Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
- Niedzwiadek
- Medlem
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Det måste röra sig om den i Kongo något opopuläre Leopold II.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst är det Cleopold (tjejen hette Cléo de Mérode). Du äger.
- Niedzwiadek
- Medlem
Då fortsätter vår färd till ett land vars största sjö delar namn med landet. Sjön är en del av gränsen mot två grannländer. Vilket land är det som avses?
Tchad och Tchadsjön?
- Niedzwiadek
- Medlem
Jag hade inte Tchad i tankarna när jag ställde min fråga men jag inser nu att det kan finnas fler exempel i Afrika än det jag tänkte på vid frågeställningen. Efter lite googling så verkar Tchadsjön ugöra gränsen mot tre länder. Niger och Nigeria har långa gränser mot Tchad i Tchadsjön men även Kamerun har en liten landtunga som når fram till sjön.
Landet/området jag tänker på var känt under ett annat namn under den brittiska kolonialtiden. Sjön delade även på den tiden namn med området.
Landet/området jag tänker på var känt under ett annat namn under den brittiska kolonialtiden. Sjön delade även på den tiden namn med området.
- Bilagor
-
- images.jpg (6.4 KiB) Visad 2997 gånger
Tanganyika?, Varjag
- Niedzwiadek
- Medlem
Tangyanika är inte det heller rätt svar men vi har nu markant närmat oss det av mig eftersökta området. Tangyanikasjön utgör ett gränsområde mellan fyra länder. Förutom Tanzania innehar även Kongo-Kinshasa, Burundi och Zambia landområden intill sjön.
Tanzania är dock ett av de två grannländer som delar den av mig eftersökta sjön med det tredje land som heter likadant sjön.
Tanzania är dock ett av de två grannländer som delar den av mig eftersökta sjön med det tredje land som heter likadant sjön.
- Bilagor
-
- imagehhh.jpg (7.71 KiB) Visad 2995 gånger
Nyassa/Malawi
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
- Niedzwiadek
- Medlem
Giancarlo har funnit rätt vattensamling.
Det finns gott om sjöar i området. Victoriasjön, Tangyanikasjön och Malawisjön är de tre största.
http://en.wikipedia.org/wiki/African_Great_Lakes
Det finns gott om sjöar i området. Victoriasjön, Tangyanikasjön och Malawisjön är de tre största.
http://en.wikipedia.org/wiki/African_Great_Lakes
Tack...
Då undrar jag vad detta är för pryl och vad den användes till?

Då undrar jag vad detta är för pryl och vad den användes till?

Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
- Niedzwiadek
- Medlem
Försöker mig på en okvalificerad gissning; kastvapen?
Inte. Tror att det hade varit lite för tungt att kasta iväg ett sånt här solit kopparstycke. Och ogynnsamt för kastaren också.Niedzwiadek skrev:Försöker mig på en okvalificerad gissning; kastvapen?
Gjord av koppar. I regionen finns det massor av detta vilket gjorde att man gjöt sådana här. Långt senare blev det krig om kopparn och andra mineraler i området.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 16 gånger.
Här fanns det ledtrådar så det heter duga.Giancarlo skrev:Gjord av koppar. I regionen finns det massor av detta vilket gjorde att man gjöt sådana här. Långt senare blev det krig om kopparn.
Katangakors? - Verkar ha använts som valuta förr i tiden.
Katangakors är helt rätt! Katangakorset var en inhemsk valuta i den mycket mineralrika Katangaprovinsen i État indépendant du Congo. Korset som gjutits i solid koppar var ca 20 cm långt tvärsöver och vägde 1 kilo. Ett kors kunde köpa saker som 10 kilo mjöl eller fem höns eller fem yxor eller en ko.Amund skrev:Här fanns det ledtrådar så det heter duga.Giancarlo skrev:Gjord av koppar. I regionen finns det massor av detta vilket gjorde att man gjöt sådana här. Långt senare blev det krig om kopparn.![]()
Katangakors? - Verkar ha använts som valuta förr i tiden.
Tre katangakors kan återfinnas på utbrytarrepubliken Katangas flagga.
Amunds fråga.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 16 gånger.