Sitter med en historiauppsats och tänkte vara lite lat. Istället för att rusa mig tokig dels på internet, dels i biblioteket, undrar jag om den som vet skulle kunna svara på dessa frågor:
1) Vilka sekretessbestämmelser har Storbritannien på information från Falklandskriget? Är allt släppt, om inte - när är slutdatumet?
2) Samma som ovan - fast angående Argentina. Vilken sekretessperiod har Argentina?
3) Under 80-talet, hur såg armésystemen ut i Storbritannien respektive Sovjet? Jag antar att Sovjet hade värnplikt och Storbritannien yrkesarmé, men jag kan mycket väl ha fel...
Stort tack på förhand!
Mvh,
Pirre
Frågor om Storbritannien, Argentina, Sovjet...
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Frågor om Storbritannien, Argentina, Sovjet...
Storbritannien har generellt en sekretesstid på 50-70 år på sina akter, precis som Sverige. Undantag existerar dock, t ex akterna från andra världskriget. Hur det är med Falklandskriget vet jag inte, men det går att kolla upp. De militära handlingarna bör finnas arkiverade hos PRO (Public Record Office) och de har gott om handlingar elektroniskt och ett acceptabelt elektroniskt sökssystem.Pirre skrev: 1) Vilka sekretessbestämmelser har Storbritannien på information från Falklandskriget? Är allt släppt, om inte - när är slutdatumet?
Se http://www.pro.gov.uk/
Ingen aningPirre skrev: 2) Samma som ovan - fast angående Argentina. Vilken sekretessperiod har Argentina?
SU hade en kombination av yrkes- och vplarmé. Ofta existerade divisioner i kadrar med 10-50% av personalen. Resten fylldes sedan ut med vpl som gjorde 2-3 år och de divisioner av sämre kvalitet fylldes på vid mob.Pirre skrev: 3) Under 80-talet, hur såg armésystemen ut i Storbritannien respektive Sovjet? Jag antar att Sovjet hade värnplikt och Storbritannien yrkesarmé, men jag kan mycket väl ha fel...
Systemet påminde om Israels idag: man gör vpl likt Sverige i ett år, sedan är man "yrkessoldat" eller stående militärpersonal i ytterligare ett år.
/Forsberg
-
Pirre
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!