Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av StefanZ » 12 april 2022, 15:39

Ukraina av idag ser sig ha sina rötter hos kosacker... Kosacker och det kosackiska broderskapet nämns tex i deras nationalsång.

Men hur var det rent historiskt?

Jag har inga djupa kunskaper här. Däremot kan jag ordentligt min Sienkiewicz och hans Trilogi, som till stora delar utspelar sig i Ukraina.
Och Sienkiewicz, med sina brister, var en god amatörhistoriker (fast jag HAR lagt märke till några ganska enkla och missar).

Ok, Sienkiewicz är mycket tydlig att kosackerna hade en mycket låg tanke om den vanlige ukrainaren, "czern" = den svarta myllran, svartingarna...
Iofs, för att vara rättvis, de polska adelsmännen hade ju också en låg tanke om både den ukrainske bonden, som faktiskt även den polska bonden.

Om detta bemäle czern, svartingarna; var eftersom en lite mörkare hy och svart hår var vanliga hos ukrainarna, eller om det var enbart en nedsättande ja föraktfullt, vet jag inte.
Både och kanske...

Det KAN möjligen hänvisa till "bönder", dvs de som odlade den svarta ukrainska jorden??

Så. OM den vanlige ukrainaren ur folkets djupa lager var djupt föraktad av minoritetsgruppen kosacker, väcker det hos mig funderingar och undringar att dagens ukrainare ser upp till kosackerna, och inte till sina egna anmödrar...

Era kommentarer å förklaringar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av Markus Holst » 12 april 2022, 16:33

Jag kan tänka mig att bönderna ansågs mörka/svarta dels för att de arbetade utomhus och blev solbrända, dels för att de kanske hade enklare kläder av mindre glassigt tyg, alltså mörkare förger, och dels för att man blir smutsig av att arbeta i jordbruk.

Fint folk ville ju länge visa att de inte behövde arbeta dels genom att bära kläder som det inte gick att arbeta i, och dessutom ha parasoll så de slapp få en bondsk solbränna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av koroshiya » 16 april 2022, 17:29

Av det lilla jag har läst är kosackernas etnicitet yngre än den Kyivryska, men med det sagt kommer mycket av den senare etniciteten från Kyivriket.

Hetmanatet anses också vara en viktig föregångsstat för dagens Ukraina.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2022, 10:41

Nu iofs, att landet väljer att se sina rötter ifrån en minoritet som såg ner på majoritetsbefolkningen, är inte helt ovanligt.
Ukraina (och faktiskt även Ryssland) från kosacker, som såg ner på czern, resp småbönderna.

Så tex japanerna som gärna ser / såg sig som samurajernas ättlingar. Speciellt då militerärna. Medan samurajerna föraktade och noggrannt förtryckte bonde, hantverkar- och handelsmanna befolkningen.

Polen har nästan likadant, länge såg sig polacker som sarmater; dvs adelsättlingar. "den lille sarmaten" = den lille polacken... Och länge förtrycktes ju bondebefolkningen och delvis även borgarna. Full medborgarskap var enbart till för adeln; så även småadeln som i sak var småbönder, var bättre än icke adliga bönder...

Däremot just i Polen har ättlingarna av mindre adelsmän (typ ägare till en by med ett mindre gods där) länge varit de faktiska kulturbärarna av polskhet när polska staten gick under på 1790-talet. Adelsklassen har decimerats under ww2, och resterna av kommunisterna...

Finns säkert fler exempel ifrån andra länder å.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av Hans » 28 maj 2022, 14:18

Jag skall kolla med sällskapet. Hon hade familj, någorlunda stora jordägare, som kom från trakterna av Lemberg. Hon var f.ö. där häromåret med sin dotter och vart så förtjust att hon hotar med att ta dit även mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av a81 » 30 maj 2022, 00:08

StefanZ skrev:
28 maj 2022, 10:41
Polen har nästan likadant, länge såg sig polacker som sarmater; dvs adelsättlingar. "den lille sarmaten" = den lille polacken... Och länge förtrycktes ju bondebefolkningen och delvis även borgarna. Full medborgarskap var enbart till för adeln; så även småadeln som i sak var småbönder, var bättre än icke adliga bönder...

Däremot just i Polen har ättlingarna av mindre adelsmän (typ ägare till en by med ett mindre gods där) länge varit de faktiska kulturbärarna av polskhet när polska staten gick under på 1790-talet. Adelsklassen har decimerats under ww2, och resterna av kommunisterna...
Läste av en slump en artikel på Wikipedia om den adlige, polske poeten Adam Mickiewicz (1798-1855):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adam_Mickiewicz

Som kan kan fötts på sin farbrors gods i nuvarande Zavosse, Vitryssland:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zavosse

"Herrgården" ser väldigt mycket ut som en vanlig svensk bondgård för 200 år sedan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ukraina och dess rötter; kosacker resp icke kosacker.

Inlägg av koroshiya » 10 juni 2022, 10:06

Av det jag har läst skapades kosackerna i mycket av folk som stack från sina herrar. I det sammanhanget sades det också att det kunde förklara hårda regler.

Tanken där är väl då att man måste binda folket till godset, annars sticker de mot sydost. Samtidigt finns det förstås ingen orsak till att sticka om förhållandena är bra.

Vissa av kosackstäderna i östra Ukraina grundades av folk som kom från ställen väster om Kiev, trots att de från början var fria kosacker under tsaren.

Det är då typiskt de fem städerna, Sumy, Ostrohozk, Izjum, Kharkiv och Okhtyrka.

Men, så i den mån ukrainsk kultur är denna, tror jag inte att den kan vara äldre än från 15-1600-talet.

En gissning är att vad vi ser är en blandning mellan denna kosackanda och tankar om en tidigare storhetstid när Kiev var centrum för de östslaviska folken.

Av vad man har sett verkar det finnas fler än ett exempel på hur ukrainare har dödsförakt, samtidigt som de kan tänka. På så vis finns det snuttar där ukrainare bär bort minor, som för mig verkar vara en farlig syssla. samtidigt som de har vett på att hålla ner huvudet när granaterna regnar.

Skriv svar