Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Hans » 8 juni 2025, 11:27

Nu har jag varit där. Återkommer med några bilder och frågor. Det hela leddes av en Kardinal minsann. Fyra språk, burgiska, tyska, franska och lite latin.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juni 2025, 12:56

Denne snubbe: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Hollerich

Fyra rödklädda men det är han med hatt. Jag begrep inte vilka de andra var, kan inte de katolska gradbeteckningarna. Snubben i vitt är någon form av adjutant till ärkebiskopen. Hålla någon sorts träkäpp och mössa vid tillfälle.

Man fick resa sig fler gånger än på en protestantisk mässa.

Jag 63 och hustrun 51 sänkte medelåldern något.

MVH

Hans
Bilagor
20250608_110103.jpg

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 juni 2025, 14:26

Så där sparsamt dekorerade kyrkorum har jag svårt för. Det är ett katolskt kapell, inte ett reformert bönehus ...

Mariaskulpturen verkar fin och tabernaklet har intressant utforming. Du har ingen närbild på krucifixet längts fram?

Jag vet inte om det finns något uttryckligt förbud mot statsflaggor, men jag har aldrig sett det i en katolsk kyrka (inte ens i USA) och jag tycker inte det hör hemma i en kyrka.

Kardinal Hollerich är en av de mest progressiva kardinalerna och förordar både kvinnliga ämbetsbärare och samkönade vigslar. Jag gissar att det inte förekom någon rökelse och att latinet(och grekiskan?) hölls till ett minimum? Pingst är ju en stor högtid och då förväntar det vissa inslag på latin, men en så progressiv biskop använder nog inte mer latin än nödvändigt.

Jag kan inte bedöma vilka titlar de andra prästerna har, men om de inte hade någon särskild huvudbonad kan du nog utgå i från att det var vanliga präster.

Ärkebiskopens "adjutant" kallas ministrant på svenska. Han hjälper prästen och i det här fallet är det han som håller i ärkebiskopens kräkla och mitra. Fram till 1972 krävde altartjänst en särskild vigning till akolyt. Biskopar har i bland med sig en ceremonimästare, men eftersom det här verkar vara en vanlig högmässa och med tanke på hur minstranten är klädd så gissar jag att så inte var fallet här.

Rött är den liturgiska färgen för Pingst (det tror jag det är i Svenska kyrkan också).

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juni 2025, 15:29

Trots olika tro håller jag med dig Patrik. Jag gillar riktig katolska katedraler som är som ett museum och inte en vitkalkad låda.

Var också förvånad av nationsflaggan.

Ingen rökelse, inget grekiskt (jag kan inte men känner igen, två grekiska dop och två bröllop i bagaget, inte mina).

Mycket bra kör och orgelspel.

Jag skall kolla bland de få bilderna jag tog om jag kan få fram detaljer bättre.

Det var en proffsfotograf där, skall se om jag kan hitta de bilderna efter helgen. Det är helgdag här idag.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 juni 2025, 15:36

Den grekiska som skulle kunna ha förekommit är i början av mässan. I stället för "Herre förbarma dig, Kristus förbarma dig, Herre förbarma dig" på folkspråket kan grekiska användas: "Kyrie Eleison, Christe Eleison, Kyrie Eleison".

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juni 2025, 15:47

Kan ha bommat det.

Jag gav kollekt, hade valet mellan en 50 € sedel (allt jag hade i plånboken) eller typ 5 € i mynt i fickan, jag valde det sistnämnda.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 juni 2025, 16:02

Är det en protestantisk kyrka som tagits över av katolska kyrkan? Det såg väldigt minimalistiskt ut. Det ser mer "katolskt" ut i Svenska kyrkan... :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juni 2025, 16:13

Mig veterligen finns inte många protestanter här, och det var nog färre för 150 år sedan: https://en.wikipedia.org/wiki/Protestan ... Luxembourg

Spartansk katolsk kyrka är min bedömning.

Jag har ett program från ceremonin, med lite historia, som jag skall fota/summera.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 juni 2025, 16:54

a81 skrev:
9 juni 2025, 16:02
Är det en protestantisk kyrka som tagits över av katolska kyrkan? Det såg väldigt minimalistiskt ut. Det ser mer "katolskt" ut i Svenska kyrkan... :)
Tyvärr ser mycket av den katolska kyrkoarkitekturen under efterkrigstiden ut så här. Det finns betydligt värre exempel. Vi tillfälle kan jag lägga ut bilder på några av dem. Det finns nya kyrkor som är vackra och rikt dekorerade också, i synnerhet det senaste årtiondet då en motreaktion kommit, men i regel är det inte så.

En amerikansk biskop sa i en intervju med Tucker Carlson för ett tag sedan att det känns som att man kommit in på ett bankkontor.

Även i äldre kyrkor tog man på 1960- och 70-talen bort bilder och skulpturer.

I Kristus Konungens katolska kyrka i Göteborg kalkade de över vackra målningar i koret på 60-talet. Nu har de tagits fram igen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 juni 2025, 17:31

Kalk är ett otyg.

Lite av programmet.

MVH

Hans
Bilagor
3 (2).png
2 (2).png
1 (2).png

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 juni 2025, 22:38

OK, men den här kyrkan / kapellet verkar ha uppförts redan 1875 och är ändå så spartanskt inredd. Det är inte riktigt den bild man har av en katolsk kyrka från 1800-talet. Eller kan man anta att den har genomgått en ganska hårdhänt renovering under efterkrigstiden?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 juni 2025, 05:54

a81 skrev:
9 juni 2025, 22:38
OK, men den här kyrkan / kapellet verkar ha uppförts redan 1875 och är ändå så spartanskt inredd. Det är inte riktigt den bild man har av en katolsk kyrka från 1800-talet. Eller kan man anta att den har genomgått en ganska hårdhänt renovering under efterkrigstiden?
Det går att se på bilden att den är renoverad. Inget, förutom Mariaskulpturen och möjligen altaret (svårt att se), är original. Koret, alltså upphöjningen, är ny, tabernaklet är nytt och man behöver inte vara någon expert för att se att målningarna är ganska nya. Jag är helt säker på att den var rikt dekorerad från början.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 10 juni 2025, 10:13

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 juni 2025, 13:45

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 10 juni 2025, 14:05

Detta är just nu en av forumets mest intressanta trådar.

Skriv svar