nån som vet vad detta är för något?

Skriv svar
dareallinkan
Ny medlem

nån som vet vad detta är för något?

Inlägg av dareallinkan » 15 september 2006, 16:52

hej alla!
helt ny och helt "grön" kan inte mer än det man lärt sig i skolan! råkade hitta detta forum när jag smurfade runt på nätet om historia vilket är väldigt intressant!
har egentligen en massa frågor men det tar vi senare, det jag undrar nu är om någon kan hjälpa mig att lista ut vad det är för något, vad det andvändes till , och hur gammalt det är?!
idagsläget andvänds det som fågelbad iom att det är urgröpt i mitten (syns nog inte på bilderna) de har legat på samma plats i snart 30 år men är troligtvis ditlagt från en annan plats tidigare! vore tacksam för ide'er och förslag om vad det kan vara!!

MvH // Mathias
Bilagor
fågelbad11.jpg
sett uppifrån
fågelbad11.jpg (93.22 KiB) Visad 3488 gånger
fågelbad22.jpg
uppifrån
fågelbad22.jpg (105.79 KiB) Visad 3488 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 september 2006, 17:12

Välkommen till Skalman! Märklig sten - den är ju definitivt bearbetad. Har det funnits någon kyrka eller borg/slottsanläggning i närheten? Det ser ju ut som en del av en pelare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2006, 17:12

Man får en hyfsad uppfattning om storleken, antar jag, men om du lade med nån grej man ver hur stor den är så skulle det underlätta. Inte för att jag har en aning, kan inte påminna mig ha sett något liknande, men det är ju uppenbarligen huggen sten (till skillnad från en del andra bilder som postats på forumet).

Edit: Pelarbit låter som en bra gissning. Är stenen granit?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 september 2006, 17:31

Undrar också om materialet - Granit, sandsten, kalksten eller cement?

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 15 september 2006, 17:31

Varför kan det helt enkelt inte bara vara ett fågelbad? Stycket verkar vara väl tunt för att vara en del av en pelare.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 september 2006, 21:37

jag gissar på en vigvattenskål. Möjligen dopfund, men gissar ändå på vigvattenskål.

Fanns alltid i katolska kyrkor.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 15 september 2006, 22:59

Jag tycker inte formen går ihop med någon medeltida dopfunt eller vigvattenskål. Mest av allt liknar det just en del till en pelare, de finns ju i alla möjliga tjocklekar beroende på var de skall stå. Den borde dock vara tappad på något sätt för att hålla ihop, men det kanske är det som är "fågelbadet".
Sedan undrar jag över materialet, det ser onekligen ut som granit. Är materialet granit lär den nog vara slipad på 1900-talet, eller tidigast slutet av 1800-talet.
Eftersom jag vuxit upp intill ett nedlagt stenhuggeri där vi och andra i grannskapet brukade hämta sten till trädgården och annat tänker jag att det möjligen är så att det här också är en halvfärdig del som hämtats på något nedlagt stenhuggeri, alternativt från någon riven stenbyggnad i nystil från sekelskiftet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2006, 23:30

Här är det bästa exemplet jag kan ragga upp just nu.
Bild

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 september 2006, 08:43

FBQ skrev:Jag tycker inte formen går ihop med någon medeltida dopfunt eller vigvattenskål.
Jag säger inte det är någon TYPISK vigvattenskål. Uppenbarligen är den inte typisk. Men av de hundratals kyrkor som har byggts oftast med i huvudsakligen lokalt arbetskraft, vad är det som inte säger att man gjort en "hemmagjort" vigvattenskål/dopfund på något ställe?

