Svenska statsministrars utbildning

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 april 2008, 10:12

Mats Hulth (s), f d finansborgarråd i Stockholm stad skrev:- Som finansborgarråd är du också beroende av duktiga, solidariska och lojala kolleger. Man behöver bra medarbetare som kan hålla rent och täcka upp när man får problem. Annars blir det problem med att leva ett normalt liv, säger han.

Mats Hulth tillbringade under sin aktiva tid ett oändligt antal kvällar på möten och tillställningar.

- Det var oerhört många som krävde att jag skulle komma till deras möten. När jag någon enda kväll hade chansen att träffa mina barn ringde den som förberett ett möte just den kvällen och sa att man kunde ordna barnvakt. Kvinnor i min närhet på jobbet tyckte att jag kunde ta kvällsmöten för de skulle själva åka hem till sina barn. Men jag hade ju också barn, säger Mats Hulth, som inte längtar tillbaka till toppolitiken.
Det blir inte mycket tid över att använda sin expertis.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av KP-31 » 24 april 2008, 17:50

Gutekrigaren skrev:
Min bedömning är att akademisk utbildning och politisk kompetens inte nödvändigtvis hänger ihop. Det gäller förstås i alla länder. Ett bra bevis är Margot Wallström, som väl knappast kan betraktas som en dålig politiker trots låg utbildning. Liksom Carl Bildt, som tydligen saknar examen. Vidare är min bedömning att det faktum att en bra politiker inte behöver vara akademiker fått större genomslag i Sverige, med tanke på trådens ämne. Vad det beror på är en annan sak, det behöver ju inte vara ett medvetet handlingsmönster. Men min gissning är att gamla eliter (överklass, om man så vill) trängts tillbaka hårdare här. Jämför med Finland, där den gamla överklassen haft ett hårdare grepp om samhället in i modern tid.

Mvh Petter
Det är klart att akademisk untbilning och politisk kompetens inte behöver hänga ihop, men skulle man inte kunna argumentera precis på samma sätt när det gäller t.ex företagsledare? Ändå brukar dom oftast ha akademisk utbildning.

När det gäller Finland tycker jag inte att den gamla överklassen har ett hårdt grepp om samhället.Tex. efterkrigspresidenterna Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen har alla haft arbetar/bondebakgrund.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av Hans » 24 april 2008, 19:11

Fast i alla fall Hellsten ehrmm... Paasikivi var juris doktor - vad nu det är men det låter fint :wink:
http://virtual.finland.fi/elections/pre ... vpaasikivi

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av Gutekrigaren » 24 april 2008, 20:22

KP-31 skrev:Det är klart att akademisk untbilning och politisk kompetens inte behöver hänga ihop, men skulle man inte kunna argumentera precis på samma sätt när det gäller t.ex företagsledare? Ändå brukar dom oftast ha akademisk utbildning.
Jo, det tycker jag. :) Inte i lika hög grad, men nästan. Framförallt tror jag inte typen av utbildning spelar så stor roll för företagsledare.
KP-31 skrev:När det gäller Finland tycker jag inte att den gamla överklassen har ett hårdt grepp om samhället.Tex. efterkrigspresidenterna Paasikivi, Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen har alla haft arbetar/bondebakgrund.
För det första jämför jag med Sverige, för det andra inte enbart politikerna utan det som lite slarvigt kan kallas etablissemanget.

Mvh Petter

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av KP-31 » 25 april 2008, 16:31

Gutekrigaren skrev:
KP-31 skrev:Det är klart att akademisk untbilning och politisk kompetens inte behöver hänga ihop, men skulle man inte kunna argumentera precis på samma sätt när det gäller t.ex företagsledare? Ändå brukar dom oftast ha akademisk utbildning.
Jo, det tycker jag. :) Inte i lika hög grad, men nästan. Framförallt tror jag inte typen av utbildning spelar så stor roll för företagsledare.

Mvh Petter
Enligt min uppfattnig är företagsledare väldigt ofta just ekonomer eller ingenjörer... (alltså homogen utbildning)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Svenska statsministrars utbildning

Inlägg av Gutekrigaren » 25 april 2008, 21:35

KP-31 skrev:
Gutekrigaren skrev:
KP-31 skrev:Det är klart att akademisk untbilning och politisk kompetens inte behöver hänga ihop, men skulle man inte kunna argumentera precis på samma sätt när det gäller t.ex företagsledare? Ändå brukar dom oftast ha akademisk utbildning.
Jo, det tycker jag. :) Inte i lika hög grad, men nästan. Framförallt tror jag inte typen av utbildning spelar så stor roll för företagsledare.

Mvh Petter
Enligt min uppfattnig är företagsledare väldigt ofta just ekonomer eller ingenjörer... (alltså homogen utbildning)
Min med. Men jag menar att det inte är alldeles nödvändigt, varken graden eller sorten av utbildning. Jag tror att företagen missar en hel del på att vara så inskränkta vad gäller rekryteringen. Problemet är ju inte på VD-nivå, dessa personer har ju oftast börjat på lägre befattningar.

Mvh Petter

Skriv svar