Första moderna kriget

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem

Inlägg av Richard R » 4 september 2002, 16:21

Min röst måste nog falla på det amerikanska imbördeskriget. Jag tror inte att Gatlinkulsprutan fanns redan då, men slaget mellan Merrimac och Monitor är ju en modern klassiker. Jag har också för mig att luftballonger användes i rekognoceringssyfte och - tveksam till detta - till att släppa ner primitiva bomber från luften...?

Boerkriget ett par decennier senare är definitivt modernt såtillvida att boerna utnyttjade en effektiv gerillakrigföring gentemot britterna. Sedan dök ju också de första koncentrationslägren upp under detta krig. Men min röst faller ändå på det amerikanska inbördeskriget.

MVH Richard R. :aliengray

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 4 september 2002, 18:56

Precis som ämnesförfattaren skriver så beror det på vad som man lägger in i ordet modernt. Det kan ju vara en fråga om såväl krigsmateriel, som krigföring och kommunikationer.

Finska kriget (1808-1809) var ju modernt därför att man använde telegrafen som kommunikationsmedel. Många hävdar att det var just användandet av den optiska telegrafen som räddade Stockholm från ryssarna. Huruvida det var avgörande i den grad vet jag inte, men det måste ju haft betydelse eftersom Ryssland vid fredsavtalen krävde att telegraferna skulle monteras ned.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 september 2002, 17:41

Patrik skrev: Man börjar också på ett helt annat sätt rikta in sig på civilbefolkningen - se t.ex. britternas behandling av boerna.
Stämmer detta verkligen? Även om boerna, kanske beroende på vem man frågan, utgjorde en stat hade kriget utan tvivel en anti-gerillakaraktär. Boerna hade ju inte heller en "modern" krigsmakt enligt det begrepp som här används vilket gör att man kommer i en gråzon där.

Men samtliga de övriga krigen präglades väl snarare av med dåtidens mått mätt snabba truppförflyttningar och korta krigsoperationer tidsmässigt. Jag är inte speciellt inläst i dessa krig, men tiden från 1700-talets mitt fram till andra världskriget förefaller ha varit en "guldålder" för civilbefolkningen när det gäller övergrepp, plundring etc. Belägringarna och brandskattningarna hade upphört i sin gamla bemärkelse och tusenplansräder och massförstörelsevapen var inte uppfunna än.

Dessa krig har jag uppfattat som väldigt "militära" i sin utformning och antalet civila dödsoffer bör vara ytterst begränsat i förhållande till de militära?

/Forsberg

Skriv svar