Det finns ett finskt märke Terva Leijona som saluförs den dag som är idag. Det är inte dem du menar? (Kan rekommenderas hur som helst, härligt rökig tjärsmak.)NIL skrev:Salta lejon (tablettaskar)
Försvunna livsmedel
Re: Försvunna livsmedel
Nix, älskar dom med...men nu avser jag vanlig saltlakrits.Hexmaster skrev:Det finns ett finskt märke Terva Leijona som saluförs den dag som är idag. Det är inte dem du menar? (Kan rekommenderas hur som helst, härligt rökig tjärsmak.)NIL skrev:Salta lejon (tablettaskar)
Äh, det löser sig.
-
frejs väpnare
- Medlem
Om inte försvunna,så förminskade - kakrecepten.
Ett KILO smör, ett KILO socker, ARTON ägg etc.. och resultatet verkar bli ganska stabbiga kakor.
Även om det var fler inbjudna på "dåtidens" kalas, låter det som att det borde bli mycket rester.
Ett KILO smör, ett KILO socker, ARTON ägg etc.. och resultatet verkar bli ganska stabbiga kakor.
Även om det var fler inbjudna på "dåtidens" kalas, låter det som att det borde bli mycket rester.
NIL är inne på en sak. Ändring av recept.
Har lite kontakter i kokboksvärlden.. (coolt va?
)
Där kommer det snart komma nya versioner av de mest basala och breda kokböckerna som jag tror alla har, typ ICAförlagets och Annas mat etc.
Anledningen är att våra preferenser har ändrats. Generellt gillar vi rödare kött i steken så tempskalan måste skrivas om. Nya livsmedel har tillkommit på ett bredare sätt - nu finns sushi i kokboken, (försök hitta det i er mormors kokbok). Recept med ex. mozzarella, olivolja istället för smör, märkliga ostar som ingredienser.
Ni kan säkert hitta fler exempel.
Har lite kontakter i kokboksvärlden.. (coolt va?
Där kommer det snart komma nya versioner av de mest basala och breda kokböckerna som jag tror alla har, typ ICAförlagets och Annas mat etc.
Anledningen är att våra preferenser har ändrats. Generellt gillar vi rödare kött i steken så tempskalan måste skrivas om. Nya livsmedel har tillkommit på ett bredare sätt - nu finns sushi i kokboken, (försök hitta det i er mormors kokbok). Recept med ex. mozzarella, olivolja istället för smör, märkliga ostar som ingredienser.
Light-produkternas intåg ihop med den stora fettskräcken har ju också satt tydliga avtryck i recepten. Finns till och med speciella kokböcker där budksapet går ut på att undvika potatis....Ornellaia skrev:NIL är inne på en sak. Ändring av recept.
Har lite kontakter i kokboksvärlden.. (coolt va?)
Ämnet diskuterades på lunchen idag. Vi kom underfund med att ingen i sällskapet har sett till kokt torsk med äggsås på åtminstone 20-30 år. Jag har för mig det serverades skapligt ofta när jag var liten (vilket i och för sig kan bero på att morsan är fullständigt talanglös när det gäller matlagning. Kokt torsk med äggsås var en av tre rätter morsan klarade av.).
Dock är inte denna torsken helt försvunnen, begreppet lever kvar om man söker på nätet. Så här går det till enligt www.arla.se:
Snabblagad som passar både till vardag och fest.
Ingredienser
4 port
600 g torskfilé
1/2 tsk salt
5 dl fiskbuljong
Sås:
1 ägg
1 1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja
Gör så här
Börja med såsen. Hårdkoka ägget. Skala och hacka ägget. Ställ åt sidan. Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka ca 3 min. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.
Koka upp fiskbuljongen i en vid kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock ca 3 min. Tag upp fisken med hålslev och håll den varm. Koka upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen. Servera fisken med såsen, kokt potatis och gröna ärter.
Tips: Färsk fisk kan bytas mot djupfryst fisk som får tina före kokning.
Källa: Klassiker
Dock är inte denna torsken helt försvunnen, begreppet lever kvar om man söker på nätet. Så här går det till enligt www.arla.se:
Snabblagad som passar både till vardag och fest.
Ingredienser
4 port
600 g torskfilé
1/2 tsk salt
5 dl fiskbuljong
Sås:
1 ägg
1 1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja
Gör så här
Börja med såsen. Hårdkoka ägget. Skala och hacka ägget. Ställ åt sidan. Vispa ihop mjöl och lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken. Låt koka ca 3 min. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.
