Historieintresse

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 29 april 2003, 23:34

Haldir skrev:
tobbe skrev:Fortfarande trist.
Du tycker Napoleons erövring av halva Europa är trist? Ojoj. Håller inte alls med :)
Det är ju skitintressant men det där om riksdagar och lagar och sånt är trist.

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 30 april 2003, 01:16

Jag tyckte det var intressant med småberättelser vid sidan av det stora så som jag läste i en annan tråd här, hur en tysk soldat under första världskriget skjuter besinningslöst med sin kulspruta tills klockan slår 11.00 då kriget är över. stoppar han att skjuta och ställer sig upp och tar av sig hjälmen och bockar samt beger sig tillbaka till de bakre ställningarna.
Om en lärare kan berätta om många intressanta småsaker vid sidan av det stora så skulle det ha fastnat för mig i alla fall. Nu finns det ju självklart intressanta stora händelser också. Om tid finns, så skulle det vara intressant.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 30 april 2003, 02:45

tobbe skrev:
Haldir skrev:
tobbe skrev:Fortfarande trist.
Du tycker Napoleons erövring av halva Europa är trist? Ojoj. Håller inte alls med :)
Det är ju skitintressant men det där om riksdagar och lagar och sånt är trist.
Okej. Napoleon valdes ju på 1700-talet av de revolutionära för att leda landet. Han genomförde reformer i de flesta länder han erövrade och som var kvar efter att han besegrats. Napoleons stora Europa-krig var på sätt och vis ett revolutionskrig inom Europa.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 30 april 2003, 10:05

Jag för min del tyckte (och tycker ) att antiken är urtrist. Hur gör man denna period roligare, hur visar man att den har någon relevans för det moderna.
I frågan om rig och historia är det inte så att krigets utbrott och fred är det som spelar roll i allmän historia medan själva kriget har ett intesse enbart för militärhistoriker. Åtminstånne givet den begränsde tid som skolan har till sitt förfogande?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 30 april 2003, 11:37

Jag är en extrem ww2 nörd och 1900 talet, är även väldigt intresserad av antiken och gamla kulturer, Romariket, babylon, azteker o.s.v.
Jag har aldrig haft nåt större intresse för svensk historia. Men jag hade nyss en 3 timmars föreläsning om svensk historia av världens bästa SO lärare och han kan verkligen berätta på ett intressant och engagerande sätt. Han fick verkligen med lyssnarna genom att tälla roliga frågot och han kom alltid in på små bihistorier och en masssa roliga och knäppa grejer som har hänt i Svergie...

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 30 april 2003, 12:10

Appropå lärare hade jag en "historielärare" på gymnasiet som på fullt allvar påstod att Otto von Bismarck var tysk kejsare! Nästan ännu egendomligare i sammhanagent är att ingen i klassen protesterade! (inte jag häller). Det var en miljö på den skola där jag gick som gjorde att man inte kritiserade läraren. Detta var innan Jan Björklund blev skolborgarråd!
Och för övrigt den skola som sedan blev riksbekant för att en elev hade hängts ut genom ett fönster...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 30 april 2003, 17:13

Hmmm... intressant att se hur verkligheten der ut i dagens skola. Jag hade ju under högstadiet en lärare som *host* inte var fullt så bildade inom vissa områden. Bl.a. trodde hon på fullt allvar att man bara stred med häst och lans före WW1 och att handgranater inte fanns före 1914.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 2 maj 2003, 11:29

Läs högstadiet där jag skrivit gymnasiet. Mina gymnasielärare var utmärkta och den klassen skulle ha ifrågasatt.
Jag tycker inte att man kan kräva lärare som har exakt kontroll på vapenteknologins utvekling. Det är trots allt så att politisk, social och ekonomisk historia är av större vikt än millitärhistoria.

Gizmore
Ny medlem

Inlägg av Gizmore » 2 maj 2003, 13:40

Det absolut roligaset är juh gammla religioner och myter
t.ex asa torn och den gammla Egyptiska guda tron
förövrigt älskar jag alla slags spännande myter

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 2 maj 2003, 13:44

Gizmore skrev:Det absolut roligaset är juh gammla religioner och myter
vad i alla gudars namn är ett asatorn??

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 2 maj 2003, 15:31

hangatyr skrev:
Gizmore skrev:Det absolut roligaset är juh gammla religioner och myter
vad i alla gudars namn är ett asatorn??
Det kanske är ett torn som bemannas av Asar? Hade de förresten inget torn där Heimdall stod och spejade...? Annars hade ju Oden på sin borg Valhall ett Torn - Lidskjalv - där man hade utsikt över hela Midgård och Yggdrasil.
F.ö. tror jag han menade Asa-tron :wink: :P

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 2 maj 2003, 16:10

ehum.. jaha..

Skriv svar