De orientaliska judarnas öde

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

De orientaliska judarnas öde

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2006, 15:59

Jag hörde nyligen ett litet stycke historia på P1 som hittills varit okänd för mig. Det handlade om Israel och de orientaliska judarnas situation och historia. En del av orientaliska judarna anser sig vara diskriminerade av de europeiska judarna i Israel. Detta har en gammal historia där den sionistiska rörelsen ända från 1800-talets slut varit dominerad av sekulariserade europeiska judar som sett ner på de orientaliska judarna som bodde i arabvärlden. Man anser sig blivit mycket illa behandlade, ett par exempel på detta är att man pressades hårt till att flytta till Israel. Detta inte bara på grund av antijudiska tendenser i arabländern utan även Israels regering utövade starka påtryckningar, bland annat skall israeliska agenter utfört bombattentat mot synagogor i Bagdad för att skrämma iväg den judiska befolkningen till Israel. Hos jemenitiska judar berättades det om hur regeringen tog ifrån dem barn (ungifär som britterna gjorde med aboriginerna) och gav dessa till europeiska judar. Idagens Israel så har detta lett till att en stark misstro riktas ifrån dessa judar gentemot arbetarpartiet som man anser var ansvarig för sionisternas diskriminerande politik. Finns det någon som har lite mer kännedom om denna historia?

Tackar på förhand!

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av Ragnar Svedje » 24 mars 2006, 17:38

LasseMaja skrev:Jag hörde nyligen ett litet stycke historia på P1 som hittills varit okänd för mig. Det handlade om Israel och de orientaliska judarnas situation och historia. En del av orientaliska judarna anser sig vara diskriminerade av de europeiska judarna i Israel. Detta har en gammal historia där den sionistiska rörelsen ända från 1800-talets slut varit dominerad av sekulariserade europeiska judar som sett ner på de orientaliska judarna som bodde i arabvärlden. Man anser sig blivit mycket illa behandlade, ett par exempel på detta är att man pressades hårt till att flytta till Israel. Detta inte bara på grund av antijudiska tendenser i arabländern utan även Israels regering utövade starka påtryckningar, bland annat skall israeliska agenter utfört bombattentat mot synagogor i Bagdad för att skrämma iväg den judiska befolkningen till Israel. Hos jemenitiska judar berättades det om hur regeringen tog ifrån dem barn (ungifär som britterna gjorde med aboriginerna) och gav dessa till europeiska judar. Idagens Israel så har detta lett till att en stark misstro riktas ifrån dessa judar gentemot arbetarpartiet som man anser var ansvarig för sionisternas diskriminerande politik. Finns det någon som har lite mer kännedom om denna historia?

Tackar på förhand!
Tyvärr har jag inga länkar att erbjuda, men har hört liknande saker förrut. Lite finns dock att hämta i Göran Rosenbergs utmärkta bok Det förlorade landet, en av anledningarna till att israelisk politik inte går att jämföra på höger-vänsterskalan är just detta. Etnisk-kulturella aspekter helt enkelt.

Likuds valseger 1977 betraktas på ett mycket konstigt sätt i västvärlden! Det var inget annat än en kraftfull protest från israels orientaliska judar mot de etablerade europeiska judarna, den svagare parten som efter årtionden av styvmoderlig diskriminering ställer sig upp och protesterar. För första gången sedan Israel grundades kunde orientaliska judar ta plats i regeringen och även inom andra delar av samhället.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 24 mars 2006, 18:34

Känns som det behövs fler källor för att stärka de här påståenden.. ty jag anar små ugglor i mossen, kan dock ha fel..

Tycker det dock är lustigt att du nämner att orientaliska judar är emot arbetarpartiet idag, med tanke på att
Arbetarpartiets ledare Amir Peretz idag är en orientalisk jude av Marockanskt ursprung..

