Voltaire

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem

Voltaire

Inlägg av Mandolinmannen » 2 oktober 2002, 03:56

Har ni läst Candide

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Leibniz och Voltaire

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 09:05

Oui, natürlich...

Voltaires bok är mycket underhållande och känns fortfarande aktuell. Jag minns första gången jag kom i kontakt med den, när svenskaläraren läste upp den under min skoltid... Pinsamt nog började jag gapskratta mitt under lektionen och ingen av mina klasskamrater förstod varför...
Om jag minns rätt handlade stället som jag skrattade åt om att Candide och Kunigunda övade på "experimentell fysik". :lol:

Däremot tycker jag faktiskt att Voltaire underskattar Leibniz( aka Pangloss). Leibniz är faktiskt inte alls så försoffad och korkad som Voltaire vill få en att tro när han skriver om Pangloss. I "Memorandum för upplysta personer med goda avsikter" skriver han t.ex. :
1. Det är ovanligt att möta personer för vilka detta memorandum är ägnat. Det finns dock fortfarande några, och kanske fler än man tror, även om man inte alltid får tillfälle att lära känna dem. Och det är för dem jag har skrivit detta.

2. Jag finner att även upplysta män med goda avsikter vanligtvis låter sig dras med i den allmänna korruptionens ström, och inte tillräckligt beflitar sig om hur de skall rycka sig loss ur den och göra något gott.

3. Det finns två orsaker till detta: brist på uppmärksamhet eller flit och brist på samförstånd eller kommunikation. Ty man distraheras av livets vanliga göromål, och även om man besitter tillräckligt med kraft eller tillräckligt med andlig flit för att se vad som borde göras, så finner man endast sällan människor med vilka man törs vara öppen därom. Människorna grubblar vanligtvis bara över bagateller, och det är så till den grad urmodigt att tänka på något viktigt att det nästan betraktas som löjligt.
Leibniz var alltså inte fullt så optimistisk som Voltaire påskiner, och han hade även många intressanta efterföljare, t.ex. Polhem...

Vi lever i den bästa av alla tänkbara världar, säger optimisten. Och pessimisten fruktar att det är sant.

Skriv svar