Uti vår hage?
Uti vår hage?
Jag har hört från flera personer nu att sången "Uti vår hage" skulle vara ett sätt som man använde sig av för att sprida kunskapen av fosterfördrivande medel. Har detta något belägg eller enbart en myt?
Hittade en artikel som inte stöder den teorin. Jag finner den själv mindre trovärdig, men det är bara en känsla jag har, utan något annat belägg än just det här citatet:
http://hemsidor.torget.se/users/s/SMIC/hage.htmAtt omkvädena vandrade och användes till olika visor - som här både till ballader och sånglekar - är vanligt förekommande i den folkliga visans historia - den är ju en del av en muntlig kultur. Omkväden med uppräkning av örter -krydd- och medicinalväxter - förekommer för övrigt också i danska, tyska och engelska balladuppteckningar. (Den på senare tid utbredda föreställningen om att de uppräknade växterna skulle ha verkan som abortmedel, får anses som ett exempel på modern mytbildning, vilket Margareta Jersild påpekar, eftersom det inte finns något som pekar på att just dessa växter skulle ha varit kända för denna verkan.)