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 mars 2006, 18:43

Giancarlo skrev: Tycker det dock är lustigt att du nämner att orientaliska judar är emot arbetarpartiet idag, med tanke på att
Arbetarpartiets ledare Amir Peretz idag är en orientalisk jude av Marockanskt ursprung..
Det har dock sina rötter just i det Lassemaja beskriver. De orientaliska judarna stödde länge vänstern enligt traditionellt klassröstande, men upplevde sig svikna av etablissemanget som till stor del var vänsterdominerat i Israel under 1970-talet. Sedan dess har delar den orientaliska väljargrupperna stött mindre partier, som säger sig representera just de orientaliska judarna, men också till stor del gått över till högern och Likud. Segern 1977 berodde till viss del på stora väljarströmmar som orienterade sig högerut. Och många av dem röstar fortfarande på Likud (eller troligen numera på Kadima).

Likt t ex USA är Israel idag splittrat lika mycket utifrån en klassisk höger-vänsterlinje kring näringsliberalisering och fördelningspolitik som en motsättning mellan religöst-konservativa grupper (ofta på landsbygden och ofta orientaliska judar) och mer "moderna" liberala sekulariserade grupper som ofta bor i städerna.

/Forsberg

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 24 mars 2006, 19:40

Programmet på radion var P1:s "Människor och tro" som hade ett reportage om Israel inför valet!

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av wreezig » 24 mars 2006, 23:49

Ragnar Svedje skrev:Likuds valseger 1977 betraktas på ett mycket konstigt sätt i västvärlden! Det var inget annat än en kraftfull protest från israels orientaliska judar mot de etablerade europeiska judarna, den svagare parten som efter årtionden av styvmoderlig diskriminering ställer sig upp och protesterar. För första gången sedan Israel grundades kunde orientaliska judar ta plats i regeringen och även inom andra delar av samhället.
Att Likuds valseger inte var så poppis i omvärlden är ganska logiskt med tanke på flera av medlemmarnas bakgrund.

Precis som Giancarlo skriver är Arbetarpartiets ledare Amir Peretz en orientalisk jude så frågan är om inte partisympatierna hos många av dom sekulära orientaliska judarna går dit.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 25 mars 2006, 01:29

LasseMaja skrev:Programmet på radion var P1:s "Människor och tro" som hade ett reportage om Israel inför valet!
Tycker det är ett program med mycket okritiskt förhållningsätt i många avseenden när det gäller många av deras reportage.

Skulle gärna vilja ha externa källor som stödjer de "brott" mot orientaliska judar som du räknat upp.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 25 mars 2006, 10:08

Giancarlo skrev:Skulle gärna vilja ha externa källor som stödjer de "brott" mot orientaliska judar som du räknat upp.
Där är därför jag startade den här tråden.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 mars 2006, 10:57

wreezig skrev:Precis som Giancarlo skriver är Arbetarpartiets ledare Amir Peretz en orientalisk jude så frågan är om inte partisympatierna hos många av dom sekulära orientaliska judarna går dit.
Läs mitt inlägg ovan, så ser du varför många av de orientaliska judarna antingen stöder småpartier eller högern, men tvekar inför arbetarpartiet.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av wreezig » 25 mars 2006, 12:32

Mathias Forsberg skrev:
wreezig skrev:Precis som Giancarlo skriver är Arbetarpartiets ledare Amir Peretz en orientalisk jude så frågan är om inte partisympatierna hos många av dom sekulära orientaliska judarna går dit.
Läs mitt inlägg ovan, så ser du varför många av de orientaliska judarna antingen stöder småpartier eller högern, men tvekar inför arbetarpartiet.
Nu när jag har lyssnat på programmet så är slutsatsen den att majoriteten av dom orientaliska judarna sannolikt låter bli att rösta p.g.a att både högern och vänstern har svikit dom.
Kadima har ju inte visat var dom står ännu utan baserade sin politik på Sharons karisma vilket dom knappast kan göra nu.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av Ragnar Svedje » 27 mars 2006, 10:20

wreezig skrev:
Ragnar Svedje skrev:Likuds valseger 1977 betraktas på ett mycket konstigt sätt i västvärlden! Det var inget annat än en kraftfull protest från israels orientaliska judar mot de etablerade europeiska judarna, den svagare parten som efter årtionden av styvmoderlig diskriminering ställer sig upp och protesterar. För första gången sedan Israel grundades kunde orientaliska judar ta plats i regeringen och även inom andra delar av samhället.
Att Likuds valseger inte var så poppis i omvärlden är ganska logiskt med tanke på flera av medlemmarnas bakgrund.

