Quiz: Idrottshistoria

Låst
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 29 oktober 2005, 11:43

Annandagsbandyn är onekligen en av de verkligt stora Svenska idrottstraditionerna. Förr i tiden innan det fanns konstfryst så startade alltid seriespelet på Annandagen. Och jag har sett många rafflande tillställningar. Avslag på riktig Bandytid klockan 1315. Sol från molnfri himmel (stående beställning hos Vår Herre). Fullspikat med folk och så - Bandykaffe. Vad kan man mer begära.

Årets annandagsmatcher innehåller mycket lokalrivalitet: Broberg - Ljusdal, Edsbyn - Bollnäs, Falun - Sandviken, Sirius - Hammarby, Derby - Motala, Boltic - Västerås, Vetlanda - Katrineholm, Villa - Vänersborg........

Men på senare år har även hockeyns seriemakare upptäckt Annandagens potential. De har helt enkelt kopierat Bandyns tradition och spelar med fulla hus.

Fast av tradition har också Annandagen varit den stora premiärdagen på Bio. Ända sedan man började med Bio har Annandagen varit årets stora dag.

Så över till Sydafrika. Detta borde jag veta eftersom jag jobbade mycket där nere på 70- och 80-talen. Bland "whites" och "colored" var Rugby och Cricket de stora lagspelen. Jag såg många dramatiska matcher på Newlands i Cape Town där dessa båda idrotter hade stora anläggningar bredvid varandra. Men jag minns inte hur säsongerna låg.

Vår form av fotboll var däremot störst bland "bantu" och de anläggningarna låg i områden som det inte var helt lockande att besöka.

Men Annandagstradition. Det har jag inte något minne av. Men jag gör en gissning - Rugby. Lång utläggning för en gissning.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 oktober 2005, 13:47

Om det inte är rugby, vad gissar Du då? Svaret finns redan i Din reflektion.

Min bästa annandagsbandy var f ö när IF Stjärnan från Påskallavik piskade skiten ur BK Bore från Fliseryd den där julhelgen för kanske tre år sedan när det var tjugo grader kallt också i Götaland.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 29 oktober 2005, 20:28

Tja, då måste det ju vara Cricket. Och är det så borde jag i grunden ha vetat det eftersom jag faktiskt är inbiten Cricketfreak. Gå in på tacitus.nu och så Loungen därstädes så har jag skrivit alldeles för mycket om just Cricket.......

Och när det gäller Bandy så glädjer jag mig otroligt till Bandyfinalen. Jag har denna dag lyckats anskaffa fyra biljetter till finalen i mars. Dessutom har jag bokat hotellrum så vi blir en liten delegation som skall besöka Uppsala. Och då har jag bestämt att denna gång är det Hammarbys tur. Nu SKALL vi bara vinna. Och om vi inte vinner så är vi lika glada ändå. Därför att Hammarby är bästa laget i varje fall. Vi vinner nästa gång i stället............

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 30 oktober 2005, 23:29

Tänk om Du får stå där och frysa och se Västerås piska skiten ur Tidaholm eller något liknande...

F ö är svaret naturligtvis helt rätt och Donkeyman ställer nästa fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 31 oktober 2005, 00:22

Probstner skrev:Tänk om Du får stå där och frysa och se Västerås piska skiten ur Tidaholm eller något liknande...

F ö är svaret naturligtvis helt rätt och Donkeyman ställer nästa fråga.

/ Probstner
Frysa.
I mars.
Unge man - jag bor i Lappmarken, långt utanför kartan.
Och då fryser man f****n ta mig inte i Uppsala i mars. Oavsett temperatur.
Fast man skulle ju frysa i själen om det blev final mellan Västerås och Tidaholm.
Men det blir det inte
För Tidaholm har gjort sitt - Sista kvarten, öka takten, Ti da holm.
Och det var jota för si så där ett halvsekel sedan.

Om Hammarby floppar så blir det Bollnäs - Edsbyn eller något annat festligt. Dessutom serverar de värmande pilsner på trevliga sjapp före och efter matchen.

Men så var det en fråga. Och då måste jag finna på något kul inom idrottens underbara värld - igen. Så då drar jag till med en enkel fråga.

Många talesätt har fått sitt namn från spel eller idrott. Till exempel "Värdshus förbi" eller "Svinhugg går igen". Som kommer från ett av våra mest folkkära kortspel. Så de uttrycken kan man ju inte ha i ett sportquiz.

Men om man lyckas riktigt bra med något så har man fått in en "femetta". Och det kommer från sportens terminologi.

Alltså - Vad är en "femetta" ????????????????????????????????????????

(Och eftersom det är så elementärt så kan vi ju ta en dubbelfråga. Var kommer så de ovan nämnda kortspelsuttrycken ifrån. Eftersom kortspel nästan är idrott så jag tänker om.)
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 1 november 2005, 03:20

Femetta borde väl komma från Speedway?

OT: bryggeriet Pripp&Lyckholm i GBG sålde sitt lättöl under namnet "Femett" .

