"De totalitära och rasistiska smurfarna"

Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023

"De totalitära och rasistiska smurfarna"

Inlägg av Amund » 20 juni 2011, 19:32

Hade riktigt roligt idag när jag lyssnade på vetenskapsradion och den franske statsvetaren Antoine Buenos politiska analys av (de oskyldiga) smurfarna i en ny bok, detta har tydligen startat ett riktigt smurfbråk i Frankrike.
Smurfarnas samhälle är egentligen arketypen av en totalitär utopi, med drag som både påminner om stalinismen och nazismen.
Den rättrådige gammelsmurfen har Stalin som förebild med sina röda kläder och sin ofelbara visdom om vad som måste göras i varje läge, gör man inte som gammelsmurfen säger brukar det sluta illa. Glasögonsmurfen som alla hackar på har naturligtvis Trotskij som förebild. Sedan finns det naturligtvis även en hel del nazism i den lilla byn, den elake trollkarlen Gargamels judiska utseende går inte ta miste på och hans katt som gärna äter smurfar heter Asrael... inte olikt Israel. Svarta (vilket är en sjukdom) smurfar är arbetsodugliga och dumma i huvudet, hoppar jämfota och säger "gnabb gnabb".
Serien skapades i slutet på 50-talet av Peyo.

http://sverigesradio.se/sida/default.as ... ramid=1302

Jag har ingen egen uppfattning eftersom jag inte läst serien sen barndomen men det var kul att lyssna på. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: "De totalitära och rasistiska smurfarna"

Inlägg av B Hellqvist » 20 juni 2011, 20:13

En del personer har alldeles för mycket tid över... (och då menar jag inte dig, Amund).

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 21 juni 2011, 07:25

B Hellqvist skrev:En del personer har alldeles för mycket tid över...
Håller med! :D Vidare i detta manligt dominerade samhälle arbetar och äter smurfarna alltid tillsammans, de äger ingenting privat utan allt är gemensamt och pengar existerar inte, detta är tydligen inte något riktigt rumsrent samhällssystem. Kanske det är Gammelsmurf i sitt Karl Marxskägg som ligger bakom? :lol:

http://www.theaustralian.com.au/news/ar ... 6071239910

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juni 2011, 08:35

Det blir ju inte bättre av att de smurfar ett orwellskt nyspråk, som bara smurfar riktigt kan smurfa. Vidare har vi ju Gammelsmurfs brobygge, ett kollektivt statusprojekt som smurfar tankarna till Stalins skrytbyggen. Smurfbyn ligger ju också, inte helt olikt Nordkorea, på en svårsmurfig plats som människor har stora problem att smurfa. Statsvetare Buenos har smurfat något som borde ha varit uppenbart för alla som smurfar serien, och för det borde vi smurfa honom.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 21 juni 2011, 09:48

Amund skrev:Hade riktigt roligt idag när jag lyssnade på vetenskapsradion och den franske statsvetaren Antoine Buenos politiska analys av (de oskyldiga) smurfarna i en ny bok, detta har tydligen startat ett riktigt smurfbråk i Frankrike.
Smurfarnas samhälle är egentligen arketypen av en totalitär utopi, med drag som både påminner om stalinismen och nazismen.
Den rättrådige gammelsmurfen har Stalin som förebild med sina röda kläder och sin ofelbara visdom om vad som måste göras i varje läge, gör man inte som gammelsmurfen säger brukar det sluta illa. Glasögonsmurfen som alla hackar på har naturligtvis Trotskij som förebild. Sedan finns det naturligtvis även en hel del nazism i den lilla byn, den elake trollkarlen Gargamels judiska utseende går inte ta miste på och hans katt som gärna äter smurfar heter Asrael... inte olikt Israel. Svarta (vilket är en sjukdom) smurfar är arbetsodugliga och dumma i huvudet, hoppar jämfota och säger "gnabb gnabb".

http://sverigesradio.se/sida/default.as ... ramid=1302

Jag har ingen egen uppfattning eftersom jag inte läst serien sen barndomen men det var kul att lyssna på. :)
Jag läste om detta i helgen och blev då sugen på att fälla ner persiennerna och sätta mig och dricka sprit på obestämd framtid, att folk bara orkar.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 juni 2011, 10:34

Äventyret "Den lilla Smurfan" är en orgie i könsfördomar och man behöver inte vara särskilt pk för att tycka att barnen nog kan välja något annat att läsa helt enkelt.