Såvitt jag förstår togs ju de allra flesta vigvattenskålar bort från kyrkorna iom övergången till protestantismen. Därmed minskar jämförelsmaterialet drastiskt.

dareallinkan
Ny medlem

Inlägg av dareallinkan » 16 september 2006, 12:16

angående materialet så har jag inte en aning! men att det innehåller väldigt mycket järn är säkert för om man slår vatten i den så tar det inte mer än ett dygn innan det är helt rostfärgat därav den röda färgen. om det har funnit någon kyrka/borg m,m just här vet jag inte men gården heter prästgården 1:17 och det har bott en komminist i huset som stod här innan detta,det brann ner i slutet av 1800 talet kan det finns info om det på stadsarkivet?.kyrkan i sig ligger ca 2,5 km härifrån och jämte ligger "nuvrande?" prästgård..att marken har brutits/odlats det är säkert för det finns milslånga stenmurar som inhängnar bla våran gård! jag skall tvätta av "stenen" och försöka få till lite bättre bilder så kanske det kommer fram fler ide'er!

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 september 2006, 12:24

Kolla med hembygdsfolket. Om där funnits någon medeltidskyrka i närheten så borde nån ha koll. Det ser ut som en stadig bit, inget man flyttar på helt i onödan. Att någon skulle göra sig den mödan eller kostnaden för att skaffa fåglarna ett bad betraktar jag som uteslutet, det är säkert något gammalt som blivit återanvänt. Fast hur gammalt vet jag naturligtvis inte.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 18 september 2006, 18:50

Jag skulle vilja ha lite fler uppgifter:
Storlek? I vilken socken? Är stenbiten vänd på rätt håll? Finns stenen, i o m att den finns vid en gammal komministerbostad, upptagen i den lokala kyrkans inventarieförteckningar? Titta i kyrkoarkivet snarare än stadsarkivet.

dareallinkan
Ny medlem

Inlägg av dareallinkan » 19 september 2006, 22:24

skall gå ut i morgon och mäta den,och kolla undersidan så jag ser om den är rättvänd! angående socken så är det rångedala socken! ligger mellan borås och ulricehamn! var hur hittar jag kyrkoarkivet?

MvH // Mathias

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 19 september 2006, 23:22

Jag säger inte det är någon TYPISK vigvattenskål. Uppenbarligen är den inte typisk. Men av de hundratals kyrkor som har byggts oftast med i huvudsakligen lokalt arbetskraft, vad är det som inte säger att man gjort en "hemmagjort" vigvattenskål/dopfund på något ställe?

Såvitt jag förstår togs ju de allra flesta vigvattenskålar bort från kyrkorna iom övergången till protestantismen. Därmed minskar jämförelsmaterialet drastiskt.
Medeltida dopfuntar är inte min specialité, men jag känner mig nog ganska säker på att det här inte är en sådan.

Medeltida dopfuntar är gjorda för att doppa hela barnet i vattnet. Senare dopfuntar görs för att kunna passa in en mässings eller silverskål i själva fundamentet. Dopfuntar har inte plockats bort i samband med reformationen, utan att ha någon statistik skulle jag tro att det finns fler bevarade medeltida dopfuntar än bevarade medeltidskyrkor, eller åtminstone lika många, även det betyder inte att en del kan ha försvunnit. Ingen av de bevarade jag sett liknar dock på något sätt den här, och jag har svårt att tro att den skulle tillhöra någon helt försvunnen skola av dopfuntar, totalt olika alla tidigare kända.

Pelaren som Hexmaster visar bild på verkar ha burit ett kryssvalv, den här hör nog mera hemma i en arkadbåge eller liknande (om det nu är en pelardel)

dareallinkan
Ny medlem

Inlägg av dareallinkan » 22 september 2006, 00:56

var ute idag och mätte lite och kollade på materialet! den är ungefär 120 i diameter och ca 30-35 cm tjock! verkade tyvärr som om den var gjuten i t.ex. cement eller något (men nu är jag ju ingen stenexpert) och sedan slipad för den är väldigt jämn både i kanter och inuti, vilket fick mig att komma ihåg att vi hade "har" en JÄTTE kruka som oxå är i ungefär samma material kan det vara en botten till den?
på undersidan var det iaf cement med en massa småsten i typ som om den hade gjutits på marken och underlaget följt med upp! så jag kan med all säkerhet säga att den ligger åt rätt håll! försökte även att rugga på den lite men fy va tung den var!

Skriv svar