Är detta beslut helt unikt?

Skriv svar
Sensemaker
Medlem

Är detta beslut helt unikt?

Inlägg av Sensemaker » 17 mars 2026, 12:29

USA ska ha avvecklat sina sista minröjningsfartyg av Avenger‑klass utan att ha någon färdig ersättningskapacitet. LCS‑fartygen är tänkta att få minröjningsförmåga, men detta har hittills bara realiserats i mycket begränsad omfattning. Det anmärkningsvärda är att denna avveckling skedde samtidigt som USA övervägde ett militärt ingripande mot Iran — en stat med både minläggningskapacitet, omfattande minlager och ett geografiskt läge som gör minkrigföring i Hormuzsundet särskilt effektivt. Iran har dessutom tidigare använt minor i Persiska viken.

Det innebär alltså att USA avskaffade en existerande och kritisk kapacitet samtidigt som man planerade ett krig där just denna kapacitet skulle vara central.

Min fråga är därför: känner någon här till ett historiskt exempel på något liknande? Alltså en situation där:

1. En stat frivilligt går i krig.
2. Staten själv väljer tidpunkt och inledning.
3. Och samtidigt avvecklar en kapacitet som uppenbart behövs i det planerade kriget.

Jag har letat efter paralleller men inte hittat några. Det finns många fall som ligger nära — Nikias vid Syrakusa, brittiska flottans motvilja mot konvojsystemet 1917, ungerska adelns konflikter med kumanerna inför mongolinvasionen, m.m. — men inget som riktigt uppfyller kriterierna.

Fakta om Avenger‑klassen och avvecklingen kommer i första hand från militärekonomen Peruns presentation ”The Iran Naval & Economic War – Hormuz, Energy Exports & The End of the Iranian Navy?”, cirka 33 minuter in. Jag har försökt kontrollera uppgifterna efter bästa förmåga och de verkar stämma. Ifall det finns intresse kan jag skriva ut exakt vad Perun säger.

Finns det någon historisk parallell till detta slags självförsvagande inför ett självvalt krig?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Är detta beslut helt unikt?

Inlägg av von Adler » 17 mars 2026, 13:29

Britterna lade ner tre fjärdelear av sin armé (från c:a 200 000 till c:a 50 000) efter sjuårskriget och gick in i att med våld försöka hindra de amerikanska kolonierna från att bli fria under de förutsättningarna. Nu var kanske just det upproret inte initierat av britterna, men det militära svaret var det, så det kanske räknas?

Sensemaker
Medlem

Inlägg av Sensemaker » 17 mars 2026, 14:34

Det är trots allt 13 år mellan sjuårskrigets slut 1763 och självständighetsdeklarationen 1776 (fast ofta brukar kriget ha börjat 1775). Knappast en nedskärning som sker medan krig planeras. Så jag tycker nog inte att det räknas. Kanske står vi inför något unikt...

Sensemaker

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 mars 2026, 18:30

Enligt Wikimedia skall fyra Avenger-klass finnas kvar i tjänst och planeras att tas ur tjänst 2027.

Sensemaker
Medlem

Inlägg av Sensemaker » 17 mars 2026, 19:35

Hm wikipedia artikeln hänvisar till vad som verkar vara USNs officiella hemsida så det verkar ju trovärdigt. Jag misstänker att jag missförstått. Här är exakt vad Perun sa: "The US Navy has built classes of dedicated mine countermeasure ships; the Avenger class that began being fielded in the 1980ies actually has a fibreglass cover hull. You can see an image of them here back in January the Dextrous, Devastator, Gladiotor and Senty being carried back to the United States following their well-timed retirement. Now, sure they were old and not exactly top shelf by modern standards. But there might be some who suggest that retiring your dedicated minesweepers immediately before a war that you decide to start based on timing you define against an opponent that has successfull used naval mines in the past might not exactly be a case of ideal timing." Jag tolkade detta som att det var de sista fartygen av klassen Avenger. AI och googling verkade stödja min tolkning eller i alla fall inte säga emot. Jag hade fel, tack för att du rättat tyskaordern.

Grundfrågan kvarstår emellertid. De återstående fyra fartygen av Avenger-klass är baserade i Sasebo i Japan. De skepp som skickades till USA för skrotning hade tjänat i mellanöstern. Att avskaffa en kapacitet man mycket behöver för ett krig man faktiskt själv planerar är synnerligen märkligt. Ifall de fyra fartyg som är baserade i Japan tagit till Mellanöstern hade det varit begripligare, men så har inte skett.

Sensemaker

Skriv svar