Ja det är säkert detta som man hänvisar till, artikeln var från 1954 antar jag. Att man där inte gick fram och påstod explicit att "rökning ger inte cancer" var förstås väntat. Däremot gick man som sagt fram med direkt retorik, där man lägger in typiska och vanligen korrekta uttryck för hur man vanligen vetenskapligt kritiserar påstådda men obevisade hypoteser. (Exakt hur mycket som var obevisat om tobak 1954 vet jag inte, men det är inte heller så intressant)Hexmaster skrev:NYT 1988 nämnde en annons rubricerad ''a frank statement to cigarette smokers". Jag grävde fram den. Som retoriskt exempel är det en liten guldklimp, tycker jag. Smoking pleasure!
(Nästan lika bra var funderingen, att cigarrettrökning kanske kunde vara skadlig, men däremot inte rökning av cigarr eller pipa.)
Dock är det klart att för en troende, oavsett vad tron gäller, så kan denna annons uppfattas, med en vilja stärkt av tron, som att all kritik är konspiration eftersom den i from liknar annonsen från tobaksbolagen av 1954. Jag tackar så mycket för att bakgrunden till liknelsen kunde grävas fram så snabbt !