Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 4 mars 2021, 21:10

sveahk skrev:
4 mars 2021, 14:20
Trean är nog "Forget Paris", som om jag kommer rätt ihåg också var en film som jag gärna vill glömma...

Och resten, ja, vad ska vi ta till med? Blickar vi NYs stora lady i ettan? Scorseses "New York, New York"...?

Tvåan, nej, den går jag bet på.
En mycket bra början, mycket riktigt med Billy Chrystals Forget Paris som den tredje.
New York är ju ingen huvudstad men är däremot mycket förknippad med skaparen av film nummer två, han är en av de riktigt stora och en MYCKET aktuell filmskapare - även om han inte själv skapat den aktuella filmen. :wink:


EDIT: Jag har gjort ett stort misstag vad gäller ettan. Filmen med Danny Kay i huvudrollen heter inte Wonderful Copenhagen som jag trodde, utan HC Andersen. :oops: Så ettan utgår. Bara tvåan kvar.
Bilagor
Sjungande skådis.jpg
Sjungande skådis.jpg (14.36 KiB) Visad 210 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 6 mars 2021, 14:05

Jag ger svaret på fråga 2 som var Kairos röda ros av Woody Allen som är högaktuell, men tyvärr för honom inte på det sätt han brukar vara van.

Frågan till Sveakh som löste en av frågorna, om han vill ha den - varsågod!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 9 mars 2021, 23:00

Ok - vem döljer sig bakom masken?
MASKERAD.jpg
Hans K

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 mars 2021, 09:52

Det där ju Maus med upphovsmannen Art Spiegelman bakom masken.
Maus is a graphic novel by American cartoonist Art Spiegelman, serialized from 1980 to 1991. It depicts Spiegelman interviewing his father about his experiences as a Polish Jew and Holocaust survivor. The work employs postmodernist techniques and represents Jews as mice, Germans as cats, and Poles as pigs. Critics have classified Maus as memoir, biography, history, fiction, autobiography, or a mix of genres. In 1992, it became the first (and is still the only) graphic novel to win a Pulitzer Prize (the Special Award in Letters).
https://en.wikipedia.org/wiki/Maus

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 10 mars 2021, 17:51

Absolut Patrick! Spiegelmans Maus I och II, Graphic Novels som jag skänkt både barn och barnbarn - så fick de både engelska och nutids historia intutat. Faktiskt alltid uppskattat!

Du tar hand om nästa...

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 mars 2021, 20:21

Tack, Hans!

Nu söker jag efter en författare.

Han blev med med tiden en förmögen man på sina böcker och framför allt filmrättigheter. Han kunde unna sig ett slott, en samling sportbilar och ett menageri med bl.a. en vit hingst och två vargar.

Men det var något som pengar inte kunde köpa: Nobelpriset i litteratur. Det fick han aldrig. Han ska ha uttryckt sin besvikelse över att Camus tilldelades priset 1957 med följande ord: "Tänk att den där lille skiten skulle få det och inte jag." Det påstås också att han den eftermiddagen söp sig full och slog sin fru.

En uppburen författare var han likväl. Såväl Hemingway som Faulkner tillhörde beundrarskaran.

Vem är författaren?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av cats » 11 mars 2021, 08:11

Vet inte hur rik han var, men tänker på Graham Greene

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 mars 2021, 08:41

cats skrev:
11 mars 2021, 08:11
Vet inte hur rik han var, men tänker på Graham Greene
Det är faktiskt en riktigt bra gissning, men tyvärr fel. Greene och den författare jag söker föddes och dog ungefär samtidigt, och Greene bodde mot slutet av sitt liv ganska nära det slott jag nämnde.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 mars 2021, 20:07

Kanske var det den här författarens enorma produktivitet som gjorde att han aldrig fick Nobelpriset. Medan Camus hade skrivit tre romaner totalt när han belönades med priset 1957, hade vår författaren skrivit tre titlar i genomsnitt per år sedan 1930-talet. I ett kontrakt med förlaget 1933 åtog han sig till och med att skriva sex böcker årligen.

Det påstås att lät stänga in sig i en glasbur på gatan för att inför publik skriva en roman på tjugufyra timmar. Det är nog inte sant, men säger i alla fall något om hans enorma arbetskapacitet.

Ungefär 500 titlar blev det till slut.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 11 mars 2021, 20:20

Very early on, Simenon learned to spend what he earned. He had fabulous houses—he once rented a sixteenth-century château—and fancy cars to park in front of them. At one point, when he was living in the country, he had a menagerie, including a white stallion that he liked to ride to the market, and two wolves. (The latter, unfortunately, ate the family cat and had to be given to a zoo.)
/.../
Nevertheless, the widely held view that he wrote primarily for money infuriated Simenon. He thought that he deserved the Nobel Prize in Literature, and, in interviews, where he was always incautious, he predicted that he would. On the day when it was announced that Camus had won the prize, Simenon got drunk and hit his wife.
/.../
Finally, in January 1957, when he settled in Switzerland with his family, he ended up renting le château d’Echandens, a commune (city) near Lausanne, a few kilometres from the lake. Following some reconditioning works, Simenon moved to the castle in July 1957, where he will remain six years. Simenon will write there 12 Maigrets and 13 “romans durs”

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 mars 2021, 20:49

Javisst är det Georges Simenon. Mest känd för sina fina romaner om den sympatiske Kommissarie Maigret, som liksom sin upphovsman rökte pipa. Jag tror jag aldrig sett ett foto av Simenon där han inte har en pipa i munnen eller håller en i handen.

Georges-Simenon.jpg
71636925.jpg

Simenon var dock inte fransman som Mairgret utan född i Liège i Belgien.

Frågan går vidare till Femtiotrean.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 12 mars 2021, 07:42

Vi fortsätter med författare och flyttar oss från trygga och ur ett skatteperpektiv förmånliga Schweitz till en stad i ett mer exotiskt land.
påstranden.png
isolen.png
isolen.png (162.49 KiB) Visad 110 gånger
Vi söker två författare som båda är i princip kända för ett verk. Vi talar kanske inte om romaner av samma kaliber som t.ex. "Krig och fred" och "Brott och straff" men likväl om titlar som också den som inte har läst en enda sida (och som troligtvis skulle sluta läsa redan efter ett par sidor) kan - möjligtvis :roll: - relativt lätt nämna utan att vara så djupt insatt i 1900-talets litteraturhistoria.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 12 mars 2021, 09:48

Femtiotrean skrev:
12 mars 2021, 07:42
...trygga och ur ett skatteperpektiv förmånliga Schweitz...
"Trygga" kan jag i stort sett skriva under på, resten är om inte en amsaga, så i alla fall i dagens läge inte helt överensstämmande med verkligheten!

F.ö. kom den förra frågan inte från mig i Klockrike.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 12 mars 2021, 10:15

Men den här svarar jag på! 50, 60-talet, Tangier, "Beat generation", här representerade av Peter Orlovsky, Jack Kerouac och liggande William S Burroughs...

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 12 mars 2021, 12:12

Georges Simenon och andra best-selling författare som har bosatt sig i någon välvald kanton har naturligtvis haft sitt eget skatteperspektiv.

Men svaret är rätt. (Jag antar att du inte tänkte Peter Orlovsky som den ena av de två författare som söktes.)

https://www.theguardian.com/books/books ... aked-lunch


https://sv.wikipedia.org/wiki/Tanger#De ... lla_Tanger
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_nakna_lunchen
https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5_v%C3%A4g


Hans K kände igen bilden - eller staden - och har frågan!

Skriv svar