Järnnätter

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Järnnätter

Inlägg av a81 » 21 maj 2022, 16:32

Enligt gammal tradition bör man inte plantera ut sommarblommor och dylikt förrän en bit in i juni i mellansverige p.g.a. risken för så kallade järnnätter, alltså nätter med frost. Jag tror att idéerna kommer från bondepraktikan och klimatet var ju helt annorlunda då, har för mig att Stockholm på 1600-talet hade ungefär samma klimat som Umeå idag. Förkommer frost i juni idag i mellansverige? Jag kan inte ha något minne av det? Jag tror att sista frosten brukar vara kring 15/5 i Uppsala i genomsnitt rent statistiskt, men händer det någonsin att det är frost tre-fyra veckor senare? Finns det ett enda exempel de senaste 50 åren?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Järnnätter

Inlägg av Sarvi » 21 maj 2022, 18:24

Av döma av hobbyodlare och bönder förekommer det även in i juni, raps och tomater är exempel på grödor som är känsliga för frost. Mer i inlandet än vid kusten, naturligtvis, men nog kan det uppträda även nuförtiden.

Det behöver ju inte heller vara minusgrader i luften för att det ska vara risk för frost, är det klar himmel och torr luft kan det ju vara tre-fyra plusgrader och ändå vara tillräcklig utstrålning för att det ska frysa i ogynnsamma lägen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 21 maj 2022, 21:24

Jo, man är ju orolig för frosten in i juni, men har det grund i dagens klimat. Människans klimatpåverkan har höjt temperaturen cirka en grad, sedan är det ytterligare ungefär 0,5 grader varmare helt naturligt för att vi är ute ur "lilla istiden". Dessutom antar jag att det är varmare i lummiga, tätbebygga villaområden jämfört med ute på en åker.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Järnnätter

Inlägg av sonderling » 22 maj 2022, 13:56

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... ter-1.3904

Nej jag skulle inte ropa hej ännu pga några klimat förändringar, denna vår är ju dessutom kallare än vanligt eller som som för 20 års sedan kanske?
Vi diskuterade senast fenomenet järnnätter idag vid frukost, ja frun är ju utbildad Hortonom och jag har också gått på SLU Alnarp.

Det är alltid lätt att låta sig luras så här års men jag skulle inte chansa.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 22 maj 2022, 19:24

Jo, men hur stor är sannolikheten? Jag tänker att sannolikheten för frost i juni i Sverige söder om Dalvälven (kanske Småländska höglandet undantaget) måste ha minskat avsevärt de senaste seklen. Det har inte bara att göra med klimatförändringarna, utan också att "lilla istiden" är över och att mikroklimatet är annorlunda med all växtlighet vi har idag. För ett par hundra år sedan var det oerhört kalt utom där det var skog.

Intressant länk från SMHI: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... st-1.77151

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Järnnätter

Inlägg av sonderling » 22 maj 2022, 19:50

Sannolikheten? Alltså jag tycker nog det kommer en frostnatt i början av juni varje år? :?
Men jag brukar inte föra nån bok över vädret (tror svågern som är bonddräng gör det?) Vi får väl kolla i år? :)

Men en sak har klimat förändringarna gjort och det är väl att flytta växtzon gränserna norrut. Man talar numera i min bransch om Zon 0 och att man gärna med framgång kan plantera exotiska träd och buskar längre upp än man kunde göra förr.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 23 maj 2022, 00:03

Köldrekordet för juni i Uppsala är visserligen -4,1 grader (åren 1722-2021), men sedan 1991 har det aldrig någonsin varit kallare än 1,6 grader i Uppsala i juni, inte någon gång på dygnet. Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Uppsala

Jag vet att temperaturen kan vara lägre på marken än på mätstället någon meter från marken, men jag är ändå tveksam om vi har haft frost en enda juninatt i Uppsala de senaste 31 åren.