"Svinhugg går igen" kommer från kortspelet Kille afaik.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 1 november 2005, 16:35

Helt riktigt. Speedway och Kille

När två lag möts är det fyra förare i varje heat. Två från vardera laget. Den som vinner får tre poäng, tvåan får två, trean får ett och fyran får noll poäng. Det innebär att om en klubbs båda förare kommer etta och tvåa i heatet så blir poängsumman 5 - 1. Det vill säga en "femetta", alltså max utdelning. Ett uttryck som ju används i många andra sammanhang.

"Värdshus förbi" och "Svinhugg går igen" kommer bägge från Kille. Det vill säga enkortsvarianten.

Kille är ett kortspel med mycket gamla anor. De första varianterna spelades i Italien på 1300-talet. Sedan 1600-talet spelas Kille i Sverige. Spelet har en speciell kortlek. Kortens värde är uppifrån räknat: Kuku (Gök), Husar, Svin, Kavall, Värdshus, 12, 11, 10......1, Kransen, Blompottan, Blaren. Killen är speciell. Den kan vara både lägst och högst under olika omständigheter. Det finns två av varje kort, alltså innehåller leken 42 kort. Och Killekorten är riktiga konstverk av ålderdomlig typ.

Det spelas tre varianter av kille. Femkortskille, Krypkille och Enkortskille.

I Enkortskille får var spelare ett kort. Så försöker man byta med varandra efter speciella regler. Och de klädda korten har speciell inverkan på spelet. Den som sedan sitter med sämsta kortet förlorar. Om man försöker byta med en som har en Husar blir man huggen, dvs man förlorar tillsammans med den som har sämsta kortet. Om man försöker byta med en som har ett Svin blir man också huggen. Men "Svinhugg går igen", det betyder att den som ursprungligen hade det kort som blir hugget är den som förlorar. Den som sitter med en Kavall eller ett Värdshus sitter tryggt. Man säger bara "Värdshus förbi" eller "Kavall förbi" och så går bytet vidare till nästa spelare.

Och därmed har jag förklarat tre Svenska uttryck: "Femetta", "Svinhugg går igen" samt "Värdshus förbi".

Och så är det Bagheeras fråga.................................

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 18:03

Om inte Bagheera har nån fråga så kan jag ställa en.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 november 2005, 18:23

Kom igen Stefan. Bagheera har haft en vecka på sig......

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 18:37

Jag tänkte lägga in en bildfråga, men gick inte.
Vilken spelare i Chigago Bears handlar denna meritlista om.
En berömd spelare som bl a har stått i svenska rekordböcker är ledtråden.
First-round pick, 1975 draft. . . Quickly established himself as super star. . .Retired as all-time leader in rushing, combined net yards. . . Career stats: 16,726 yards, 110 TDs rushing; 492 receptions for 4,538 yards; 21,803 combined net yards, 125 touchdowns. . .All-Pro seven times. . .Played in nine Pro Bowls. . . Held single-game rushing record of 275 yards. . . Had 77 games over 100 yards rushing. . .Born July 25, 1954, in Columbia, Mississippi. . . Died November 1, 1999, at age of 45.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 november 2005, 00:04

Bears... hmnm... Emmitt Smith (Dallas) håller ju rekordet på rushing yards, så jag drar till med Walter Payton.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 november 2005, 19:20

Belisarius skrev:Bears... hmnm... Emmitt Smith (Dallas) håller ju rekordet på rushing yards, så jag drar till med Walter Payton.
Walter Peyton är rätt.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 november 2005, 21:52

Jihoo. Lite idetorka för tillfället, passningen går till den som kommer först.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 13 november 2005, 22:28

Då hugger jag direkt på passningen och skjuter ett skott........ Och slår ett slag för mitt favoritlag sedan nästan 50 år tillbaka (i denna idrott och denna liga vill säga). Men jag avstår från att precisera vilket land och vilken idrott det gäller.

De bildades den 3.December 1909. Sedan dess har klubben varit bland de ledande i sin idrott. Första gången de vann mästerskapet var 1916. De var dominerande på 50-, 60- och 70-talen. Senaste gången de vann var 1993. Totalt sett har de vunnit 24 gånger.

Innevarande säsong har de börjat bättre än på många år.

I 72 säsonger spelade man i en arena som är legendarisk för alla älskare av deras sport. Men den 2.Mars 1996 var det slutspelat efter 3228 matcher. Arenan har delvis samma namn som den internetsida vi nu är inne på.

Många av tidernas största spelare har spelat för denna klubb. Men om jag börjar nämna några namn blir det lite för enkelt för sportfreaks. Fast en av de största stjärnorna genom tiderna kallades för "Rocket".

Deras klassiska dräkter är rött och blått. Fast de uppträder emellanåt i vita tröjor.

Jag ger inte fler ledtrådar i kväll. Men frågan är - vilken klubb ?????

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 november 2005, 23:02

Vild gissning: Blackburn?

Låst