Koka upp fiskbuljongen i en vid kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock ca 3 min. Tag upp fisken med hålslev och håll den varm. Koka upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i den varma såsen. Servera fisken med såsen, kokt potatis och gröna ärter.
Tips: Färsk fisk kan bytas mot djupfryst fisk som får tina före kokning.
Källa: Klassiker
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har ätit äggsås till fisk i år, men jag vet inte om receptet eftersom morsan eller syrran brukar tillaga det, jag bara äter ja!!!
Ni som prenumera på Svenska Dagbladet, fick ni tidskriften "Företagminnen?
Ett nummer som bl a innehåller historien kring chokladkakor.
Stefan
Ni som prenumera på Svenska Dagbladet, fick ni tidskriften "Företagminnen?
Ett nummer som bl a innehåller historien kring chokladkakor.
Stefan
-
frejs väpnare
- Medlem
kokt torsk med äggsås har jag inte ätit sedan skolan. Hemma åt vi kokt kolja med äggsås - och då var äggsåsen skirat smör med ägg och persilja. Allra gottast var att mosa potatisen i äggsåsen.
I allra största hemlighet gör jag så än i dag, trots att jag snart är pensionsmässig.
I allra största hemlighet gör jag så än i dag, trots att jag snart är pensionsmässig.
Chokladen Milky Way var länge sen jag såg i affären och läsken Virgin som försvann lika snabbt om den kom.
Inför förra julen försökte jag hitta en julskinka av den kaliber som min moder en gång lärde mig att tillaga. Det vill säga en skinka MED ben. Jag hade inte så många timmar på mig men eftersom jag bor i utlandet tänkte jag inhandla sagta skinka och ta hem till jul. Men i de olika kolonialbutiker jag besökte förklarade charkutarna (gammal Stockholmska) bakom disken att något sådant inte existerade. Och när jag då frågade om man numera avlade fram benfria grisar i svinfabrikerna blev jag bemött som något som katten släpat in. Så hittade jag en riktig slakeributik. Men slaktardrängen hade samma besked - icke snack om. Här är det benfri skinka som gäller.
Men detta år jobbar jag heltid i Sverige och då skall jag f***n ta mig hitta någon som becknar vanlig hederlig gammaldags skinka. MED ben. Även om den är svindyr.
Men detta år jobbar jag heltid i Sverige och då skall jag f***n ta mig hitta någon som becknar vanlig hederlig gammaldags skinka. MED ben. Även om den är svindyr.
-
frejs väpnare
- Medlem
Tips. Leta reda på närmaste gårdsbutik. Gäller f.ö. inte bara skinka med ben,utan alla charkuteriprodukter.Donkeyman skrev:Men detta år jobbar jag heltid i Sverige och då skall jag f***n ta mig hitta någon som becknar vanlig hederlig gammaldags skinka. MED ben. Även om den är svindyr.
Oj - jag kollade med en absolut expert på ämnet (har gett ut flera böcker, bor inne i Stockholm) och varken hon eller hennes lika kunniga mor kände till någon ben-skinka. "Kanske i någon specialaffär" blev tipset.Donkeyman skrev:en julskinka av den kaliber som min moder en gång lärde mig att tillaga. Det vill säga en skinka MED ben.
Fast om man beger sig till saluhall med riktiga slaktare så skall man väl kunna ta ett snack med dem.
Äääsch!
Julskinka är "bonnigt", det skall var sushi (ekologisk) om man vill hänga med...och vem f-n vill titta på Kalle Anka när det finns Pokémon?
Julskinka är "bonnigt", det skall var sushi (ekologisk) om man vill hänga med...och vem f-n vill titta på Kalle Anka när det finns Pokémon?
Äh, det löser sig.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tunga var en maträtt för i tiden och dom tog bort den bara för att det var för mycket av någonting----Om jag minns rätt så var det kalcium.
Stefan
Stefan
Kan det ha varit KALIUM?Stefan Lundgren skrev:Tunga var en maträtt för i tiden och dom tog bort den bara för att det var för mycket av någonting----Om jag minns rätt så var det kalcium.
Stefan
Kalcium är ju kalk, inte så där himla farligt. Men vad vet man.