Fem viktiga böcker?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 15 juli 2006, 19:50

Bess skrev: Till kategorin "komedins klassiker" nominerar jag PG Wodehouse och i synnerhet böckerna om Jeeves och Bertie Wooster. De står lite närmare vår tid än Twain. I kategorin "klassiska kriminalromaner" Raymond Chandler, till exempel Den stora sömnen.
Av egen erfarenhet är jag tyvärr tvungen att säga att Wodehouse har vissa svårigheter att fastna hos många personer - och kan nog definitivt uppfattas som lite otidsenliga i en del kretsar. Människor har av någon outgrundlig anledning svårt att se det fantastiskt roliga i brittisk aristokratis förehavanden på 1920- och 30-talet. Inte ens om de matas med dramatiseringen av Jeeves & Wooster med Hugh Laurie och Stephen Fry fastnar alla helt.

En äldre kvinna läste en Wodehousebok och sade sedan att den var något torr, vilket var lika illustrativt som bedrövande. Vissa verkar bygga hela sin kulturella upplevese på att få allting serverat som enkla och ofta grova skämt som kommer ut på löpande band och med handling som ständigt bygger på våghalsig spänning snarare än på understatements och stiff upper lips. Vilket är mycket tråkigt.

Betydligt fler borde läsa Wodehouse, om inte annat för att motivera nya utgåvor, men jag är rädd att det inte riktigt fungerar som inkörsport till den litterära världen.

Jerome K Jeromes bok Tre män i en båt är nog faktiskt bättre i det sammanhanget.

Ett tips, som dock kommer flera månader för sent, är att tipsa om böcker som går snabbt att läsa - får man en snabbläst trevlig roman eller deckare på 200 sidor som man läst ut på ett par dagar gör att man avdramatiserar hela grejen med att läsa skönlitterärt, skönlitteratur känns då inte som något tungt och abstrakt som man tragglar sig igenom och som bara tar tid.
Senast redigerad av 1 Wooster, redigerad totalt 16 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 15 juli 2006, 20:45

Wooster, bra att du tog upp tråden, för jag undrar hur det gick!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 15 juli 2006, 22:43

Jag har varit en slarvig och därmed dålig människa; självklart borde jag annonserat den slutliga listan!

Jag har dock inga reaktioner än, då patienten ordinerats dosen över sommaren. Förhoppningsvis är jag bättre att komma ihåg att delge reaktionerna.

Greven av Monte Cristo
Den hemlighetsfulla ön
Det grymma havet
Mannen på taket
Ondskan

Märker ni vilken vacker geometrisk symmetri titlarna bildar? Det har dock inte varit ett dugg avgörande för urvalet, men något som gamla talmystiker eller försokratiska älskare av "harmoniska tal" säkert tagit som ett bevis för att det verkar rätt. Som jag tidigare varit inne på är fyra av böckerna av storproduktiva författare, vilket kan vara bra om han fattar tycke för åtminstone någon av dem.

JS

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2006, 00:18

Några litterärara måsten

1. Skattkammarön av Robert Luois Stevensson
2. Den Helighetsfulla ön av Jules Verne
3. En världsomsegling under havet av Jules Verne
3. Krig och Fred av Leo Tolstoj
5. Brott och Straff av Dostojevski
6. Dvärgen av Pär Lagerqvist
7. Tristan och Isolde
(My early life, winston Churchill)

Lite mer lättsmaält
Hornblower av C.S Forrester
5 böckerna av Enid Blyton
Homanseriens mysdeckare av Jan Mårtensson
Röd Storm av Tom Clancy
Operation Garbo av Harry Winter

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 13 augusti 2006, 21:48

Kul tråd!
Detta skulle kunna bli Skalmans skönlitterära kanon. Utbildningsministern måste informeras. Tyvärr saknar jag genusperspektiv, etc ... Enid Blyton och Maj Sjöwall i all ära, men!
Hmmmm, måste fundera ut något bra att lägga till listan.

Anna L
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 oktober 2006, 01:41
Ort: Luleå

Inlägg av Anna L » 8 oktober 2006, 18:22

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men till mitt försvar ligger den på första sidan.

Jag tänkte kommentera Twain som nämndes tidigare i tråden. Huckleberry Finn var faktiskt min första tanke eftersom det är en av klassikerna och den är dessutom både rolig och lättläst. Min erfarenhet är att många ser klassiker som tunga tråkiga böcker. Får man en person som oftast inte läser böcker att klara av en klassiker och att dessutom uppskatta den stärks självförtroendet hos denna till att våga sig på andra verk. Det nämndes att Twain kanske inte riktigt "ligger i tiden" för den yngre generationen. Jag tillhör samma generation som personen i tråden (född -85) och nog för att jag har ett större litteraturintresse (studerar sista terminen på min inriktning till svensklärare) men jag uppskattade Huckleberry Finn väldigt mycket. Ingen kan klaga på att "inget händer" och det är få böcker som får en att skratta högt på samma sätt som den boken.

Om jag ska fortsätta nämna klassiker som "fångar" läsaren fort så måste jag nämna Poe som tidigare i tråden. I somras läste jag två samlinga med Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes och fastnade direkt. Vill man inte läsa klassiker är Harry Potter-böckerna ett hett tips. Jag har hört om många unga män som fastnat i dessa "barnböcker". Lättlästa och spännande! Peter Pohl skriver fantastiska ungdomsböcker som även kan läsas av vuxna. Nu är ju ert försök säkerligen över, jag hoppas att det gav mersmak för "försökspersonen". :)

Som ni märker ligger mitt intresse mest åt det litteraturhistoriska hållet men jag hoppas att detta forum ska breda mina ynkliga kunskaper i allmän historia och förhoppningsvis sporra mig att välja historia som nästa inriktning.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 oktober 2006, 18:54

Anna L skrev:Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men till mitt försvar ligger den på första sidan.
Ta tillbaka den ursäkten. :) Det är naturligtvis alldeles i sin ordning, till och med önskvärt, att gamla trådar återfår livet så länge ämnet följs.

Välkommen till forumet!

Mvh Petter

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 10 oktober 2006, 21:31

Serd skrev: Jag har dock inga reaktioner än, då patienten ordinerats dosen över sommaren. Förhoppningsvis är jag bättre att komma ihåg att delge reaktionerna.

JS
Ohoj Serd!!!
Berätta, berätta! Hur har det gått?
Har patienten avlidit av överdos?
För mycket litteratur för en otränad läsare?!
Eller var det startskottet till ett nytt liv där patienten helt förlorat sig i böckernas värld, blivit bokmal och tuggar sig igenom alfabetet från A till Ö?

Skriv svar