Ja, jag kan förstå att Luxembourg kan peka på språket som en orsak till lägre PISA resultat med så många språk. Å andra sidan blir man en riktig EU medborgare med många möjligheter på det sättet. Länderna i mitten av Europa ligger ju så nära varandra att i mitt synsätt spelar det ingen roll på vilken sida av någon gräns man bor.
Somliga andra europeiska länder kan, kanske, peka på språket som ett problem om de gör sämre PISA resultat då man som invandrare utan Engelska måste lära sig två språk samtidigt. Men detta borde en bra skola kunna styra upp. Annars gör många nigerianer och kenyaner riktigt bra ifrån sig i UK och annars i commonwealth och har man franskan i botten, samma i Frankrike.
Euroschool har jag hört talas om och den har European Baccalaureate (EB) vilket gör att man använder flera språk i skolan men jag antar att den skolan är väl fungerande med bra miljö.
/South End Court
Luxemburg
Re: Luxemburg
Jodå, Europaskolan har lite av ett urval av lärare och det är viss omsättning då jag tror de får stanna max sju år. Så jag tror att den fungerar bra, men jag har inte varit förälder till något barn i svensk skola. Min erfarenhet sträcker sig bara till sjuttiotalets helt kravlösa skola.
En liten anekdot. När äldsta grabben var i 10-12 års åldern fick jag ett samtal från skolan. Min son langade på skolan. Energidryck. Han köpte en stor flaska och sålde i plast/pappersmuggar då med hyfsad vinst. Och blev påkommen. Han straff blev att skriva en liten uppsats om hur onyttigt det är med sportdryck. Jag tror att lärarna faktiskt mer vart roade av tilltaget än arga, likaledes pappan.
MVH
Hans
En liten anekdot. När äldsta grabben var i 10-12 års åldern fick jag ett samtal från skolan. Min son langade på skolan. Energidryck. Han köpte en stor flaska och sålde i plast/pappersmuggar då med hyfsad vinst. Och blev påkommen. Han straff blev att skriva en liten uppsats om hur onyttigt det är med sportdryck. Jag tror att lärarna faktiskt mer vart roade av tilltaget än arga, likaledes pappan.
MVH
Hans