Jag undrar ochså vad man menar konkret. Det framgår inte av de nyhetsklipp jag läst. Men det är vist så att nu ska alla läsa historia så att det inte är fritt val eller något som hör till studievalet
Historia är något vi alltid behöver för att få distans till händelserna. Här ett klipp från en liten uppsats av en tioåring:
.
"Erik den helige gjorde ett korståg till Finland för att kristna finnarna. Han landsteg på södra stranden, där Åbo nu ligger. Finnarna stodo på stranden och väntade på honom. Då ropade Erik: - Jag har kommit för att döpa er, men de började skrika och ville inte låta döpa sig. Då vart Erik den helige arg, och då rök dom ihop och började slåss. När det bara var några finnar kvar, började de ropa - Döda oss inte, vi vill låta döpa oss. Då döpte Erik alla som inte var döda. Det kallades för ett korståg."
.
Kan det sammanfattas kortare? Just nu kan man säga att Bush och Blair står i Arabien och käftas med Saddam och snart brakar det loss. Den kristna sidan har låtit tungan slinta några gångar under åren och antyder religionskrig. Sanningen är förstås oljan. Såsom på Erik H:s tid var det ekonomi bakom viljan till strid.
.
Den som kan en del historia rycks inte så lätt med av krigspropagandan eftersom man ser att historien bara upprepar sig i nya kläder.
.
Men naturligtvis är det välkommet att historia får en högre status
ha det catshaman