Svenska slott och herrgårdar II

Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem

Svenska slott och herrgårdar II

Inlägg av Gavrilo Princip » 23 juli 2010, 01:14

Känner någon till något om olika svenska slottsprojekt som aldrig blivit förverkligade? I första hand tänker jag mig inom Sveriges och Finlands gränser, men givetvis kan svar som avser de balitska provinserna samt f.d. svenska områden i Tyskland tas med också.

Dock räknar jag bort Gustav III:s projekt Stora Haga slott, för det känner jag till väl.

Men alla andra projekt som av olika anledningar runnit ut i sanden...
Bl.a. Gustav II Adolfs gemål Maria Eleonora lär ha haft planer på ett vidlyftigt slottsbyggande runtom i Sverige. Där är jag dock osäker på om något eller några slott var tänkta att placeras i Finland och de baltiska områdena.
Likaså fanns det tydligen planer på att bygga ett kungligt slott uppe på Kungsklippan i Stockholm. Det skulle ju i så fall ligga bra dels med tanke på närheten till Tre kronor och dels Ulrika Eleonora kyrka alldeles i närheten.

Så vet någon något om allt detta eller andra aldrig förverkligade svenska slottsprojekt och kanske kan tipsa om litteratur och/eller bilder (ritningar, kopparstick m.m.) så blir jag tacksam att få ta del av det.

Schwemppa
Redaktionen

Re: Svenska slott och herrgårdar II

Inlägg av Schwemppa » 26 juli 2010, 11:33

Här kan väl nämnas slottet i Ekenäs, västra Nyland (inte att förväxla med Ekenäs slott i Sverige) som aldrig byggdes.

Mycket lite finns att hitta om detta på nätet, förutom det här från Wikisidan om Raseborgs slott:

För Gustav Vasas räkning erövrades Raseborgs slott 1523 av bröderna Erik och Ivar Fleming, av vilka den förre erhöll slottet i förläning (till 1540). Vid den tiden var slottet så förfallet, att Gustav Vasa inte ansåg det lönt mödan att reparera det och 1527 beslöt låta uppföra ett annat slott på ett bekvämare ställe, där man hade bättre segelled. På det ställe, där nya Raseborg skulle byggas, ville konungen även anlägga en stad, där allmogen skulle få handla humle, salt m.m., utan att behöva fara till Reval eller annanstädes.

Den nya staden är troligtvis Ekenäs, som Erik Fleming började bygga 1529 och som ligger vid mynningen av Pojoviken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raseborgs_slott

Faktum är att man började bygga grunden till slottet i Ekenäs, på det som idag är stadsdelen Slottsbacken. Ekenäs stad hade inte någon större ekonomisk framgång, och så grundades Helsingfors i stället år 1550 och slottsbygget avstannade.

Man kan än idag se spår av detta bygge, vallar och så. Jag kan ta några bilder nästa gång jag har ärende till Ekenäs. :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 juli 2010, 14:34

Johannes Reinhold Aspelin skrev 1892 "Slottsbacken och Herregårdstornet i Ekenäs" som säkerligen tar upp det här med slottsbygget (har inte läst).

Här ser vi en vy över Ekenäs tecknad av Magnus von Wright 1843 just från Slottsbacken sett.
Bilagor
slottsbacken.jpg
slottsbacken.jpg (37.35 KiB) Visad 3409 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 27 juli 2010, 17:58

Hur färdigt måste det vara för att räknas som förverkligat? Borgholms slott blev aldrig färdigt och är intressant att besöka. Dock blev det tillräckligt halvfärdigt för att faktiskt användas i krig.... Så jag vet inte riktigt om du vill räkna det.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 27 juli 2010, 18:24

Gavrilo Princip skrev:Känner någon till något om olika svenska slottsprojekt som aldrig blivit förverkligade?
Lite OT...

Ekolssunds slott öster om Enköping är DELVIS förverkligat. Det består av två L-formade huskroppar. Det skulle ha varit en kropp i mitten också, dagens slott ser lite stympat ut:

http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=710

Sedan har vi ju dagens Uppsala slott som efter branden 1700 bara DELVIS återuppbyggdes. Det blev en limpa med stympade flyglar, dessförinnan var slottet mycket högre, bildade en mer komplett borggård - och det var vitt. Dagens nyligen ommålade slott i blekrött är OK, men besök slottsmuseet så får du se bilder av ett annat Uppsala slott, ett pampigare slott.

