Bortglömda eller okända band (musiken)

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 18:38

Jag har lyssnat eller brukar lyssna på band som inte är så kända eller bortglömda i Sverige. Jag får ibland höra av min bekantskapskrets eller arbetskamrater att jag är den som lyckas gräva fram den musik som ingen har hört talats om eller det är bara jag som känner till dessa band. Det är banden som rör sig inom Southern Rock, Country-rock, hårdrock och klassisk rock.

Är det någon som känner till följande band???

Kentucky Headhunters
Black Crowes
Grinderswitch
Blackfoot
.38 Specials
Gin Blossoms
Better Than Ezra
The Wallflowers
Blackberry Smoke
Raging Slab
Roadsaw

Till att börja med!!!

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7148
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av sonderling » 9 april 2024, 19:36

Black Crowes och The wallflowers låter bekant? Vänta....nä det var inget ja hade i min skivsamling.
Counting Crows var det närmsta jag hade.
Annars brukar jag också ha en fäbless för okända band som man måste special beställa cd-skivor av.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 april 2024, 20:12

I morse hittade man ett band som har i snitt (inte så noga uträknat) drygt 200 000-350 000 visningar eller klick, men jag har inte hittat så mycket om detta band ännu (har inte hunnit sökt så mycket egentligen. De var igång omkring 1990 och kallades för The Tragically Hip, verkar vara ett sjysst band inom country-rocken.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av loop » 12 april 2024, 22:51

Jag såg Black crowes på Roskilde 1995. Var inget minnesvärt.

Blackfoot och Wallflowers känner jag till.
Men sydstatsrock är ju genre som varit liten utanför USA.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 april 2024, 18:51

loop skrev:
12 april 2024, 22:51
Jag såg Black crowes på Roskilde 1995. Var inget minnesvärt.

Blackfoot och Wallflowers känner jag till.
Men sydstatsrock är ju genre som varit liten utanför USA.
Jo, Southern rock är i stort bara amerikanska band eller artister som spelar, de som kanske är kända i Sverige är Lynard Skynard, Allman Brothers Band och även ZZ Tops räknas till denna genre enligt bl a allmusic.com och last.fm. Black Crowes har nog blivit bättre med åren.

Jag har en vän som också tycker det är kul med lite udda band, Mörtzz som antagligen är från Uppsala (är lite osäker), men de är troligen inte så kända ännu.

Fuzzyriders från Italien, påminner lite grann med z Tops när det gäller gitarrspelet.

Källorna är ganska många för upptäcka mera udda eller mindre kända band som t ex Billboard-tidningen (hittas bl a på https://www.worldradiohistory.com/index.htm). Tidskriften finns som pdf-format på denna sida, sevärd i sig själv att läsa.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av loop » 13 april 2024, 22:49

Tycker coverband är ointressant i de flesta fall.

Och vad är udda? Är Black lips udda? The Reatards?

Här är ett bra hårdrocksband från Umeå
https://youtu.be/qayeP8FXXKU?si=TvoqhgiiqZvUUVGx

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2024, 19:00

När det gäller cover-band, så är min inställning nog lite skiftande, det finns covers som har lyckats bra medan låter ännu värre än originalet. Jag lyssnar ibland på covers, men inte alla gånger. Det är blandad musik som jag gillar så man kan skifta omkring lite. Jag lyssnar dock på ett fåtal svenska, det är mestadels amerikanska o h brittiska rockband som man lyssna på. ABBA låtar kan jag klara av att lyssna på, men jag kan även inte låta bli att lyssna på. För det andra så har jag övergett disko, pop och technomusik som jag kunde lyssna på tidigare, däremot har rocken med olika underavdelningar som country-rocken och outlaw tagit allt större plats. Bandet från Umeå verkar vara bra iallafall.

Stefan

Användarvisningsbild
Rick von Sloneker
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 mars 2024, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Rick von Sloneker » 18 april 2024, 20:26

Vilka hårdrocksband har du grävt fram?
Oderint dum metuant.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5050
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av koroshiya » 19 april 2024, 21:35

Det finns sådana otroliga mängder. Jolly Orchestra är rätt bortglömda.



Deras låt börjar vid 14:51. Visst, kanske lite onödigt av mig att nämna, men till skillnad från mina inlägg i tråden om snygga stridsvagnar och i den om hundar och månen, så är det här ett seriöst inlägg.

