såvitt vad jag känner till.

I olika landsbygdskyrkor så finns det inbyggda gravkor, i bland annat Rimbo har en gravkor över ätten Hamilton och i Veckholm utanför Enköping finns det också en inbyggd gravkor(men där har jag glömt bort vad ätten hette).

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 januari 2009, 12:27

I Stora Tuna Kyrka här i Borlänge, så har de hängt opp dessa Gravhällar på väggarna. För att bevara dem för eftervärlden, för de insåg ju att slitaget blev för stort om dessa gravhällar fick vara kvar på golvet där alla människor går. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2009, 18:06

Anders Nyman skrev:I Stora Tuna Kyrka här i Borlänge, så har de hängt opp dessa Gravhällar på väggarna. För att bevara dem för eftervärlden, för de insåg ju att slitaget blev för stort om dessa gravhällar fick vara kvar på golvet där alla människor går. :wink:
Det där hakade jag upp mig på.
hängt opp dessa Gravhällar på väggarna
Menar du sköldarna från de olika adliga släkterna?

I ett antal kyrkor runt om i Sverige så hänger det vapensköldar från olika adliga släkter och oftast var det släkten som hade s k patronaträtt med en kyrka, vars vapensköld hänger på exempelvis kyrkoväggen. Menar du gravhällar så blev en del av del tunga så att det inte gick att hänga upp dem på kyrkoväggen. Däremot är det känt att gravhällarna flyttades av olika anledningar i olika kyrkor och själva gravvården blev kvar. Jag har läst en otal kyrkobeskrivningar genom åren och det finns en del gravvårdar i själva kyrkobyggnaden som har blivit förflyttade av någon specifik anledning. Direkt varför vet man inte i många av de fallen, men det berodde väl på en del renoveringar som föredrogs i många kyrkor under 1700-talet och nästföljande sekel. Då medeltiden skulle rensas ut från kyrkobyggnaden.

Ett tips;

I Björklinge kyrka norr om Uppsala så få man komma in i den adliga släkten Horns gravkammare. Enligt kyrkobeskrivningen öppnas gravkoren för besök vart tionde år, vet dock inte om man få komma in även vid andra tidpunkter. Kyrkobeskrivningen anger också att den senaste öppningen var 1996 och beskrivningen trycktes någon vid slutet av 1990-talet. Om det stämmer blir det nästa gång 2016 om inget oförutsättbart inträffar.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 januari 2009, 19:16

Stefan Lundgren skrev:
Anders Nyman skrev:I Stora Tuna Kyrka här i Borlänge, så har de hängt opp dessa Gravhällar på väggarna. För att bevara dem för eftervärlden, för de insåg ju att slitaget blev för stort om dessa gravhällar fick vara kvar på golvet där alla människor går. :wink:
Det där hakade jag upp mig på.
hängt opp dessa Gravhällar på väggarna
Menar du sköldarna från de olika adliga släkterna?

I ett antal kyrkor runt om i Sverige så hänger det vapensköldar från olika adliga släkter och oftast var det släkten som hade s k patronaträtt med en kyrka, vars vapensköld hänger på exempelvis kyrkoväggen. Menar du gravhällar så blev en del av del tunga så att det inte gick att hänga upp dem på kyrkoväggen. Däremot är det känt att gravhällarna flyttades av olika anledningar i olika kyrkor och själva gravvården blev kvar. Jag har läst en otal kyrkobeskrivningar genom åren och det finns en del gravvårdar i själva kyrkobyggnaden som har blivit förflyttade av någon specifik anledning. Direkt varför vet man inte i många av de fallen, men det berodde väl på en del renoveringar som föredrogs i många kyrkor under 1700-talet och nästföljande sekel. Då medeltiden skulle rensas ut från kyrkobyggnaden.

Ett tips;

I Björklinge kyrka norr om Uppsala så få man komma in i den adliga släkten Horns gravkammare. Enligt kyrkobeskrivningen öppnas gravkoren för besök vart tionde år, vet dock inte om man få komma in även vid andra tidpunkter. Kyrkobeskrivningen anger också att den senaste öppningen var 1996 och beskrivningen trycktes någon vid slutet av 1990-talet. Om det stämmer blir det nästa gång 2016 om inget oförutsättbart inträffar.

Stefan
Nej inte själva Adelsvapnet som du säkert menar.. Jag menar själva Gravlocket eller vad det heter, det som ligger på Golvet inne i kyrkan över själva Graven. :oops: I och med att de inte vill att de slits ut ännu mera, så därför har de hängt opp det på väggen medanns man kan tyda namn och årtal.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2009, 19:48

Vet du vad det är för material på de gravhällar som hänger då???

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2009, 19:48

Vet du vad det är för material på de gravhällar som hänger då???

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 januari 2009, 19:08

Stefan Lundgren skrev:Vet du vad det är för material på de gravhällar som hänger då???

Stefan
Någon är av sten å någon av stål. Men vilken stensort det är vet jag inte, men jag kan kolla när jag är dit nästa gång, för jag kan ju fråga vaktmästaren där, för han borde ju veta. :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 8 januari 2009, 20:21

Oftast är det väl sand- eller kalksten, de är bäst att arbeta i.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 21:50

Anders Nyman

Om inte vaktmästaren finns där så finns det väl kyrkobeskrivning.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 januari 2009, 18:47

Stefan Lundgren skrev:Anders Nyman

Om inte vaktmästaren finns där så finns det väl kyrkobeskrivning.

Stefan
Japp. Vet att det finns en väldigt bra beskrivning där, en liten bra folder över Stora Tuna Kyrka. :wink:

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 9 mars 2009, 12:21

Sitter månde kronorna på Västerås domkyrka där som ett minne av Västerås riksdag anno 1527, aka reformationsriksdagen?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 mars 2009, 21:36

KoteGaeshi skrev:Sitter månde kronorna på Västerås domkyrka där som ett minne av Västerås riksdag anno 1527, aka reformationsriksdagen?
Det kan vara det!!!

Ett litet tips.......Jag förmodar att det står i en bok om Västerås domkyrka eller dess kyrkobeskrivning, annars finns det personal där att fråga också.

Stefan

Skriv svar