Bloggrekommendation: Den bruna maten!

Skriv svar
Cuba
Medlem

Bloggrekommendation: Den bruna maten!

Inlägg av Cuba » 9 augusti 2010, 17:07

Kära vänner!
Jag tillåter mig att ge er rekommendationen att bege er till bloggen ”Den bruna maten”!
Citat från förstasidan: ”Två samlingar receptkort från 70-talet, en grupp orädda matlagningsamatörer och alla möjliga nyanser av brunt.”
Den här gruppen matlagningsamatörer förverkligar allas vår dröm om matlagningshistoria, nämligen tillredning, provsmakning och recencion av historiska recept. Förvisso från 70-talet, vilket kanske mer än något annat årtionde bevisar att det absolut inte var bättre förr, och all utveckling är inte av ondo. Kan vara svårsmält (höhö) för oss mat- och dryckhistoriker, men efter att ha läst igenom i stort sett hela bloggen tvingas jag betrakta det som ett faktum.
Med ett fantastiskt språk, både informativt och underhållande, guidas vi igenom det 70-tal som så många säger sig vilja glömma och aldrig återse. Vi ser banan, ketchup, gelatin och burkskinka i oheliga (och ofta rent osunda) kombinationer. Jag har givetvis drabbats av ett sug att ta efter, och tillämpa dessa kulinariska innovationer bland mina nära och kära i den närmaste omgivningen. Tyvärr får jag erkänna att jag saknar 70-tals receptsamlingar fullständigt. Jag har självklart sett sådana på olika platser i olika sammanhang men har inte alls förstått en sån kulturskatt som ruvat i den beiga lådan med det bruna locket. Nu vet jag bättre och kommer tveklöst att slänga upp de slantar som krävs nästa gång chansen ges till ett dylikt förvärv.
Alltså, läs bloggen! Låt er njuta, underhållas och inspireras!
Och framför allt: Inse att ibland är det bättre att lära av andras misstag, man måste inte nödvändigtvis göra dem själv.

Eder Cuba
Länk till bloggen: http://denbrunamaten.se/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Bloggrekommendation: Den bruna maten!

Inlägg av koroshiya » 10 augusti 2010, 07:41

Wow, tack för länken.

Jag tror mamma hade en version av dessa kort i en låda av genomskinlig brun plast. Vad jag vill minnas lagade hon dock aldrig en enda av rätterna. Det blir till att fråga henne om dessa recept nästa gång vi äter middag tillsammans. En del saker på bloggen såg inte så goda ut, men min mathållning är inte heller särskilt grym.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 11 augusti 2010, 16:25

Ha! Obetalbart, den här måste man följa med. :lol:

Man blir ju nästan nostalgisk, barn av 70-talet som man är. Den där samlingen förekom hemma hos en del av kompisarna, själv har jag kvar en motsvarande låda med kort om trädgårdsväxter och -skötsel. Använder mig av den ibland än idag... Locket är av rökfärgad plast. Förekommer det uttrycket mera?

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 11 augusti 2010, 21:04

”Bananer i varma rätter kan det smaka gott? Javisst gör det det.”

Redan där börjar familjen Bruun att mumla fram protester men man fortsätter envist:

”Det är bara ovanan som får oss att tycka att det låter lite konstigt.”

Nej. Det är det inte. Men skit i det: här skall lagas Favoriter!

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 12 augusti 2010, 01:39

Hej

Cuba, för länken + !

Schwemppa skrev: Locket är av rökfärgad plast. Förekommer det uttrycket mera?
Ja, i kulturhistoriska sammahang...! :lol:

Hälsningar

Esa K

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 12 augusti 2010, 07:59

70-talet var stillöshetens årtionde, så i design och så i matlagning tycks det. Bananer och burkskinka.

Idag däremot är ju allt bra. Alla lagar mat, ingen köper färdiglagat, ingen ordnar middag genom hämtpizza...?

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 12 augusti 2010, 08:33

lampros skrev:70-talet var stillöshetens årtionde, så i design och så i matlagning tycks det. Bananer och burkskinka.

Idag däremot är ju allt bra. Alla lagar mat, ingen köper färdiglagat, ingen ordnar middag genom hämtpizza...?
Vem har påstått att idag är bäst? Tycker bloggen är fantastiskt rolig att läsa, mycket pga av känna-igen-sig-faktorn, att smakkombinationerna så kraftigt skiljer sig från dagens samt att skribenterna är bra på att skriva och förhoppningsvis startar mina barn (som jag ej ännu har... :roll: ) en blogg om maten på 2010-talet!

Skriv svar