Planerade städer längs med Göta Kanal?

Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem

Planerade städer längs med Göta Kanal?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 februari 2012, 19:42

Det sägs att vid bygget av Göta Kanal så planerades en rad städer som aldrig byggdes, men jag kan inte hitta fler detaljer.
Någon som vet mer vilka dessa var och var de skulle placerats?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Planerade städer längs med Göta Kanal?

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2012, 20:30

Kan bara dom planerade i Västgötadelen (mina hemtrakter): Sjötorp, Lyrestad och Töreboda. Eventuellt kan man räkna in Karlsborg också? Men jag är osäker på om Karlsborg var von Platens idé... Och det var ju hursomhelst först och främst ett militärt projekt, ingen tilltänkt handels- och industristad.

Den enda som det blev nåt med var väl Töreboda, och då med hjälp av järnvägen. Fast inte ens den fick väl nånsin status av stad, bara köping tror jag.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 februari 2012, 20:40

Ursäkta, jag var otydlig. Jag var ute efter ickebyggda planerade städer. Alltså sådant som aldrig blev av. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 februari 2012, 22:19

Jo, men det Platen hoppades på var ju att kanalen skulle stimulera de dåvarande byarna till att bli städer. Töreboda by var bara några gårdar på slätten och Sjötorp och Lyrestad är inte så mycket mer nu än vad dom var när kanalen drogs fram. Inte blev dom de blomstrande städerna som man såg framför sig och planerade för.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 29 februari 2012, 01:40

Sarvi skrev:Jo, men det Platen hoppades på var ju att kanalen skulle stimulera de dåvarande byarna till att bli städer. Töreboda by var bara några gårdar på slätten och Sjötorp och Lyrestad är inte så mycket mer nu än vad dom var när kanalen drogs fram. Inte blev dom de blomstrande städerna som man såg framför sig och planerade för.
Finns några uppritade stadsplaner att tillgå? :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 februari 2012, 19:56

Sorry, vet ej. Kan eventuellt finnas i något av banden i det officiella historieverket om kanalen "Göta Kanals historia" från 1930-talet?

Här finns en rätt omfattande litteraturlista: http://gotakanalsvanner.se/historia.html

Gamla kartor över kanalen: http://www.ep.liu.se/ea/gotakanal/2001/ ... jotorp.htm

Hittade förresten en uppgift att Sjötorp bestod av ett (1) hemman innan kanalen byggdes, så något har ju trots allt hänt sedan dess

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 mars 2012, 12:19

Sarvi skrev:Kan bara dom planerade i Västgötadelen (mina hemtrakter): Sjötorp, Lyrestad och Töreboda. Eventuellt kan man räkna in Karlsborg också? Men jag är osäker på om Karlsborg var von Platens idé... Och det var ju hursomhelst först och främst ett militärt projekt, ingen tilltänkt handels- och industristad.

Den enda som det blev nåt med var väl Töreboda, och då med hjälp av järnvägen. Fast inte ens den fick väl nånsin status av stad, bara köping tror jag.
Angående Karlsborg, eller Rödesund som samhället då hette skrev jag lite om dess historia i min uppsats om biblioteksutvecklingen i Karlsborg. Redan 1759 då staden Skövde eldhärjats svårt väcktes planer på att flytta staden till Rödesund. Den gången kom Skövdes borgerskap framtill att staden skulle återuppbyggas "midt i provinsen, då annars mången landtbo fått resa långa och elaka vägar ..." (i Rödesund-Wanäs hembygdsförening: Rödesund mellan Undenäs och Mölltorp, 1998 s. 2). Alltså återuppbygdes Skövde där det legat och flyttades ej till Rödesund. 1791 gjorde Kammarkollegiet en utredning om anlägandet av en stad vid Rödesund, men den ledde inte til någon stad. I samband med kanalbygget utarbetade Baltzer von Platen en stadsplan för Rödesund, men inte heller denna gång ledde det till att någon stad skapades. Det var faktikst först på 1930-40 talen som bebyggelsen utveklats så att den gamla marknadsplatsen Rödesund förenades med Fästningen.

Under kanalbygget utarbetade von Platen förutom för Rödesund, stadsplaner för Sjötorp, Lyrestad och Motala (B. Räftegård: Carlsborg ur fästningens och ortens äldre historia, 1983 s. 22). Av dessa blev det bara Motala som kom att få stadsrättigheter, och som en erinnran om von Platens betydelse inkluderades delar av hans vapen i den nya stadens vapen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 mars 2012, 14:10

Sarvi skrev:Gamla kartor över kanalen: http://www.ep.liu.se/ea/gotakanal/2001/ ... jotorp.htm
Intressant länk.

