Patrik skrev:
Man börjar också på ett helt annat sätt rikta in sig på civilbefolkningen - se t.ex. britternas behandling av boerna.
Stämmer detta verkligen? Även om boerna, kanske beroende på vem man frågan, utgjorde en stat hade kriget utan tvivel en anti-gerillakaraktär. Boerna hade ju inte heller en "modern" krigsmakt enligt det begrepp som här används vilket gör att man kommer i en gråzon där.
Men samtliga de övriga krigen präglades väl snarare av med dåtidens mått mätt snabba truppförflyttningar och korta krigsoperationer tidsmässigt. Jag är inte speciellt inläst i dessa krig, men tiden från 1700-talets mitt fram till andra världskriget förefaller ha varit en "guldålder" för civilbefolkningen när det gäller övergrepp, plundring etc. Belägringarna och brandskattningarna hade upphört i sin gamla bemärkelse och tusenplansräder och massförstörelsevapen var inte uppfunna än.
Dessa krig har jag uppfattat som väldigt "militära" i sin utformning och antalet civila dödsoffer bör vara ytterst begränsat i förhållande till de militära?
/Forsberg