Citat om eller runt krig.

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 10 maj 2004, 18:58

Ett annat citat av Winston Churchill
utdrag ur Winston Churchills tal: [i]We shall fight on the beaches[/i] skrev: ...we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender...
/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 maj 2004, 19:04

para = (här) (avsett) för
bellum = krig

Ammuntionen (9x19mm) kallas parabellum.

Havamal: "Goda svärd båta föga om de dras försent"

Benjamin Franklin: "There was never a good war, or a bad peace."

Generalmajor Steven Arnold (om Somalia): "It may not be war, but it sure as hell ain't peace"

Tennysson: "Theirs not to reason why, Theirs but to do and die"

Gereral Foch: "Hårt pressad på min högra flank. Min center viker tillbaka. Omöjligt att manövrera. Situationen utmärkt. Jag anfaller."

och till sist, ett från Churchill: "It is a good thing for an uneducated man to read books of quotations."

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 10 maj 2004, 19:51

Skulle vara smarta citat men kunde inte hjälpa att posta dessaa...

"See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction."
—George W Bush, Milwaukee, Wis. Oct. 3, 2003

"I think war is a dangerous place."— George W Bush,Washington, D.C., May 7, 2003

:idea:!

/Max

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 10 maj 2004, 20:55

Fiskebat skrev: Free nations don't develop weapons of mass destruction."
inte visste jag att gamle Bush hade humor, den där var ju riktigt rolig!

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 11 maj 2004, 09:33

Fred är den vises dröm.
Krig är Människans historia.
Okänd arabisk historiker

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 11 maj 2004, 21:44

Ultima ratio regum. (Konungars yttersta argument eller Konungars sista medel)
- inristat på franska kanoner, på order av Ludvig XIV

förövrigt tror jag det är det svenska artilleriregementet motto. fast jag kan ha fel :)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 12 maj 2004, 09:25

"Jag kom jag såg jag segrade" och "tärningen är kastad" har inte nämnts än? Det får väl sägas vara berömda i vart fall? ;)

/B

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 12 maj 2004, 12:59

Ett av de mer kända citaten om kriget är den preussiske generalen och krigsteoretikern Carl von Clausewitz:

Der Krieg ist die Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln.

Kriget är politikens fortsättning med andra medel.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 maj 2004, 13:15

Edwin Starr - War skrev:War-huh
What is it good for?
Absolutely nothing
Yeah

mvh/ Daniel

blast_anf
Ny medlem

Inlägg av blast_anf » 13 maj 2004, 20:52

If we see that Germany is winning, we ought to help Russia, and if Russia is winning, we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible, although I don't want to see Hitler victorious in any circumstances.
U.S. Vice President Harry Truman, 1941

Typiskt jänkarna... :x

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 14 maj 2004, 13:26

Fredrik den store skrev:"Om mina mannar någonsin börjar tänka, skulle inte en enda bli kvar i leden."
Fredrik den store skrev:Om en soldat i strid ser ut att vilja fly, eller så mycket som tar ett steg utanför linjen, kommer det befäl som står bakom honom att genomborra honom med sin bajonett och döda honom på fläcken.
/B

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 14 maj 2004, 16:18

Fiskebat skrev:Skulle vara smarta citat men kunde inte hjälpa att posta dessaa...

"See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction."
—George W Bush, Milwaukee, Wis. Oct. 3, 2003

"I think war is a dangerous place."— George W Bush,Washington, D.C., May 7, 2003

:idea:!

/Max
Gerorge Bush måste fanimej vara den mesta krokade personen på jorden!!! 8O

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 14 maj 2004, 16:23

Ett par tänkvärda citat av Hermann Göring, i en diskussion med underrättelseofficeren Gustave Gilbert vid Nürnbergrättegångarna.
Why, of course, the people don't want war," Goering shrugged. "Why would some poor slob on a farm want to risk his life in a war when the best that he can get out of it is to come back to his farm in one piece. Naturally, the common people don't want war; neither in Russia nor in England nor in America, nor for that matter in Germany. That is understood. But, after all, it is the leaders of the country who determine the policy and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy or a fascist dictatorship or a Parliament or a Communist dictatorship."

"There is one difference," I pointed out. "In a democracy the people have some say in the matter through their elected representatives, and in the United States only Congress can declare wars."

"Oh, that is all well and good, but, voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same way in any country."
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 17 gånger.

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 14 maj 2004, 20:10

krig vins inte genom evakueringar
Sa Winston Churchill i ett radio tal eller till en general som sa at Donqurk(stavning) var en lyckad operation.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 14 maj 2004, 20:46

War is something old men start for young men to die in

Skriv svar