Jag tycker själv att rasbegreppen är ganska värdelösa. Jag har egentligen aldrig sett en "vit" person, såvida vi inte snackar om de som är albino. "Vita" är ju egentligen snarare skära i hyn - men det finns ju varianter alltifrån mjölkvit till brunaktig hy bland "kaukasier". Samma sak bland s.k. "svarta" - ett fåtal kanske är blåsvarta i hyn, men de flesta har olika nyanser av brun ton i hyn. Indianer är inte röda, snarare kopparfärgade, och asiater är knappast gula - de flesta är brunaktiga i hynRevenge skrev:Menar inte och skrika, vet hur jag ska klargöra det bättre.
Jag vill veta några bra böcker om människans spridning, vart vi kommer ifrån.
Jag vet att semiter tillhör den vita rasen, varför gör dom det då de är bruna ?
Varför prata Hitler om en vit ras och försökte ha ihjäl semiter, Judar, Araber, Assyrier när de klassas till vita rasen.
Sedan till böckerna - jag kan inga böcker så här på rak arm men de flesta böcker om människans ursprung (de som handlar om Australopithecus, Lucy, Neanderthalare & company) brukar vara ganska utförliga i beskrivningen om människans spridning över jorden. En fördel är att läsa färska böcker med de senaste vetenskapliga rönen
Ha ett lärorikt nytt år
/Mikael