En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 27 januari 2006, 12:10

herulen skrev:Ja, jag har set filmen. Fyra till fem gånger är det. Och varför ifrågasätta att gängvåldet glorifieras i filmen, det är ju uppenbart, vilket också Walter Hill har medgett i flera intervjuer 1979 då filmen hade premiär. Det var också så att man fick byta affishomslag eftersom de första var ännu mer våldsförskönande än vad de senare var. Från början hade Hill tänkt sig att det bara skulle handla om en person. Detta stred mot manuset och producenterna ställde ett ultimatum att filmen ska handla om ett gäng och inget annat. Walter Hill löste detta genom att gänget som helhet agerar som det vore en enda individ, vilket var lyckat eftersom det förstärker gängets utstrålning, fasthet och styrka, dvs det som gäng i verkligheten strävar efter.
jag anser vekrligen inte att filmen kan betraktas som våldsförhärligande. det är ju knappast så att deras problem löses bara för att de utövar våld?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 30 januari 2006, 22:43

Per-Erik Larsson skrev: Bräntbergsskolan där jag gick hade många flum.
De sparkade in skåp och höll på.
Låter precis som det Bräntis jag minns...

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 30 januari 2006, 23:03

Halvt OT kuriosa. Just filmen "The Warriors" har ju fått en ny uppsving igen. Antagligen på grund av marknadsföringen inför Datorspelet som gjorts på filmens tema (med samma namn). Någon som provat spelet, är det lika våldsförhärligande som filmen var på sin tid?

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem

Re: En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Inlägg av Srednar » 31 januari 2006, 08:49

herulen skrev:Stanley Kubricks film ”A Clockwork Orange”
Den fimlen är bäst!! :D

Dessutom: Har inte Rockstar gjort ett spel baserat på The Warriors?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 31 januari 2006, 18:07

Srednar skrev: Dessutom: Har inte Rockstar gjort ett spel baserat på The Warriors?
Jo.

Och det spelet fick bra kritik i SvD, vilket sannerligen visar på att samhället har förbättrats.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 1 februari 2006, 00:56

The Warriors börjar rätt roligt, när det jättetuffa gänget ska iväg till stormötet med de andra jättetuffa gängen så ska dom ta tunnelbanan och när de ska igenom de helt obevakade 75 cm höga spärrarna så står ledaren och matar i småmynt så alla kommer igenom. Att bara hoppa över spärren är det ingen som har en tanke på. Den laglydigheten står i rätt stor kontrast till resten av filmen men jag antar att planka.nu inte var känt i 70-talets New York. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 februari 2006, 13:59

Jag måste nästan tacka er som kände till filmen att ni har ändrat min syn lite grann, är nästan sugen på att se filmen nu.
Antar att gängmedlemmar som var på "mötet" såg riktig morska ut.

Stefan

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 10 februari 2006, 00:59

hangatyr skrev:jag anser vekrligen inte att filmen kan betraktas som våldsförhärligande. det är ju knappast så att deras problem löses bara för att de utövar våld?
Alltså, om t.o.m. regissören anser detta så kan man ju inte förneka det ovan sagda. Trots allt tror jag mig kunna påstå att att regissörer faktsiskt är delaktiga i hur filmer kommer att påverkas av dess tittare.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 15 februari 2006, 15:29

herulen skrev:
hangatyr skrev:jag anser vekrligen inte att filmen kan betraktas som våldsförhärligande. det är ju knappast så att deras problem löses bara för att de utövar våld?
Alltså, om t.o.m. regissören anser detta så kan man ju inte förneka det ovan sagda. Trots allt tror jag mig kunna påstå att att regissörer faktsiskt är delaktiga i hur filmer kommer att påverkas av dess tittare.

men om man i stället bemöter mitt påstående så blir diskussionen mer intressant: på vilket vis är den våldsförhärligande?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2010, 01:57

Nu har jag sett vissa snuttar ur "The Warriors" på Youtube och blev lite förvånad över att den gav den effekt till ökande våldet som den gjorde. Jag tror inte alla unga som såg filmen tog efter eller hade inte filmen som status eller de inblandade i filmen som kultfigurer. Visst, fanns det killar som hade tragiskt uppväxt som tog det som en statusroll och det var någonting för dem att se upp till. Som det står i tidigare inlägg, så skulle aldrig denna film ge den effekt nu som den gjorde runt 1980.

Såvitt vad jag vet så var Warriors en av de första filmerna som visades i Sverige med manchoroller.

Stefan

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 23 maj 2010, 15:18

Tack för tråden och tack för bumpen!

"Denhär filmen skall jag se när jag blir stor" minns jag att jag tänkte när den var aktuell och jag var för liten. Sedan glömde jag bort den. Fram tills nu!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2010, 16:04

Hela filmen finns som korta snuttar så det är bara att titta och dessutom finns det också snuttar om trailern samt händelser under filmen.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2010, 23:43

Nu har jag sett hela filmen på Youtube och blev samtidig förvånad, men också förstålig till varför filmen eventuellt spädde på våldet. Det var en av de första filmerna som hade den där karaktären som sändes i Sverige (vad jag vet, om någon kan dementera det med en annan länk) och då bidrog filmen att de ungdomar som hade det svårt och som fick förebilder som de inte hade tidigare.

OBS: Filmen har en text på indonesiska.

Stefan

Piankhy
Medlem

Inlägg av Piankhy » 5 juli 2010, 17:33

Warriors var ganska dålig om man jämför med A Clockwork Orange som inte bara visade häftigt ultravåld men också våldets konsekvenser på ett lysande sätt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juli 2010, 23:31

Clockwise Orange verkar vara en blandning av alla slag, jag tyckte det iallafall när jag såg på trailern på Youtube och säger nog emot dig lite grann att den skulle vara bättre än Warriors.

Stefan

Skriv svar