Venderna, var de slaver?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 22 januari 2006, 09:04

Giancarlo skrev:Finns teorier om att Vender skulle vara ett av de många ganska liknande germanska ord som man kallade icke-germaner för t.ex "welschare" (Storbritannien),"valacher" (Rumänien), "walser" (Schewiz) "Walloner" (Belgien).. Men detta är inte säkert.
Jag skulle nog snarare föreslå någon slags maritim betydelse, eftersom liknande ord förekommer runt kuster och åar.
Ralf Palmgren skrev:Venderna är egentligen ett samlingsnamn för flera olika västslaviska folkstammar...
Enligt min bedömning motsvarar vender snarare en folkgrupp och inte samlingsbeteckning. Det verkar ju vara i senare tid denna betydelse har formats, hellre som ett sätt att förklara den anakroni som förekommit i royalistiska titlar!?

För enligt Fredegarius Scholasticus lär en viss frankisk handelsman vid namn Samo besökt venderna omkring år 623 då de låg i fejd med avarer / hunner, som ett resultat att de kände skam över deras hunniska påbrå.

Fredegarius vender påminner om Nestorkrönikans duleber (Dulebian). Notera att dessa är östslaver och inte västslaver. Men nestorskrönikan är nedtecknad 500 år senare, så man kan nog inte dra några större slutsatser om detta.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 januari 2006, 10:22

Harrison skriver och upplyser en hel del om Wender i sin Gud vill så, boken om nordsjöbornas korståg.

Där skriver han uttryckligen att Wendernas kultur, och i synnerhet västvendernas (dvs dagens norra Tyskland) var i princip en stads-handelskultur, dvs tätt med rätt stora städer vars huvudsysselsättning var handel. I övrigt var de splittrade på många små stamfurstendömen över hela linjen.
Men detta med handelskultur tror jag bidrog mycket till att när områdena väl kristnades och drogs in i den dansk-tyska sfären så gick det snabbt och rätt smidigt till med deras integration i den tyska kulturen - och de blev snabbt goda tyskar allihopa - fanns ju ingen grundläggande kulturkollision. Den hjälpte kanske också att till att börja med tog de i allmänhet emot dansk överherravälde. Det torde ha mildrat den tyska stöten, de kunde inte komma och bara ta över... Fundering.

De ord Harrison citerar låter påfallande slaviska. Jag som kan polska och en smula ryska kände igen dem allihopa, stavningen aningens annorlunda på några - men påfallande vad de var samma, t.ex. vojevod och knes; vilket måste ju vittna att statsbildning måste ha förekommit redan tidigt i de slaviska områdena överallt, om orden som tyder på en högre organisation fanns både längst bort i väster och längst bort i öster och lite överallt - samtidigt.
Knes = kniaz är ju furste, den är inte så märklig. Men vojevod är ju länshållare, "landshövding" - en hög och tämligen administrativ titel.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 22 januari 2006, 12:46

I bl.a. Skåne finns det mycket s.k. Östersjökeramik/Slavisk keramik under slutet av vikingatid. Man har diskuterat om det finns slaviska bosättningar i Skåne. Under samma tid tror jag danska arkeologer är ganska överens om att slaviskspråkiga folk bebodde vissa av de syddanska öarna.
Tack!

Det var nog om detta som jag hade läst och sedan förvridit det till någonting till annat i mitt huvud.

Artur

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 22 januari 2006, 18:41

Här är en intressant länk om Vender på svenska

http://www.historiska.se/histvarld/arti ... ame=Vender

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 22 januari 2006, 21:56

sibiriska tigern skrev:
Giancarlo skrev:Finns teorier om att Vender skulle vara ett av de många ganska liknande germanska ord som man kallade icke-germaner för t.ex "welschare" (Storbritannien),"valacher" (Rumänien), "walser" (Schewiz) "Walloner" (Belgien).. Men detta är inte säkert.
Jag skulle nog snarare föreslå någon slags maritim betydelse, eftersom liknande ord förekommer runt kuster och åar.
Hur menar du? Menar du ordet Vend skulle ha en maritim betydelse?
Vilka maritima ord är det du tänker på då?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 23 januari 2006, 00:48

stanislav: det finns också en del folkloristiskt material som (åtminstone för hundra år sedan) fick en del hembygdsforskare i östra Småland att anta en eventuell slavisk befolkning därstädes i äldre tider. Har läst pom detta i en sockenbeskrivning för Kristdala utgiven 1900. Men de uppgifterna skall man nog ta för vad det är.

Giancarlo: ordet vend påminner om både det germanska och slaviska ordet för vatten, t ex danska vand och slaviska voda.

Utan att vilja göra vidare kopplingar till en numera stängd tråd så är det onekligen av visst intresse att namnet vender eller veneter tycks ha använts om en rad olka grupper med olika språk runt om i olika delar i Europa (danska Vendsyssel, tydligen Bretagne, naturligtvis Venetien samt granntrakterna i sydöstra Alperna, norra Centraleuropa och - inte minst - det finska namnet för Ryssland = Venäjä). Tror inte riktigt att det är en variant av begreppet "välsk" (om f a kelter och romaner i germanska språk), däremot kanske ett annat begrepp knutet till något för oss idag okänt och som kunde användas om olika grupper.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 23 januari 2006, 09:07

Probstner skrev:Tror inte riktigt att det är en variant av begreppet "välsk" (om f a kelter och romaner i germanska språk), däremot kanske ett annat begrepp knutet till något för oss idag okänt och som kunde användas om olika grupper.
Det kanske vara venderna som talade "rotvälska"? :)

Skriv svar