Vandrande mosslik

Skriv svar
catshaman
Medlem
Kontakt:

Vandrande mosslik

Inlägg av catshaman » 18 december 2002, 20:58

Vandrande mosslik
Det finns en vandringsutställning som var i Hannover senaste sommar men nu är i Ottava Canada. Rubriken är "Det mystiska mossfolket" dvs. man har gjort en utställning av 6 mosslik.
.
Organisationen "Canadian Conference of the Arts" skapade rubriker genom att ifrågasätta att man förnedrar detta eventuella mossfolk. Canadas Museumförening säger att de har som princip att inte ställa ut sådant som kan förarga eller stöta den kultur de kommer ifrån. I detta fall är det ju närmast danskarna som ska klaga.
.
En del finner det förstås i sin orden och vi har väl några utställda lik i Sverige också. I USA har indianerna nått långt med att skydda förfäderna. Vetenskapligt tycker jag att vi har alla tekniska metoder inklusive skiktröntgen och DNA så att man relativt snabbt kan analysera fynden och återbörda dem till griftefriden.
.
Som medborgare i Norden tycker jag ifrågavarande arkeologer och museumsfolk drar nordborna i skiten. Jag har tidigare på nån lista fått försvara oss om mossliken och att en del arkeologer menar att våra förfäder var kannibaler. Det skulle finnas mycket bättre saker att visa ute i världen och som skulle ge en sann bild av förfäderna. Verkligheten fungerar så att det man sätter på agendan skymmer allt annat och det tar tid att tvätta bort dessa dumheter.
.
Ifrågavarande musemumsledning avslöjar också sin okunnighet om förfäderna. Vi vet att det finns några tiotal mosslik inom vårt kulturområde. Det ska ställas i relation till de miljoner som dött i forntiden. Sinnet för proportioner är obefintligt. Att man dramatiserar och mystifierar tyder på total okunnighet om hur samhället fungerar. Vi vet från medeltiden att fint folk begravdes ofta i kyrkan. På kyrkgården runt kyrkan dög det att vara begravt i alla riktningar utom norr. Där begravdes de av folket utstötta. Utanför kyrkgården begravdes de som inte godkändes av kyrkan.
.
Med detta sagt att det förr var helt i linje med samhällsordningen att man skiktade begravningarna. De som blev mosslik togs helt enkelt helt ur cirkulationen där vi får komma ihåg att de tänkte sig annars återfödelse och ville inte ha tillbaka dem. Mossen ska inte lämna tillbaka något. Vi ser hur de behandlat liken att de brutit grovt mot samhällsordningen. I vissa fall har man slagit en påle igenom dem för att de inte ska gå igen. Det är inget mystiskt och braskande med det.
.
Med tanke på att dödsstraff finns på många håll och vi annars hycklar om människovänlighet och förstör naturen har vi ingen moralisk rätt att brösta oss. Jag känner mycket för barn och har detta år fått se på hur Svenska Staten har detta år 2002 misshandlat åtminstone ett par barn i avskräckande syfte. Tala inte om existerande alltomfattande humanism med mig. I skrivande stund väntar jag på när det institutionaliserade mordet ska börja i Irak som även vi svenskar stöder officiellt
Ha det catshaman

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 3 januari 2003, 13:43

Jag känner mycket för barn och har detta år fått se på hur Svenska Staten har detta år 2002 misshandlat åtminstone ett par barn i avskräckande syfte.
Vad syftar du på?

catshaman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 3 januari 2003, 14:43

På de utlänska barn som synts i media. Den ena är nästan blind och den andra är apatisk
.
Det finns något som heter barnkonvention men den gäller inte för regering och riksdag som högsta ansvariga för att varenda barn inom Sveriges gränser tas omhand på ett kärleksfullt sätt.
.
Det är helt tydligt att Regeringen använder dem som avskräckande exempel utan att Riksdagen lyfter ett finger. Jag skäms över att vara svensk.
ha det catshaman
.
PS. det tar aldrig slut. År ut och år in lyfter media fram liknande exempel

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 3 januari 2003, 15:09

ok. Måste tyvärr instämma. Sveriges hantering av flyktingbarn är inget att vara stolt över.

Skriv svar