Få vet att det finns inspelningar från kolonier och före 2vk. En fördomsfull människa kanske skrattar och säger att en antropolog har spelat in när negrerna trummar... men det här är kommersiell musik inspelad av europeiska musikbolag, för att tjäna pengar.

Det visade sig förstås att flera stora kolonier hade en inhemsk medelklass som var både rik och stor nog för att musiker skulle kunna leva på den.

Exempel.

https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B9j%C3%BA_music

Lajv är viktigt inom juju, och det är dansant musik. Mecenater kastar sedlar på banden.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28604
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Hans » 19 april 2024, 22:03

Får mig att tänka på denna från 1939:



Har ni nog inte hört i original.

Men kanske en mycket senare (1951) cover:


MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5050
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av koroshiya » 19 april 2024, 23:52

Mycket bra. Det där är nog också mer folkmusik än juju från Lagos.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tunde_King

Från wiki.
Lagos in the 1920s and 1930s was peopled by a mixture of local Yoruba people and returnees from the New World. Together they created a form of music named "Palm Wine" that combined Yoruba folk music with musical idioms from countries such as Brazil and Cuba. Banjos, guitars, shakers and hand drums supported lilting songs about daily life.[1] Jùjú music was a form of Palm Wine music that originated in the Olowogbowo area of Lagos in the 1920s, in a motor mechanic workshop where "area boys" used to gather to drink and make music. Tunde King was the leader of this group.[2]
Jag vet inte hur många som bodde där, men 1950 var de 325 000 och idag är de över 20 miljoner. Det ger musiken chans att sprida sig.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1564
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 april 2024, 06:55

Ett amerikanskt hårdrocksband, ifrån Madison i delstaten Wisconsin, som jag hade lyckan att komma i kontakt med genom en ren tillfällighet var Luna Mortis (från början Ottoman Empire).

Nu finns de inte längre efter att ha "släppts" av skivbolaget, men jag har faktiskt tre CD-skivor med dem hemma:

Två från när de hette Ottoman Empire och en från när de hette Luna Mortis.

Riktigt tung hårdrock med en sångerska som kunde sjunga både growling och ren sång.

De hade precis börjat att turnera utanför USA, i Kanada, när de "släpptes" av skivbolaget.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28604
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Hans » 20 april 2024, 07:37

Madison har jag åkt förbi, det är någon timme innan Camp Douglas när man åker 90'an från Chicago till Eau Claire. Vill minnas att det fanns inget så sevärt så det meriterade ett stopp. Chefen Turistbyrån i Madison har säkert motargument.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5050
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av koroshiya » 21 april 2024, 02:11

Jag minns en gång när jag var ute med en brolla. Då träffade vi GAISare. De var kulturella synthare. En pratade om världens bästa band, som jag gissade var China Crisis... och mycket riktigt, det var det.

Det påminner mig om en studiekamrat jag hade, som byggde modellbåt. Han gav tillräcklig info för att jag skulle säga, då bygger du Compass Rose, och så var det.

För mig är det en glädje att "läsa" folk. Man kommer närmare dem och kan prata om ämnet.

China Crisis är ingen dålig musik.



Talk talk är väl ett annat synthband som få lyssnar på idag.


Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bortglömda eller okända band (musiken)

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2024, 17:14

Rick von Sloneker skrev:
18 april 2024, 20:26
Vilka hårdrocksband har du grävt fram?
Beror lite grann på hur vad man tycker om den tidiga hårdrocken, en del tycker idag att det inte lät som hårdrock medan andra tycker att det är OK. AC/DC lät annorlunda innan Bon Scott gick bort. Personligen tycker jag Tom Robinson Bands låtar är OK att lyssna på även om dessa kommer på sidan om än deras mest kända låt ”2 4 6 8 Motorway”. Lite grann som countryns Carlene Carter, hennes andra låtar kommer lite på sidan om ”Every Little Thing” tycker jag. Hur kända är t ex Boomtown Rats idag??? Det var ett tag sedan jag hörde någon nämnda om dem, men Fleetwood Macs dyker upp emellanåt hos de yngre årgångarna (18-25 år) har jag fått erfara. Själv är jag 50+ numera.

Stefan

Skriv svar