Konsttråden

Skriv svar
South End Court
Medlem

Re: Konsttråden

Inlägg av South End Court » 23 maj 2026, 21:41

sveahk skrev:
23 maj 2026, 16:01

Men, bortsett från så'na petitesser - nog tycker jag att mor min målade fint, mycket i Cezannes anda, en konstnär som hon starkt beundrade.

Här ett par små oljebilder som hamnade hos undertecknad.

Hans K
Jag var tvungen att kolla upp Cezanne, ja du har rätt. Din mor målade bra.

/South End Court

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 23 maj 2026, 22:04

Hans skrev:
23 maj 2026, 15:05

Tre namn poppar direkt upp, Zorn (motiven) och Reutersvärd (trots att han förstör vapen). Bauer. Och kanske Milles.
Bild

https://www.un.org/ungifts/non-violence-0

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Fredrik_Reuterswärd

Reuterswärd gjorde den till minne av hans vän John Lennon efter att han mördades. Den stod vid Strawberry Fields memorial i Central Park. Luxembourgs regering köpte skulpturen och gav den till FN. Den står på flera platser i världen och där är populär som nål på jackan. Är det sveriges mest kända skulptur?

/South End Court

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 maj 2026, 03:13

Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer. Jag kan nog nämna skulpturen ”Gås-Anders” som gjordes av Bror Hjorth. Denna staty föreställer spelmannen Anders Ljungkvist som levde mellan 1815-96 och blev kallad för Gås-Anders, statyn står utanför Björklinge kyrka (väl synlig från vägen som en gång var E4). Det är nog många som har tittat på den eller rättare sagt känner till den.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Ljungqvist

Om man räknar med kyrklig konst och om man går in i Strängnäs domkyrka, där finns en skulptur över en liten flicka som dog som tvååring, kallat för ”Isabellas gravtumba”. När jag gick konstvetenskapliga institutionen så gjorde studenterna på c-kursen en studieresa till Gripsholm med stopp i Strängnäs (vet dock inte hur det är idag).

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... a.html?m=1

Bilden är lite dålig eftersom den togs av äldre version av mobilkamera och enligt konstläraren som var med på resan så är det ”Isabellas gravtumba” som berörs mest.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 24 maj 2026, 04:51

Stefan Lundgren skrev:
24 maj 2026, 03:13
Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer.
Det är det som är bra. Man kan säga lite vad man vill om konst. Det är inte Billboard. Fast lite uppbackning av konstnärligt medvetande bör man ha, kanske, så att det märks att man bryr sig och är nyfiken och inte slår dövörat till.

/South End Court

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 maj 2026, 07:34

Om vi ska prata skulpturer och statyer torde S:t Göran och Draken i Storkyrkan placera sig högt, fast den är gjord av en tysk på tillfälligt besök.

Om syftet med den tvistar det lärde. Den legendariska konsthistorikern Johnny Roosval hävdade att Sten Sture d.ä. beställt den för att fira segern i slaget vid Brunkeberg och att det är en allegorisk framställning av kampen mellan Sverige och Danmark. Det är också den tesen Jan Svanberg driver i sitt standardverk från 90-talet.

Senare forskare har ifrågasatt det och menar att det inte finns några belägg för en sådan hypotes; i så fall hade riddaren snarare varit Erik den helige. Senmedeltida framställningar av S:t Göran och Draken var i regel en allmän symbol för kampen mellan ont och gott. Häromåret utkom en bok där en helt annan teori lanseras; Sten Sture lät uppföra skulpturgruppen som del av sin strävan att uppnå goda förbindelser med påven och hans önskemål om att hotet om bannlysning skulle upphävas. Den ska då tolkas som en allegorisk framställning av den västerländska kyrkans kamp mot dess fiender, realiserad i påven Innocentius VIII:s föreslagna korståg mot öster.

Det faktum att skulpturgruppen är extremt påkostad talar för ett underliggande motiv, men kanske är det helt enkelt ändå bara ett stort relikvarium och en framställning av ett helgon? Där finns reliker från sex helgon, bl.a. S:t Göran själv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 maj 2026, 16:35

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 maj 2026, 18:17

South End Court skrev:
24 maj 2026, 04:51
Stefan Lundgren skrev:
24 maj 2026, 03:13
Om det är Sveriges mest kända skulptur? Ärligt talat så tror jag inte någon eller någon gruppering har gjort en lista över Sveriges mest kända skulpturer.
Det är det som är bra. Man kan säga lite vad man vill om konst. Det är inte Billboard. Fast lite uppbackning av konstnärligt medvetande bör man ha, kanske, så att det märks att man bryr sig och är nyfiken och inte slår dövörat till.

/South End Court
Instämmer med dig faktiskt och det som jag tog var två exemplen.

Stefan

Skriv svar