Kapten Haddocks förfader och hans hus

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1597
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Kapten Haddocks förfader och hans hus

Inlägg av Örjan » 26 april 2024, 20:56

Citerat från från denna tråd.
Hans skrev:
26 april 2024, 10:21
Ljuset får mig att tänka på Sverige/Norden. Och att de kallar ett stort hus slott.

Detta är ett slott:
Bild

MVH

Hans
Som den petimäter jag är tänkte jag kommentera att ett stort hus faktiskt är ett slott. Ordet har dock drabbats av inflation så att vi nu kallar de mest simpla bostäder för ett hus.
Det svenska ordet hus var under forntiden en synonym till hall eller stor högsätesbyggnad. Under medeltiden fick det betydelsen slott eller befäst plats; konungens "hus" var konungens "slott"; samma betydelse har ordet i en mängd sammansättningar som Bagahus el. Bohus, Tavastehus, Lödöse (isländska: Hlioðhus, eg. ljudhus, dånande fäste), Husaby, Husby[förtydliga], Malmöhus, Glimmingehus, Brahehus med flera.[5] Ännu på 1600- och 1700-talet betecknade ordet hus i första hand säteribyggnader. Det ord som betecknade bostadshus i största allmänhet var stuga.
Men bilden av det hus som Kapten Haddock bodde i påminde mig om en udda sak i min utgåva av i "Enhörningens hemlighet". Det fiktiva huset Moulinsart ligger i Belgien och gavs som gåva av Ludvig XIV till kapten Haddocks förfader Francois av Hadoque som hade tjänstgjort i den franska flottan. Närmare bestämt var han kapten på skeppet Enhörningen som ses strida mot ett litet piratskepp nedan. Det är en liten detalj på den bilden som får mig att misstänka att färgläggaren inte har läst texten i albumet...
Bilagor
Haddock.jpg
Enhorningen.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks förfader och hans hus

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2024, 21:22

Du menar att det är fel flagga?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1597
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks förfader och hans hus

Inlägg av Örjan » 26 april 2024, 22:22

Ja det stämmer! Det lustiga är att det ändå är en historisk korrekt flagga. Det röda andreaskorset som representerar Irland i den moderna flaggan saknas i denna flagga som är korrekt för 1600-talet (även om många felaktigt tror att den infördes först 1707).

Flaggan i den franska versionen ser ut så här:

Bild

Det ska väl föreställa gyllene franska liljor i blått fält som var det franska riksvapnet. Men någon historisk korrekt örlogsflagga är inte detta eftersom huset Bourbon hade den vita färgen som sin symbol. Så örlogsflaggan under 1600- och 1700-talet såg ut så här.

Bild

När jag googlade om detta hittade jag denna diskussionstråd där det nämndes att en finsk utgåva av albumet hade en modern amerikansk flagga!

https://www.reddit.com/r/TheAdventureso ... corn_sail/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28618
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kapten Haddocks förfader och hans hus

Inlägg av Hans » 26 april 2024, 22:53

Franska flaggor från då kom upp här: viewtopic.php?f=76&t=49553&hilit=Cadiz#p851870

Tack för klargörande om hus, jag trodde jag bodde i ett hus men får nog säga 'kojan min' istället. Eller del av kojan då banken har viss del.

För de som inte visste är Georges Remi belgare men då med franska som modersmål. Franskan i Tintin sägs vara väldigt bra och anmärkningsvärt är att Tintin och Capitaine Haddock är 'ni' med varandra.

MVH

Hans

Skriv svar