Samer immuna mot myggbett

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Hans » 19 juli 2010, 09:28

Enligt vad jag hört någon gång så gick samerna ut och sov mer eller mindre näcka en av de första sommarnätterna. De fick då massor av myggbett och blev utslagna i 24 timmar eller så men sedan var de immuna mot myggbett resten av sommaren. Det låter som en skröna men är det någon som vet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av millgard » 19 juli 2010, 17:00

Tja, de var ju alltid ute och blev myggbitna, och de första myggen före midsommar känns ju värst, så skrönan har nog uppkommit av naturliga orsaker... Det var knappast en vedertagen "metod" i alla fall.

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Björn Mikael » 27 december 2010, 16:47

Det här med myggbett är ju också väldigt individuellt, vissa människor har högre motståndskraft än andra. Själv får jag ytterst sällan några myggbett, mer eller mindre imun mot dem. Detsamma gäller min mamma, hon är helt imun mot våra svenska myggor (dock inte mot myggor utomlands).

Detta är alltså inte frågan om en säsongsmässig imunitet utan en permanent sådan.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av 1772 » 21 januari 2011, 17:16

Björn Mikael skrev:Det här med myggbett är ju också väldigt individuellt, vissa människor har högre motståndskraft än andra. Själv får jag ytterst sällan några myggbett, mer eller mindre imun mot dem. Detsamma gäller min mamma, hon är helt imun mot våra svenska myggor (dock inte mot myggor utomlands).

Detta är alltså inte frågan om en säsongsmässig imunitet utan en permanent sådan.
Märkligt att inte något medicinföretag har forskat på detta? Som du nämner finns människor med närmast immunitet. Det måste ju ligga i blodet.

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Björn Mikael » 24 januari 2011, 04:35

1772 skrev:
Björn Mikael skrev:Det här med myggbett är ju också väldigt individuellt, vissa människor har högre motståndskraft än andra. Själv får jag ytterst sällan några myggbett, mer eller mindre imun mot dem. Detsamma gäller min mamma, hon är helt imun mot våra svenska myggor (dock inte mot myggor utomlands).

Detta är alltså inte frågan om en säsongsmässig imunitet utan en permanent sådan.
Märkligt att inte något medicinföretag har forskat på detta? Som du nämner finns människor med närmast immunitet. Det måste ju ligga i blodet.
Har också funderat på varför inget forskat mer på området, bristande ekonomiska intressen kanske?

Det ligger helt säkert i blodet som du säger, jag verkar ju ha ärvt det från min mamma. Dock så krävdes det en hel del bett innan imuniteten uppträdde, både vad gällande henne och mig. Tilläggas bör också att ingen av oss är särskilt ansatt av myggor, förmodligen finns det något med oss som de inte gillar.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av 1772 » 24 januari 2011, 16:13

Björn Mikael skrev:
1772 skrev:
Björn Mikael skrev:Det här med myggbett är ju också väldigt individuellt, vissa människor har högre motståndskraft än andra. Själv får jag ytterst sällan några myggbett, mer eller mindre imun mot dem. Detsamma gäller min mamma, hon är helt imun mot våra svenska myggor (dock inte mot myggor utomlands).

Detta är alltså inte frågan om en säsongsmässig imunitet utan en permanent sådan.
Märkligt att inte något medicinföretag har forskat på detta? Som du nämner finns människor med närmast immunitet. Det måste ju ligga i blodet.
Har också funderat på varför inget forskat mer på området, bristande ekonomiska intressen kanske?

Det ligger helt säkert i blodet som du säger, jag verkar ju ha ärvt det från min mamma. Dock så krävdes det en hel del bett innan imuniteten uppträdde, både vad gällande henne och mig. Tilläggas bör också att ingen av oss är särskilt ansatt av myggor, förmodligen finns det något med oss som de inte gillar.
Nog måste det finnas ekonomiska intressen i att skapa ett artificiellt imunförsvar mot myggbett? :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av tryggve » 24 januari 2011, 16:27

1772 skrev: Nog måste det finnas ekonomiska intressen i att skapa ett artificiellt imunförsvar mot myggbett? :)
Tja, det beror ju på vad de potentiella biverkningarna är av en aktiv substans som man lyckas isolera... :-)

Nyare mediciner mot allergi mildrar dock effekterna av myggbett, om jag minns rätt. T ex Kestine.
EDIT: stämde.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Björn Mikael » 24 januari 2011, 17:45

En sak som är värd att påpeka är att jag inte är imun mot alla svenska myggor. De första, lite större, myggorna som dyker upp tidigt på senvåren i norra delarna av Sverige ger mig fortfarande myggbett (betydligt oftare än de senare sommarmyggorna iaf).

