"Legender"

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Peixinho
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2006, 00:04
Ort: SVERIGE

"Legender"

Inlägg av Peixinho » 23 december 2006, 00:10

Hej, ny här på forumet så jag ursäktar om detta är i fel forum....
Jo det e så att jag håller på med ett slags "hyllningsarbete" till avlidna legender som påverkat världen på ett positivt sätt, men jag kommer bara på Martin Luther King just nu, kan ni hjälpa mig med att komma på lite fler personer?

Väldigt tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 23 december 2006, 03:03

Gandhi? (Indiens frigörelse med icke-våld)

Moder Teresa? (Välgörenhet, också Indien)

Raoul Wallenberg? (Räddade judar i Ungern under andra vk - alltid kul om man kan klämma in en svensk!)

Pierre de Coubertin? (Instiftare av de moderna olympiska spelen)

Albert Schweitzer? (Filosof och läkare som förespråkade vördnad för allt levande - han drev bl a ett sjukhus i Afrika och var en av de mest kända och aktiva kärnvapenmotståndarna)

Nelson Mandela? (själva symbolen för kampen mot apartheid i Sydafrika - karln är i och för sig inte död än, även om han såg rejält skröplig ut sist jag såg honom...)

George W Bush? (känd förkämpe för världsfred och ökad förståelse mellan folken) (OBS skämt! ;))

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 december 2006, 10:44

Harald Edelstam, Frederick Cuny, Carl-Gustav von Rosen, Romeo Dallaire, Florence Nightingale...

Mvh Petter

Peixinho
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2006, 00:04
Ort: SVERIGE

Inlägg av Peixinho » 23 december 2006, 16:21

Tack för svaren! Mycket hjälp!

Tomas Carlsson
Utsparkad
Inlägg: 73
Blev medlem: 6 oktober 2006, 19:56
Ort: Västkusten

Inlägg av Tomas Carlsson » 23 december 2006, 20:34

Kan ju lägga till Erik Carlsson "på taket" som varit en del av att skapa dagens bilar som exempel framhjulsdrift. Han vann många rally och bevisade att hästkrafterna inte var allt. Han måste man ju kalla legend. Utan honom hade antagligen dagens bilar inte varit så säkra.
Han har inte bara gjort bilarna säkrare, utan även gjort Sverige rikare. Han är ju en riktig kändis ooch hjälte för något bra. Och han är stor, jag träffade honom den är sommaren första gången på riktigt, annars har jag bara sett honom på avstånd. Så han är ju en av dom mest kända personerna i Sverige.
MVH
Tomas

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 december 2006, 22:13

Säga vad man vill om den väldige, men han uppfann knappast framhjulsdriften... :D Men stor är han, det är sant. Träffade honom själv för några år sedan och begrundade då detta faktum.

Nu var det väl inte sportlegender trådstartaren avsåg. ;)

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 december 2006, 10:28

Alfred Nobel...

Han som startade Röda Korset. Henri nånting...

Marie Curie Sklodowska, så har du minst ett kvinnonamn förutom Moder Teresa och ev. andra helgon.
Lucia. (sankta Lucia, sankta Luucia!)
Heliga Birgitta
Theresa av Avila. Fast jag vet inte riktigt vad hon egentligen gjorde förutom att till sin stora skam levitera. Hon antas dock vara en av kyrkofäder.

Bernhard, han som startade Dominikanerorden.
Vilka kloster var det som drev på den tekniska utvecklingen i Europa och Sverige? Det är en viss bestämd order jag tänker på. Förgrundsgestalten där. /edit: nu kom jag på det. Cistercienser-munkarna/

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 december 2006, 02:06

Stefan skrev:Bernhard, han som startade Dominikanerorden.
Vilka kloster var det som drev på den tekniska utvecklingen i Europa och Sverige? Det är en viss bestämd order jag tänker på. Förgrundsgestalten där. /edit: nu kom jag på det. Cistercienser-munkarna/
Nja, det var allt den helige Dominikus som grundade dominikanorden (därav namnet ...). Men du kanske menade med din något luddiga ( :P ) följdfråga att Bernhard (av Clairvaux) var en av förgrundfigurerna inom (dock inte grundare av) Cistercienserna.

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 5 november 2004, 22:43
Ort: Värmdö

Inlägg av Coitadinha » 27 januari 2007, 00:08

Listan kan göras hur lång som helst, beroende på hur djupt och i vilka ämnesområden man gräver, och vad man har för tycke och smak.
Utan Bach, Telemann, Händel, Hayden, Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Tjaikovsky och några till skulle i alla fall min värld vara mycket tristare. (Och ändå har jag varken nämnt Woody Guthrie eller John Lennon...)
Och alla författare... poeter... målare... kockar... ojojoj!

Skriv svar