Sophanteringens historia

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amund
Stödjande medlem 2020

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Amund » 16 okt 2020 17:18

sonderling skrev:
14 okt 2020 06:25
Mer av anekdoktiskt värde kanske men bakom sommarstugan fanns en "kökkenmödding" alltså en avskrädeshög. Från morfars tid (F1896-d1967), där kunde man skrota runt och hitta olika grejer, mest glas och porslin i olika färger, rostiga burkar och gamla ruttna skor. Numera hittar jag ingenting men jag har inte grävt på platsen. Tänker endå att förr var sopor mera miljövänliga i det att de kunde brytas ner. Åtminstone synligt, för det är troligt att kemikalierna var värre. Tror inte samma sak gäller dagens plastberg.
Ja och just skärvor av blomkrukor minns jag väl i dessa avskrädesplatser. När ölburkarna var av plåt så försvann de väl på 1-2 år, inte ovanligt på bad och rastplatser.
mrsund skrev:
12 okt 2020 07:51
På sommarsemestern ute på landet såg man man alltid ett par generationers gamla bilar stå en bit från husen stegvis övervuxna av växtlighet.
I Norrland i alla fall så tror jag varje hemman var omgivet av minst 10-20 bilvrak i omgivningarna. Som barn älskade man att utforska och leka i dessa bilar som bara var ditbogserade. Tror kommunerna hade någon uppsamlingskampanj på 80-talet. Även en gammal PV från 50-talet tar lite tid att förmultna helt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Markus Holst » 16 okt 2020 17:24

Idag är det en registerhållaravgift på 50 kronor om året på avställda men inte skrotade fordon, just för att slippa dem i skogarna. Det fick mig att nyligen skrota en kärra som jag länge betalat 50 kronor om året för att ha bakom traktorn.