Varför? Jo högst troligt därför att jag inte fått i närheten så många bett av dessa som av de senare myggorna. Min mamma är uppväxt i ett av de värsta mygghålen i Ångermanland, jag är uppväxt i Skåne men tillbringade långa perioder av sommaren uppe i hennes hemby. Alltså fick jag bara bett av sommarmyggorna. Mamma, som fått bett av alla sorters myggor är imun mot dem alla (med undantag för utländska som sagt).

Så tydligen så skiljer det en del i "giftblandningen" bland de olika myggarterna, tillräkligt för att imunförsvaret ska agera olika. Ett vaccin mot myggbett, som täcker alla arter, lär nog ta tid att framställa på syntetisk väg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Sarvi » 24 januari 2011, 19:53

I boken "Eld - flammor och glöd, samisk eldkonst" av Yngve Ryd som handlar om den äldre generationen av renskötande samer och deras användning av eld, handlar ett helt kapitel om rök. Dels handlar kapitlet naturligtvis om de besvär som röken medför i form av rinnande ögon mm, men en stor del handlar också om nyttan av röken. Ryd tar upp rökning av kött, rök för att skrämma rovdjur men mycket handlar om rök för att slippa mygg. Med tanke på hur många sätt och metoder som samerna verkar ha haft för att undslippa myggen så tvivlar jag på att de skulle vara särskilt immunare än övriga, även om vanan naturligtvis trubbar av.
Yngve Ryd skrev: "Om röken slocknar blir kåtan full med mygg på en gång. Det är märkvärdigt vad insekter har väldig vittring på allt vad levande heter, det blir myggbett på myggbett och är hopplöst att få ro. Det förslår ingenting att försöka vira in ansikte och händer i kläder, man får ingen levande ro när det är varma nätter i myrlandet. Myggen måste rökas ut"
- Anders Larsson-Lussi, född 1911

Stettan63
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 augusti 2020, 16:16
Ort: Linköping

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Stettan63 » 18 augusti 2020, 16:49

Måste göra ett sent tillägg här även om ingen läser det.
Jag var normalt känslig mot myggbett tills jag var i trettioårsåldern och vid en fjällvandring 1992 blev halvt uppäten i Kvikkjokkstrakten. Bulor över hela ryggen där myggen suttit och lätt febrig. Sen tänkte jag inte mycket på det under några år, men vid en utflykt till ett kalkkärr klagade de andra deltagarna högljutt medan jag inte alls noterade myggen.
Jag har "tortyrtestat" immuniteten någon gång med klasar av hundratals myggor på benen. Då kliade det litegrann men jag fick inga synliga bett. Tidigare kände jag stick rätt tydligt, nu kan jag utan olägenhet låta mygguslingarna sticka mig i ansiktet. Funkar både på tidiga och sena arter, och alla mygg som finns från Skåne till norra Norrland.
Huruvida jag är känslig för svidknott vet jag inte. Jag får väl sätta mig vid Dalälven och pröva.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av Hans » 20 augusti 2020, 18:28

Stettan63, välkommen.

Visst läser vi, i alla fall jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Samer immuna mot myggbett

Inlägg av millgard » 21 augusti 2020, 15:19

Stettan63 skrev:
18 augusti 2020, 16:49
Måste göra ett sent tillägg här även om ingen läser det.
Jag var normalt känslig mot myggbett tills jag var i trettioårsåldern och vid en fjällvandring 1992 blev halvt uppäten i Kvikkjokkstrakten. Bulor över hela ryggen där myggen suttit och lätt febrig. Sen tänkte jag inte mycket på det under några år, men vid en utflykt till ett kalkkärr klagade de andra deltagarna högljutt medan jag inte alls noterade myggen.
Jag har "tortyrtestat" immuniteten någon gång med klasar av hundratals myggor på benen. Då kliade det litegrann men jag fick inga synliga bett. Tidigare kände jag stick rätt tydligt, nu kan jag utan olägenhet låta mygguslingarna sticka mig i ansiktet. Funkar både på tidiga och sena arter, och alla mygg som finns från Skåne till norra Norrland.
Huruvida jag är känslig för svidknott vet jag inte. Jag får väl sätta mig vid Dalälven och pröva.
Haha, jag har samma. Sedan tiotalet år känns jag inte vid myggbett längre... upptäcker dem oftast först när de drar iväg, stinna av blod. Får heller inga kliande utslag.

Skriv svar