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 28 juli 2010, 01:32

Olof Trätälja skrev:Hur färdigt måste det vara för att räknas som förverkligat? Borgholms slott blev aldrig färdigt och är intressant att besöka. Dock blev det tillräckligt halvfärdigt för att faktiskt användas i krig.... Så jag vet inte riktigt om du vill räkna det.
Jag hade från början tänkt mig - vilket jag förbisåg att skriva - slottsprojekt som stannade på tanke- och planeringsstadiet, dvs på sin höjd en ritning eller målning. Men eftersom det redan börjat komma svar om påbörjade slott, t.ex. Borgholms slottsruin som du nämner, så drar jag gränsen där. Även slott - vilket en annan medlem nämt - som blivit delvis byggt, dvs som existerar men inte är så stort som de ursprungliga planerna avsåg kan tas med.
Men därefter är det stopp för vad jag kan godta som "aldrig förverkligat". I annat fall bör svaren istället läggas till den ursprungliga tråden "Svenska slott och herrgårdar".

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 28 juli 2010, 11:37

Borgholms slott är dock ett dåligt exempel på det. Idag är det en ruin efter en brand, men under Karl X Gustavs arvfurstetid var det i allra högsta grad ett beboeligt slott. Färdigt vågar jag inte säga, för det var slotten sällan under 1600-talet, men i bruk och med alla funktioner ett furstligt hushåll behövde.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Suecia ... Versus.jpg

I övrigt så kan titta bland Tessins efterlämnade ritningsmaterial så hittar man nog ett flertal slottsprojekt, drömda eller beställda, som aldrig blev utförda. Bland Gustav IIIs planer finns förmodligen också fler projekt än Haga som aldrig blev av. Jag känner själv bara till ett projekt för storkyrkan som innebar att man skulle riva hela storkyrkan och ersätta den med en nyklassisk byggnad, men det finns säkert fler exempel.

Karl XIII hade också storslagna projekt för Rosersberg och för ett storamiralspalats i Karlskrona som allt stannade på ritningsstadiet.

Fredrikshov på Östermalm är väl också ett sånt projekt där man skulle fullständigt omskapa ett äldre slott till ngt storslaget nytt, ritat av Hårleman tror jag, men där det bara blev en tumme.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 28 juli 2010, 12:38

Pewi skrev:Borgholms slott är dock ett dåligt exempel på det. Idag är det en ruin efter en brand, men under Karl X Gustavs arvfurstetid var det i allra högsta grad ett beboeligt slott. Färdigt vågar jag inte säga, för det var slotten sällan under 1600-talet, men i bruk och med alla funktioner ett furstligt hushåll behövde.
Borgholms slott ärju intressant i den meningen att man väldigt tydligt kan se hur de aldrig byggda delarna skulle byggas eftersom arbetet stannat upp under gång så att säga.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 9 september 2010, 10:34

Nu har jag haft ärende till Ekenäs. :) Här har vi byggnadsgropen uppe på Slottsbacken. Snacka om byggarbetsplats på hälft med anor... Arbetet avstannade omkring 1550. Nå, jag vet ju inte hur mycket som har blivit tillrättalagt senare.

Storleken är i klass med en (liten) ishockeyrink.
Bilagor
slottsbacken01.jpg
slottsbacken01.jpg (135.97 KiB) Visad 3279 gånger
slottsbacken02.jpg
slottsbacken02.jpg (158.68 KiB) Visad 3279 gånger
slottsbacken03.jpg
slottsbacken03.jpg (104.34 KiB) Visad 3279 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 9 september 2010, 10:39

Fortsättning...
Bilagor
slottsbacken04.jpg
slottsbacken04.jpg (171.97 KiB) Visad 3278 gånger
slottsbacken05.jpg
slottsbacken05.jpg (80.9 KiB) Visad 3278 gånger
slottsbacken06.jpg
slottsbacken06.jpg (76.38 KiB) Visad 3278 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 10 september 2010, 09:10

Ach, den här bilden hade jag tappat bort igår. Jag försökte hitta en bildvinkel med kyrktornet i likhet med von Wrights teckning tidigare i tråden. Och visst, på Slottsgatan fick jag in tornet trots att husen blivit fler och växtligheten rikligare. :)
Bilagor
slottsbacken07.jpg
slottsbacken07.jpg (148.6 KiB) Visad 3269 gånger

Skriv svar