Hudfärg, hårfärg och anatomi

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vitamin D

Inlägg av Hexmaster » 12 juli 2006, 19:01

brimer skrev:Då borde ju å andra sidan afrikaner i t.ex. Sverige lida av d-vitamin brist ... Någon som vet mer?
Bra fråga, tog en titt.
Shenet skrev:Brun och svart hud kan också brännskadas av solsken men inte lika lätt som ljus hud eftersom den redan innehåller mycket skyddande melanin. På solfattiga breddgrader kan detta vara ett problem eftersom en av melaninets funktioner är att skydda mot att det bildas för mycket D-vitamin. Afrikaner i Sverige drabbas därför lätt av D-vitaminbrist och därav följande benskörhet.
Har aldrig hört talas om benskörhet (ett äldre ord är rakitis, ännu äldre engelska sjukan) bland svarta i Europa, men så är jag inte så inläst på ämnet heller. Eftersom för mycket D-vitamin inte heller är bra så måtte det väl märkas i Sydafrika, Australien m.fl. soliga länder med hög andel vita.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 12 juli 2006, 22:56

brimer skrev:Jag tror att den gängse teorin för uppkomsten av blekare hudfärg sedan människan utvandrade från Afrika är att mer sol-ljus (fler fotoner) måste släppas igenom huden för att kunna syntetisera samma mängd d-vitamin i kroppen. Men ... då borde ju å andra sidan afrikaner i t.ex. Sverige lida av d-vitamin brist ... Någon som vet mer?
Det finns en del matnyttigt i ämnet även i den här tråden:
viewtopic.php?t=22672

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem

Inlägg av Ulf T » 13 juli 2006, 16:02

Hexmaster skrev:
Shenet skrev:Brun och svart hud kan också brännskadas av solsken men inte lika lätt som ljus hud eftersom den redan innehåller mycket skyddande melanin. På solfattiga breddgrader kan detta vara ett problem eftersom en av melaninets funktioner är att skydda mot att det bildas för mycket D-vitamin. Afrikaner i Sverige drabbas därför lätt av D-vitaminbrist och därav följande benskörhet.
Har aldrig hört talas om benskörhet (ett äldre ord är rakitis, ännu äldre engelska sjukan) bland svarta i Europa, men så är jag inte så inläst på ämnet heller. Eftersom för mycket D-vitamin inte heller är bra så måtte det väl märkas i Sydafrika, Australien m.fl. soliga länder med hög andel vita.
Jag har hört talas om somliga adopterade barn som har fått D-vitamintillskott. Jag vet inte om det beror på att de verkligen behövde det, eller om det bara var lite överbeskyddande. Men det är inte särskilt ofta jag har hört talas om det.

Skriv svar