potatis skalade eller inte?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: potatis skalade eller inte?

Inlägg av a81 » 24 maj 2009, 19:10

Frågan är då när det blev vanligt att skala potatis (före kokning). Jag har inget minne av att oskalad potatis skulle ha varit vanligare när man var mindre, t ex på 1980-talet. Såväl hemma som i skolan var skalad potatis det vanliga. Generellt tycker jag inte skillnaden i mathållning är så stor om man jämför med för 20 år sedan. Ofta hävdas det att man åt mycket mindre godis och drack mycket mindre läsk på 1980-talet, men jag tycker inte riktigt att det stämmer.

johjoh68
Medlem
Kontakt:

Inlägg av johjoh68 » 25 maj 2009, 08:24

Hur farligt är det egentligen att äta gul/grön potatis? Jag har fått lära mig att detta inte är så nyttigt MEN när jag bodde i afrika stuntade alla i detta och alla potatis fick följa med ner i grytan .... nu undrar jag hur farligt är det med grön potatis som blivigt utsatt för solsken?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 25 maj 2009, 09:20

a81 skrev:Frågan är då när det blev vanligt att skala potatis (före kokning). Jag har inget minne av att oskalad potatis skulle ha varit vanligare när man var mindre, t ex på 1980-talet. Såväl hemma som i skolan var skalad potatis det vanliga. Generellt tycker jag inte skillnaden i mathållning är så stor om man jämför med för 20 år sedan. Ofta hävdas det att man åt mycket mindre godis och drack mycket mindre läsk på 1980-talet, men jag tycker inte riktigt att det stämmer.
Handlarna har väl bidragit till en smygökning: större diskar med lösgodis, större påsar. Bland annat.

Personliga minnen från way back in the sixties: vi tre barn i syskonskaran fick på lördag dela en (1) 33 cl läsk. Tre glas, en dryg deciliter i varje, upp till en viss mönstring på Vereco-glaset. "En enlitersfanta per man" hade varit en ren absurditet.

Godis? Lösgodis fanns men man fick kanske tre hallonåtar, en "sockerbit", en gräddkola och en Rigi-chokladkaka, 12 gram - och var i himlen, Schlaraffenland... lördagsgodisets paradis.

FCR2
Medlem

Inlägg av FCR2 » 27 augusti 2010, 19:26

kan inte påminna mig om att jag sett en oskalad potatis på 20år på en restaurang. Däremot har jag på hemvärnsövningar ibland blivit serverad med skal av kokgruppen fram till för 5 år sedan. De som lagat maten där har varit någonstans typ 70+ år gamla.

Skriv svar