Någon som är duktigt på latin??
Vad blir namnet Valdemar översatt till latin??
Tacksam för svar!
Fredrik
Hjälp mig om namnet Valdemar översatt till latin
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Låter bra...
Låter logiskt! Jag antar att namnet har en anknytning till Waldemar och Voldemort också...
Fredrik
Fredrik
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Hjälp mig!
Jag studerar Latin, men är inte direkt bra på det (nåja, MVG på A-kursen)Fr33drik skrev:Någon som är duktigt på latin??
Vad blir namnet Valdemar översatt till latin??
Tacksam för svar!
Fredrik
Valdemar är inte latin, utan danska. Och precis som tidigare föreslogs i den här tråden, så härrör det från det slaviska Vladimir (=ungefär "styrande" eller "berömd")
Vladimir (Ryska)- Valdomar (fornhögtyska)- Valdemar (Danska)
Men om det ska översättas till latinet så antar jag att det blir maskulinum - Valdemarus - och böjs efter andra deklinationen o-stam
Tack!
Tack för hjälpen!
Fredrik
Fredrik
Valdemar är den nordiska (danska och svenska) formen av det ryska namnet Vladimir (Владимир), som är en sammansättning av verbet vladet' (владеть=härska) och troligen substantivet mer (=stor/berömd). Det torde alltså betyda "stor härskare". Så småningom kom det oftare att förknippas med substantivet mir (=fred) eller det förvirrande lika substantivet mir (=värld). I så fall blir betydelsen något i stil med "fridfull härskare"/"världshärskare".
Observera att Vladimir på ryska inte betonas på första utan på andra stavelsen.
De danska kungarna med namnet Valdemar kallade sig mycket riktigt Valdemarus på latin, t ex Valdemarus primus (V den förste), Valdemarus magnus (V den store) och Valdemarus victoriosus (Valdemar Seir).
Observera att Vladimir på ryska inte betonas på första utan på andra stavelsen.
De danska kungarna med namnet Valdemar kallade sig mycket riktigt Valdemarus på latin, t ex Valdemarus primus (V den förste), Valdemarus magnus (V den store) och Valdemarus victoriosus (Valdemar Seir).