Precis som Giancarlo skriver är Arbetarpartiets ledare Amir Peretz en orientalisk jude så frågan är om inte partisympatierna hos många av dom sekulära orientaliska judarna går dit.
Jag pratar om valet 1977 och mycket har hänt i Israel sedan dess, arbetarpartiet har naturligtvis anpassat sig och börjat ta med orientaler i ledande positioner så att de lättare skall kunna attrahera väljare från dem.

Sedan när det gäller Likud så har omvärlden en konstig syn på dem. En nykter och samlad bedömning av israels politik gentemot palestinierna och de kringliggande arabländerna torde visa att den endast marginellt påverkats av färgen på regeringen, även om det varit himmelsvid skillnad på retoriken. Jag minns en TV-intervju med fd utrikesministern Sten Andersson i samband med att Ehud Barak (arbetarpartiet) gjort sin första tid som premiärminister och en kännare satt i studion och redogjorde punkt för punkt hur bosättarpolitiken fortsatt och t.o.m ökat i omfattning trots att Likud inte längre satt i regeringen. Sten Andersson kommenterade detta ungefär såhär "men nu är det mycket bättre för nu finns det en arbetarregering" och reportern kontrade med genomgången som visade på att det inte var någon större skillnad och ställde frågan igen. Sten Andersson svarade "det är stor skillnad för nu finns det en arbetarregering"...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: De orientaliska judarnas öde

Inlägg av wreezig » 27 mars 2006, 18:31

Ragnar Svedje skrev: Jag pratar om valet 1977 och mycket har hänt i Israel sedan dess, arbetarpartiet har naturligtvis anpassat sig och börjat ta med orientaler i ledande positioner så att de lättare skall kunna attrahera väljare från dem.

Sedan när det gäller Likud så har omvärlden en konstig syn på dem. En nykter och samlad bedömning av israels politik gentemot palestinierna och de kringliggande arabländerna torde visa att den endast marginellt påverkats av färgen på regeringen, även om det varit himmelsvid skillnad på retoriken.
Det jag menade var det faktum att flera i Likuds styre var gamla terrorister och bl.a ansvarat för mordet på FN-medlaren Folke Bernadotte vilket knappast förbättrade relationen mellan FN och Israel.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 27 mars 2006, 19:19

Finns det ingen som har något om hur de orientaliska judarna blev behandlade av den israeliska staten? Stämmer det där med påtryckningar, bombattentat och barnröverier mm?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 27 mars 2006, 19:35

LasseMaja skrev:Finns det ingen som har något om hur de orientaliska judarna blev behandlade av den israeliska staten? Stämmer det där med påtryckningar, bombattentat och barnröverier mm?
Det känner jag inte till men det var en skandal för några år sedan när det framkom att israeliska blodbanker systematiskt kasserat allt blod från svarta judar efter påtryckningar från "vita" ortodoxa judar som inte ville riskera att få "smutsigt"blod.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 27 mars 2006, 19:40

Jag jobbade i helgen och då hörde jag på BBC i bakgrunden. De hade ett halvtimmeslångt program som handlade om etniska motsättningar i Israel. Programmet gick ut på att de som hade invandrat från Europa utgjort en form av överklass bland judarna.

Medan de som invandrat från andra håll som till exempel Nordafrika, övriga Arabvärlden, Ryssland och så vidare utgjort en form av underklass.

Skriv svar