Nobelpriset

catshaman
Medlem
Kontakt:

Kontroversiellt

Inlägg av catshaman » 21 oktober 2002, 23:00

Vill minnas att hedersmannen Nobel egentligen ville att hans pris skulle ges som uppmuntran till unga förmågor. Frågan är om mycket mer skulle bli gjort om ungdomar fick uppmuntran i tid?
.
Tvärtom mot vad vi ser när gamla pristagare hjälps fram till majestätet. Men kanske man kan säga att de går i barndom
Det är väl något av "klubben för inbördes beundran" som sysslar med dessa saker
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 oktober 2002, 23:39

Problemet är att de försökte belöna en del unga förmågor i början, men att det är svårt att veta på ett tidigt stadium vilka som ska klara historiens dom, vilket gjorde att de gick på en del rejäla nitar ...

catshaman
Medlem
Kontakt:

Fysikpriset ochså till uppfinnare

Inlägg av catshaman » 22 oktober 2002, 18:22

Läste i dagens GP att nån "uppfinnarförening" protesterar mot att KTH ej följer statuterna enligt vilka priset i fysik ska utdelas till "uppfinningar och upptäckter och under det gångna året"
.
Det är mycket få som fått pris för en uppfinning ( datamusens uppfinnare borde kanske ha fått) under hela Nobelhistorien --- och inte är det senaste årets snillen som får pris
.
Det borde väl inte vara så svårt att hitta en uppfinning varje år?
ha det catshaman

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 23 oktober 2002, 14:45

Jag har fått tag i "Mannen utan öde nu", så det kommer nog en recension när jag har läst igenom den.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 23 oktober 2002, 16:08

*P* skrev:Jag har fått tag i "Mannen utan öde nu", så det kommer nog en recension när jag har läst igenom den.
Det ser vi fram emot!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Fysikpriset ochså till uppfinnare

Inlägg av Patrik » 9 november 2002, 01:17

catshaman skrev:Det borde väl inte vara så svårt att hitta en uppfinning varje år?
Givetvis inte, men det gäller ju att uppfinningen också lovar vad den håller.
Sen är problemet att få uppfinnare har varken resurser eller övriga möjligheter att på ett adekvat sätt upplysa världen om sin uppfinning. Allt för ofta så köper ofta större företag upp patenten på uppfinningen innan uppfinnaren från cred för sin tingest. Det var väl det, som jag förstod drabbade "datormusens" uppfinnare...
Vad spelar det för roll om din uppfinning kan lösa världens problem när du ändå inte kan avyttra den på ett lämpligt sätt? :)

Skriv svar