Valborgsmässafton

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 maj 2005, 15:19

Cortegen i Göteborg är lika känt som våran forsränning, men är det bara elever från Chalmers eller gymnasieelever som får vara med?

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 maj 2005, 15:25

Istället för att lägga in hel massa bilder på valborg i Uppsala så kan man alltid hänvisa till internet.

http://se.altavista.com/image/results?i ... gs=1&kls=0
Eller
http://www.altavista.se
sök på:
+valborg+uppsala
Klicka på bilder

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 maj 2005, 06:18

Så här gick det till i slutet av 40-talet i Norrbotten. Poliser - inga. Fylla - ingen. (det såg motboken till) Bensintändning - sällsynt. [men det var så Ture A. fick nya ögonbryn - dom hade nämligen växt tillbaka när höstterminen började...] Majbrasan - som vi kallade den, var en helt privat affär, vars början sammanföll ungefär med Julgransplundringarna då traktens skolpojkar 'bärgade' de utslängda granarna och lagrade dem på lämplig plats för framtida bruk - i vårt fall 150 - 200 avbarrade granar.
Brasan byggdes alltid ute på den ännu liggande isen - dit vi släpade granarna dagarna före. Det blev signalen till vuxet folk att bidraga och det dök upp trebenta stolar, sammanstörtade träsoffor, brustna madrasser, uttjänta huggkubbar, sparkstöttingar, hela berg av bråte från källare och vindsrum....som staplades till bålet. Det hela täcktes sedan med granruskorna för att ge en fin och toppig form. En viktig del av ritualen var att med 'extra veckopeng', inhandla smällare. En hel krona - räckte till 4 st 5-öres (som inte smällde någe vidare), 3st 10-öres som small bra och 2 stycken 25-öres - som small utav bara tusan. Speciellt - som 'stubinerna' smulades i tveksamma byxfickor - så att de 5-sekundernas bränntid eller vad det var - ofta reducerades till en halv sekund...Men lite brännsår på händerna och lock-för-öronen - ingick s.a.s. i Valborgsfirandet festivita. De vuxna köpte med raketer - de billigaste kostade 3:- - satte ned trästickan i en skreva i vårisen och futtade på...Då kunde det ofta gälla att ducka snabbt - då de inte alltid steg mot himlen utan valde en mera horisontell bana! Och det ni alla undrar - jo det hände oss en gång också.....isen var svag det året och brasan hade bara hunnit övertända och bli riktigt het - när hela grannlåten under ett otroligt fräsande och vit rökutveckling - slocknade i Bottenviken iskalla famn....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 maj 2005, 18:39

varjag skrev:Så här gick det till i slutet av 40-talet i Norrbotten. Poliser - inga. Fylla - ingen. (det såg motboken till) Bensintändning - sällsynt. [men det var så Ture A. fick nya ögonbryn - dom hade nämligen växt tillbaka när höstterminen började...] Majbrasan - som vi kallade den, var en helt privat affär, vars början sammanföll ungefär med Julgransplundringarna då traktens skolpojkar 'bärgade' de utslängda granarna och lagrade dem på lämplig plats för framtida bruk - i vårt fall 150 - 200 avbarrade granar.
Brasan byggdes alltid ute på den ännu liggande isen - dit vi släpade granarna dagarna före. Det blev signalen till vuxet folk att bidraga och det dök upp trebenta stolar, sammanstörtade träsoffor, brustna madrasser, uttjänta huggkubbar, sparkstöttingar, hela berg av bråte från källare och vindsrum....som staplades till bålet. Det hela täcktes sedan med granruskorna för att ge en fin och toppig form. En viktig del av ritualen var att med 'extra veckopeng', inhandla smällare. En hel krona - räckte till 4 st 5-öres (som inte smällde någe vidare), 3st 10-öres som small bra och 2 stycken 25-öres - som small utav bara tusan. Speciellt - som 'stubinerna' smulades i tveksamma byxfickor - så att de 5-sekundernas bränntid eller vad det var - ofta reducerades till en halv sekund...Men lite brännsår på händerna och lock-för-öronen - ingick s.a.s. i Valborgsfirandet festivita. De vuxna köpte med raketer - de billigaste kostade 3:- - satte ned trästickan i en skreva i vårisen och futtade på...Då kunde det ofta gälla att ducka snabbt - då de inte alltid steg mot himlen utan valde en mera horisontell bana! Och det ni alla undrar - jo det hände oss en gång också.....isen var svag det året och brasan hade bara hunnit övertända och bli riktigt het - när hela grannlåten under ett otroligt fräsande och vit rökutveckling - slocknade i Bottenviken iskalla famn....
Det beror väl på om det var i en tätort eller i glesbygden. Kanske var exempelvis polisbevakning i Kiruna eller Gällivare, men festerna kanske hade privata vakter som dels deltog i själva festen och dels hade uppgift att se till att alla skötte sig. Nu vet jag inte hur polisbevakningen i Uppsala har sett ut i historien, men bevakningen har ökat sen 80-talet iallafall. Det har nog blivit värre med åren.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 maj 2005, 22:18

varjag

Det har sagt tidigare men jag har aldrig sagt det förr. Det är alltid kul att få läsa lite personlig historia, och jag tror dessutom det är mycket nyttigt. Tack för att du tog dig tid att skriva inlägget.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2005, 20:14

Nu kom jag också på en levande historia som inträffade mig en gång under valborg. Det var i början på 80-talet när jag och en kompis gick längs med en väg. Helt plötsligt så kom det en bil farande mot oss och det var tur att vi nästan gick nere i diket. Det var ett gäng och de satt minst fyra i baksätet, dessutom försökte mannen som satt bredvid föraren kasta en flaska på oss, men missade. Vi fick upplevelsen att dom försökte meja ner oss. Sedan försökte de kasta ytterligare en flaska mot oss, men missade rejält, träffade istället ett broräcke, då hade vi gått tillbaka samma väg igen och sedan gömde vi oss i skogen bredvid ifall om de skulle få för sig att hoppa ur bilien. Vi var bara runt tolv år då på ungefär.

Efter det har jag deltagit på valborg i både nykter och berusad tillstånd, men jag har aldrig suttit i en bil, fast jag har kört nykter(innan alkoholintaget).

Det är min levande historia om ett firandet under valborg.

Stefan

Ickx
Medlem

Re:

Inlägg av Ickx » 26 mars 2009, 18:29

Stefan Lundgren skrev:Cortegen i Göteborg är lika känt som våran forsränning, men är det bara elever från Chalmers eller gymnasieelever som får vara med?

Stefan
Det är i huvudsak Chalmersstudenter som bygger. Några få studenter från Göteborgs Universitet brukar också vara med men Cortègen är och har alltid varit en grej för Chalmerister.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Valborgsmässafton

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2009, 18:15

När valborg nu nalkas i faggorna så vet jag hur det var för 110 år sedan på valborg i Uppsala. Det var dåligt väder som trots allt inte hindrade studentkåren att gå från Stora Torget till slottet och hur länge de höll på med det vet jag inte i dagsläget. Trots blås och snö så samlades många människor vid våreldarna och källan är en tidningsnotis den 1 maj 1899.

Stefan

Skriv svar