Annars häpnar jag över att det extremt konservativa budskapet i Bröderna Lejonhjärta har släppts igenom den den svenska censuren :-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juni 2011, 10:38

Blixten skrev:Äventyret "Den lilla Smurfan" är en orgie i könsfördomar och man behöver inte vara särskilt pk för att tycka att barnen nog kan välja något annat att läsa helt enkelt.
Jo, på den punkten är både smurfarna och t.ex. Spirou extremt mossiga, och speglar en attityd som mer hör hemma på 50-talet.
Blixten skrev:Annars häpnar jag över att det extremt konservativa budskapet i Bröderna Lejonhjärta har släppts igenom den den svenska censuren :-)
Nu är det ett tag sedan jag läste BL, men kan du exemplifiera?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 juni 2011, 12:02

Vi vet inte så mycket om Tengil, han representerar en centralmakt och han tar ut skatt. Möjligtvis ses han av sig själv och sina anhängare som god ("All makt åt Tengil, vår befriare!"). Bröderna strider för att bevara en gammal livsstil, man har skött sig själva i alla tider. Konservativt så det förslår.

Det sägs uttryckligen att det värsta brottet i Tengils rike är...just det! Vapeninnehav!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juni 2011, 12:08

Så en fri bondeklass i kamp mot en förtryckare är uttryck för extrem konservatism?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 juni 2011, 13:06

Amund skrev:Den rättrådige gammelsmurfen har Stalin som förebild med sina röda kläder och sin ofelbara visdom om vad som måste göras i varje läge, gör man inte som gammelsmurfen säger brukar det sluta illa. Glasögonsmurfen som alla hackar på har naturligtvis Trotskij som förebild. Sedan finns det naturligtvis även en hel del nazism i den lilla byn, den elake trollkarlen Gargamels judiska utseende går inte ta miste på och hans katt som gärna äter smurfar heter Asrael... inte olikt Israel. Svarta (vilket är en sjukdom) smurfar är arbetsodugliga och dumma i huvudet, hoppar jämfota och säger "gnabb gnabb".
Där ser man, smurfarna var egentligen de onda, och Gargamel var den goda. Det känns som att jag måste ta fram mina gamla smurf-album och läsa dem en gång till...

*Skämt åsidå, att katten heter Azrael kan troligare referera till ondskan personifierad i Döden.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 juni 2011, 13:20

B Hellqvist skrev:Så en fri bondeklass i kamp mot en förtryckare är uttryck för extrem konservatism?
Misstro mot centralmakten och försvar av rätten att äga vapen är "conservative" dygder. Jag menar alltså "amerikansk konservativ". Jag kunde varit tydlig med det :-)

Lite oväntat att hitta det hos AL :-)

(Förresten: Är bröderna fria bönder? Vet vi att Tengil en förtryckare på annat sätt än att han tillämpar stränga straff? Nåväl, jag har bara lästa första halvan av boken nyligen och kommer inte att läsa slutet så jag kanske inte har hela bilden.)

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 22 juni 2011, 11:39

Ack ja, kapitalisterna har alltid satsat på att indoktrinera våra barn.
Redan på 1960-talet avslöjade ju svenska litteraturvetare hur den förment anarkistiska Pippi Långstrump lever gott på de guldpengar hon fått från sin pappa, den vita negerkungen. Och när hon någon gång bjöd andra, handlade det om sockerdricka och godis, aldrig mat och husrum.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juni 2011, 13:45

För att inte tala om kulaken Anton Svensson, vars patriarkala välde över gården Lönneberga delvis undergrävs av den revolutionäre Emil. Visserligen är Emil lika illa när det gäller att vilja äga ting, men hans solidaritet med proletären Alfred bådar gott.

Skriv svar