Jag vill minnas att en kopia på denna hängde på InfSS.

Bild

Kan någon bekräfta eller dementera.

MVH

Hans

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 19 april 2012, 04:18

Gen. Jack Ripper skrev:Ursäkta, jag var otydlig. Jag var ute efter ickebyggda planerade städer. Alltså sådant som aldrig blev av. :)
Sarvi skrev:Jo, men det Platen hoppades på var ju att kanalen skulle stimulera de dåvarande byarna till att bli städer. Töreboda by var bara några gårdar på slätten och Sjötorp och Lyrestad är inte så mycket mer nu än vad dom var när kanalen drogs fram. Inte blev dom de blomstrande städerna som man såg framför sig och planerade för.

Jag är intresserad av hur många invånare dessa tilltänkta städer skulle få. Likaså om någon eller några av dem var ämnade att bli residens- och/eller stiftstad (-städer)? Någon som känner till detta?

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 12 juni 2012, 11:12

tyskaorden skrev:
Sarvi skrev:Kan bara dom planerade i Västgötadelen (mina hemtrakter): Sjötorp, Lyrestad och Töreboda. Eventuellt kan man räkna in Karlsborg också? Men jag är osäker på om Karlsborg var von Platens idé... Och det var ju hursomhelst först och främst ett militärt projekt, ingen tilltänkt handels- och industristad.

Angående Karlsborg, eller Rödesund som samhället då hette skrev jag lite om dess historia i min uppsats om biblioteksutvecklingen i Karlsborg. Redan 1759 då staden Skövde eldhärjats svårt väcktes planer på att flytta staden till Rödesund. Den gången kom Skövdes borgerskap framtill att staden skulle återuppbyggas "midt i provinsen, då annars mången landtbo fått resa långa och elaka vägar ..." (i Rödesund-Wanäs hembygdsförening: Rödesund mellan Undenäs och Mölltorp, 1998 s. 2). Alltså återuppbygdes Skövde där det legat och flyttades ej till Rödesund. 1791 gjorde Kammarkollegiet en utredning om anlägandet av en stad vid Rödesund, men den ledde inte til någon stad. I samband med kanalbygget utarbetade Baltzer von Platen en stadsplan för Rödesund, men inte heller denna gång ledde det till att någon stad skapades. Det var faktikst först på 1930-40 talen som bebyggelsen utveklats så att den gamla marknadsplatsen Rödesund förenades med Fästningen.

Under kanalbygget utarbetade von Platen förutom för Rödesund, stadsplaner för Sjötorp, Lyrestad och Motala (B. Räftegård: Carlsborg ur fästningens och ortens äldre historia, 1983 s. 22). Av dessa blev det bara Motala som kom att få stadsrättigheter, och som en erinnran om von Platens betydelse inkluderades delar av hans vapen i den nya stadens vapen.
Ah, dessa stadsplaner hade varit intressanta att se.
Någonstans borde de ju finnas?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 14 juni 2012, 11:35

Du kan ju börja med att kontakta Riksarkivet.

krysset
Ny medlem

Inlägg av krysset » 19 juni 2012, 23:40

Det ar kanske konstigt det jag kommer att saga men en gang jag cyklade till Odensaker norr om Skovde. Jag kommer ihag sjon nara Odensaker vilken det var vet jag inte men det var en torn av tra vid sjon. Jag var radd nar jag cyklade forbi Odensaker.
Jag har en fraga ar Odensaker en gammal begravingplats fran svensk forntid?

En annan minne ar urangruvan i Billingebergen. mycket svart och brant stig att cykla. o sen kommer man narmare gruvan och plostligt kanner man att man snabbt maste vanda tillbaka

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 juli 2012, 16:42

Var på besök i Norrkvarn utanför Lyrestad i förra veckan, passade då på att besöka en liten utställning om kanalbygget som man inhyst vid slussen. Där fanns det en karta från projekteringen av kanalen som visade hur man tänkt sig Lyrestad. Kanalen hade på kartan vidgats norrut till en liten hamnbassäng och på båda sidor av kanalen hade ett litet rutnät med gator och kvarter ritats upp. På norra sidan var det väl en 8-10 kvarter och 6-8 på södra sidan. Tyvärr fick jag ingen bra bild.

Skriv svar