Nästan lite för bra musikaliskt för att vara progg."Vi lärde oss av historien" får en skön vändning när musiken snabbas upp i mitten av låten och man kan nästan höra rödvinsflaskorna korkas upp i bakgrunden
Favorit progglåt?
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Instämmer med Erik Hägerdal, Demonstrationssång (Roter Wedding) är väldigt bra. Den ligger på min topp tre lista med Nävarna.
I övrigt vill jag rekomendera Fria Proteatern för alla som är frälsta av Nävarna. De liksom Nja-gruppen "håller samma fana" som Knutna nävar, fast ett par år tidigare. Måste-låtar för var man och kvinnas förfest med Fria proteatern, är i min mening "Har ni hört kamrater" och "Sång om enhetsfronten".
/Robert "klossa knapitatet" Sköld
I övrigt vill jag rekomendera Fria Proteatern för alla som är frälsta av Nävarna. De liksom Nja-gruppen "håller samma fana" som Knutna nävar, fast ett par år tidigare. Måste-låtar för var man och kvinnas förfest med Fria proteatern, är i min mening "Har ni hört kamrater" och "Sång om enhetsfronten".
/Robert "klossa knapitatet" Sköld
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Är all sk proggmusik på svenska, och från Sverige? Finns det norsk och dansk? Amerikansk? Kan man kalla amerikansk/brittisk musik från 60/70-talen inom genren artrock, jazzprogg eller progrock som proggmusik?
Jag tänker på band som Mahavishnu Orchestra, Quicksilver Messenger Service, Love, Iron Butterfly. Ja bland annat dessa. Rymms dessa inom genren progg?
Jag tänker på band som Mahavishnu Orchestra, Quicksilver Messenger Service, Love, Iron Butterfly. Ja bland annat dessa. Rymms dessa inom genren progg?
Annars tycker jag Kebnekaise är heta! Men barkbrödslåten är låter för poppig, gillar mer "Comanche Spring". Lite mer fint Bo Hanson sound över den. Sen är Quicksilver Messengers Service låt "When You Love", otroligt fin. Likadant sound över den som "Comanche Spring". "When You Love" är några snäpp intensivare.
Ingen som vill klargöra? Var det en dum fråga?
Det finns bara en sorts proggmusik, den är vänster och svensk?
Vad jag har reagerat lite på är bara alla dessa genrerar som åtminstone i namnet påminner om progg.
Jag sökte på allmusic efter progressive och hittade bland annat dessa:
Progressive Big Band Jazz
Progressive Bluegrass
Progressive Country
Progressive Folk
Progressive Jazz
Prog-Rock/Art Rock
Vad jag har reagerat lite på är bara alla dessa genrerar som åtminstone i namnet påminner om progg.
Progressive Bluegrass
Progressive Country
Progressive Folk
Progressive Jazz
Prog-Rock/Art Rock
-
sternschild
- Tidigare medlem
Proggressive i dessa sammanhang ska nog mera stå för musiken och ej själva texten. Vad sv progg i traditionell bemärkelse var proggressivieten i de flesta fall både vad gäller text och musik.Johan Rapping skrev:Ingen som vill klargöra? Var det en dum fråga?
Progressive Bluegrass
Progressive Country
Progressive Folk
Progressive Jazz
Prog-Rock/Art Rock
När vi sedan pratar genre i musiksammanhang har vi ju min favorit alternativ eller indie rock. Här syfas främst som en nyskapande ickekonventionell musikgenre som behåller sin artisktiska kreativiet och som ej styrs av musikbolagens drift att sälja en lättkonsumerad, glättlig kommersiell musik för en bred allmännhet. Ofta så är dock dessa grupper även proggressiva rent politiskt. ex stereolab (uttalade marxister), black flag, sonic youth, Einsturzende neubarten, osv
och sedan har vi ju punken men det är som man brukar säga en annan historia liksom hipp-hoppen (vilken möjligen kan betecknas som 90-talets proggmusik)
-
Martin Månsson
- Medlem
Nja, kan lägga till:Martin Tunström skrev:Detta är väl Knutna nävars samtliga sånger som de har spelat in:
*lista*
/Martin
- Den trojanska hästen (tillsammans med Maria Hörnelius)
- Sång om fjortonde maj (tillsammans med Röda Ropet)
Annars finns ju klassiker som Hoola Bandoola, Nationalteatern
och Blå Tåget. Även Nynningen har gjort några bra låtar, ex Majakovskij-covern "För full hals" och den utmärkta "De verkliga terroristerna".
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
För att klargöra lite Johan Rapping. Jag har uppfattat proggen som ett utpräglat Svenskt fenomen. Givetvis finns det musik som liknar den i sin karaktär på andra ställen. Det finns tex ett antal DAnska "progg"band. Problemet är väl snarare hur man skall definiera progg!
Angående Knutna nävar, de vill inte själva framstå som ett proggband. Detta gjorde man med motiveringen att dessa var "småborgerliga", medan Knutna nävar återuppväckte den ärliga proletära arbetarmusiken.
/Robert Sköld
Angående Knutna nävar, de vill inte själva framstå som ett proggband. Detta gjorde man med motiveringen att dessa var "småborgerliga", medan Knutna nävar återuppväckte den ärliga proletära arbetarmusiken.
/Robert Sköld
-
Gutekrigaren
- Medlem
Så här i sommartider när man ofta ser solen gå ner bakom Hisingen sittandes med en öl i näven tänker man ofta på Dan Berglunds Ballad till minnet av en kamrat och då framför allt de fantastiska inledningsraderna
Över Hisingens hamnar, fabriker och berg
drar den hisnande natten fram
Och vägarna dånar och himmelens färg
är som älvens muddrade slam

Gudibrallans klassiker Sosse är ju en klassiker också.
Mvh Petter
Över Hisingens hamnar, fabriker och berg
drar den hisnande natten fram
Och vägarna dånar och himmelens färg
är som älvens muddrade slam
Gudibrallans klassiker Sosse är ju en klassiker också.
Mvh Petter
Finns det rockprogg och visprogg? Visor innehållande vänsteridéer finns ju åtminstone i överflöd.
Joe Hill sade "Att mörda sången min vill mera till en krut!" och därför kan jag inte undanslippa mig att nämna honom här. Ta Ra Ra Bom Ta Ra. Finn Zetterholm gör ju den på svenska. Ur låten: "O ve o ve, det går åt hel - vete"
Lyssnar väldigt mycket på Fred Åkerström för nuvarande. Och han gör ju en helt okej ballad om Joe Hill.
Fred sjunger i en visa: "Hon var fattig, hon var ärlig [...] och så tog han hennes dygd" refr: "sådan är kapitalismen.."
Vet inte vad den heter, men iaf väldigt bra låt, även den.
Joe Hill sade "Att mörda sången min vill mera till en krut!" och därför kan jag inte undanslippa mig att nämna honom här. Ta Ra Ra Bom Ta Ra. Finn Zetterholm gör ju den på svenska. Ur låten: "O ve o ve, det går åt hel - vete"
Lyssnar väldigt mycket på Fred Åkerström för nuvarande. Och han gör ju en helt okej ballad om Joe Hill.
Fred sjunger i en visa: "Hon var fattig, hon var ärlig [...] och så tog han hennes dygd" refr: "sådan är kapitalismen.."
Vet inte vad den heter, men iaf väldigt bra låt, även den.