Sedan spelar ju den lokala geografin stor roll. Det kan mycket väl ha varit kallare än 1,6 grader någon juninatt i Uppsalatrakten I någon sänka långt ifrån tätare bebyggelse, men om vi tar Uppsala tätort (eller andra mindre tätorter i närheten) som exempel, så bör det inte ha varit nattfrost i juni någon gång under de senaste tre decennierna. Tittar man på länken i mitt tidigare inlägg, så verkar det inte har varit så sen frost i Svealand åren före 1991 heller. Min gissning utifrån grafen I föregående länken, är att den senaste gången det var nattfrost i juni i Uppsala var på 1970-talet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Järnnätter

Inlägg av Sarvi » 23 maj 2022, 06:05

Skicka ett e-postmeddelande till SMHI och fråga?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 23 maj 2022, 10:41

Ja, jag kan maila SMHI och fråga. Jag gissar att det är ganska beroende av det lokala klimatet. Jag tror att vi kan bortse från järnnätter numera i Uppsala och än mer i Stockholm, för att inte tala om Göteborg. Däremot finns det exempelvis noteringar om någon minusgrad i Sala i juni de senaste decennierna. På Småländska höglandet, i Bergslagen och norr om Dalvälven kan det nog fortfarande förekomma järnnätter med en icke-försumbar sannolikhet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Järnnätter

Inlägg av Sarvi » 23 maj 2022, 15:05

Tidigare (för 10-15 år sedan?) brukade ju SMHIs prognoser inkludera varningar för markfrost under vegetationsperioden. Men det har jag inte hört på ett bra tag, inte ens för Norrlands inland.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 8 augusti 2022, 12:00

Fått svar från SMHI, men har inte mailet framför mig just nu. Senaste nattfrosten i juni i Uppsala var i alla fall 1958. Det var 64 år sedan och klimatet blir allt varmare. Jag tror med andra ord att man mer eller mindre kan bortse från järnnätter i syd- och mellansverige numera, utom kanske i speciellt kalla områden som småländska höglandet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Järnnätter

Inlägg av sonderling » 8 augusti 2022, 13:00

Just ja har glömt den här tråden.
Nej i år i Oxelösund var det faktiskt ingen nattfrost. Men vi ligger ju vid kusten.

Men jag blir endå lite skeptiskt när du säger att SMHI säger att det inte varit nattfrost i Uppsala sedan 1958?
Har bott i Enköping och upplevde att det var ett betydligt kallare klimat där än i Sthlm tex. Kändes nästa lite Norrland.

Nåväl vem är jag att ifrågasätta SMHI´s data..... :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Järnnätter

Inlägg av koroshiya » 8 augusti 2022, 19:58

Senast jag besökte Stockholm, i Januari för ca. 20 år sedan, var det som att komma till Mongoliet. Det var en väldigt trevlig resa med semester runt 13-dan och med museum och restaurang-besök, men det var fan så kallt.

Jag tror snömängden och kylan minskar uppåt kusten också, så att ställen som Sundsvall, Kramfors och Örnsköldsvik inte alls har lika mycket numera.

Säkert är det som a81 säger, att det har blivit varmare och risken för att plantorna fryser har minskat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Järnnätter

Inlägg av a81 » 8 augusti 2022, 23:56

Frågan gällde alltså juni. Och i juni har det inte varit nattfrost i Uppsala sedan 1958. Sedan ska man väl inte överdriva skillnaden. Idag kan man kanske med god marginal planera sommarblommor i rabatten eller på kyrkogården i Uppsalatrakten fr.o.m. omkring 25 maj, i mitten av förra seklet kanske det var omkring 5-10 juni. Uppsala har väl idag ungefär samma klimat som Norrköping hade i mitten av 1900-talet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Järnnätter

Inlägg av sonderling » 9 augusti 2022, 09:47

Hur som helst så tar de parkavdelningar jag arbetat för höjd för just Järnnätterna när vi planterar ut sommarblommor. Det brukar bli efter v23.

Sonderling

Skriv svar