Karlsborgsliknande fästningar i Jönköping och Arkösund?

Skriv svar
1772
Medlem

Karlsborgsliknande fästningar i Jönköping och Arkösund?

Inlägg av 1772 » 16 september 2010, 02:16

När jag nyligen reste längs med Vätterns västra sida så berättade mitt resesällskap som gjort lumpen på Karlsborg att liknande fästningar planerades i Jönköping och Arkösund men aldrig realiserades.

Fanns det någonsin några uppritade stadsplaner kring detta? Jag tycker det låter oerhört spännande!

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Re: Karlsborgsliknande fästningar i Jönköping och Arkösund?

Inlägg av Stilleben » 16 september 2010, 09:16

1772 skrev:När jag nyligen reste längs med Vätterns västra sida så berättade mitt resesällskap som gjort lumpen på Karlsborg att liknande fästningar planerades i Jönköping och Arkösund men aldrig realiserades.

Fanns det någonsin några uppritade stadsplaner kring detta? Jag tycker det låter oerhört spännande!
Detta bygger på den s.k. centralförsvarsprincipen från 1800-talet.

Ur http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsprinciper : "Den går ut på att man tillåter fienden att avancera in på det egna territoriet och genom ständiga småstrider tröttar ut fiendens huvudstyrkor så att man till sist kan besegra honom i ett avgörande koncentrerat anfall som kommer från en centralt placerad operationsbas. Genom att släppa fiendens huvudstyrka långt in i landet blir det även möjligt att skära av hans underhållslinjer och därmed ytterligare försvaga honom.
-----
Den svenska planen för ett centralförsvar fastställdes i början av 1800-talet och omfattade en operationsbas i Tiveden, bestående av en depåfästning på Vanäs udde i Vättern (Karlsborgs fästning) och operationsfästningar i Jönköping och Askersund (ej Arkösund). Senare avsåg man även att upprätta operationsbaser i trakterna av Östersund. Endast depåfästningen vid Karlsborg färdigställdes och Sverige erhöll därmed aldrig något riktigt centralförsvar".

Dessa planer från det tidiga 1800-talet med centralförsvar samlat kring Vättern avskrevs rätt snart och jag tror knappast det hade någon påverkan på stadsplaneringen i de berörda städerna. På webben har jag i varje fall inte funnit något om detta.

1772
Medlem

Re: Karlsborgsliknande fästningar i Jönköping och Arkösund?

Inlägg av 1772 » 16 september 2010, 10:16

Det skulle varit intressant att se hur det skulle sett ut.

Skriv svar