Fem viktiga böcker?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Fem viktiga böcker?

Inlägg av Serd » 6 mars 2006, 21:28

En arbetskamrat till mig har i princip aldrig läst romaner, endast tekniska beskrivningar och sådant eftersom han är just tekniker. Däremot är han inte ointelligent, - tvärtom, utan bara fullständigt obeläst och förstår inte varför man ska läsa böcker.

Jag har tagit på mig att presentera en lista över fem romaner som han lovar att läsa och därefter ge sin nya syn på vad han tycker om skönlitteratur.

Dessa fem böcker kommer alltså vara helt avgörande för om han fortsätter läsa eller ej och måste således väljas med omsorg. Jag har några idéer redan men säger inget om de här utan tar tacksamt emot förslag på böcker som passar att vara de första som en vuxen läser.

Förslag från den sannolikt ganska belästa Skalmankretsen?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 mars 2006, 21:39

Ska fundera lite, men kommer med en fråga? Ser han på film och/eller lyssnar på musik, och i så fall varför? Av samma anledning skall han läsa böcker. Till skillnad från film stimulerar skönlitteratur fantasin, man måste tänka själv.

Jag tror att det är viktig med en fängslande historia. Därför ingen "finkultur", utan något med en driven handling även omdet inte skall vara skräpromaner förstås. Kanske Guillou eller adnra bra deckare? Utanför skönlitteraturen finns t ex Peter Englund, jag tänker kanske främst på "Tystnadens historia", med stilistiskt vackra essäer som kan intressera en tekniker.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 6 mars 2006, 21:59

Ja, han ser på film och spelar horn(!). Filmsmaken är inte toppen men inte heller usel. Fördomsfullt har jag trott personer som spelar horn också läser men jag har alltså haft fel. Vi som är läsande på arbetsplatsen är överens om att det är förvånande att höra att han inte har läst något.

Jag har en teori att det är något nymodigt - patienten i fråga är född 1980 - att det finns så många sätt att uppleva, att böcker blir ett i mängden som man kan välja bort.

Håller med om din inriktning att det skall vara en driven historia, något som får honom att känna känslan man bara kan få av böcker; när orden får hjärnan att skapa bilder och händelser utifrån det man läser.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 6 mars 2006, 22:08

Någon novellsamling av Edgar Allan Poe kanske?

mvh/ Daniel

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 mars 2006, 22:16

Krig och fred, Leo Trojkski(stavar han så?).
Jules Vernes böcker; men det var länge sedan som jag läste dessa böcker.
Vredens druvor av Steinbeck

Några böcker som också behandlar verkliga händelser.

Ett par skönlitterära böcker om Manchester United har kommit ut på marknaden och framför allt om Matt Busby.

Själv har inte någon av Peter Englunds böcker; men har tittat i dem och uppfattar dom som läsvärda.

Stefan

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 7 mars 2006, 11:04

Alla gillar väl Heligt blod, helig graal, samt Dan Browns böcker. De är lättlästa och intressanta.

/Sonny

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 mars 2006, 11:11

Vad för filmer gillar han?

/Martin

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 mars 2006, 12:30

ett givet val är ngt med Erlend Loe. oerhört kul och bra bökcer!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2006, 12:30

Kan man inte försöka med någon driven kriminalroman med litterära kvaliteter? Typ Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten". Annars brukar noveller vara en bättre början. Raymond Carvers "Short Cuts" (på svenska förstås) eller varför inte Torgny Lindgrens "Merabs skönhet" (om han står ut med underliga ordvändningar)? Gillar han 1900-talshistoria och pangpang så är Väinö Linnas "Okänd soldat" gripande. Eller kanske nåt skojigt? Mikael Niemis "Populärmusik från Vittula" bore funka.

/ Probstner

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 mars 2006, 12:31

på tal om Mikael Niemi: hans bok "Svålhålet" är ju jäkligt kul.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 mars 2006, 13:21

Aldarion skrev:Alla gillar väl Heligt blod, helig graal, samt Dan Browns böcker.
Om det kan omvända vår illiterate "klient" så är det vackert så, men efter att ha genomlidit DvK kan jag inte rekommendera den till någon. Illa skriven, förutsägbar och dum - näe. Gissar att den är regel snarare än undantag. Originalet "Holy blood..." känner jag däremot inte till.

Peter Englund nämndes, hans Brev från nollpunkten (hette den väl?) är däremot en volym som får det att knottra sig bara jag ser ryggen på den - skildringen av atombomben, eller folk som åker ut och tittar på jude-avskjutning som en trevlig söndagsaktivitet - den som inte fångas av det materialet torde vara kliniskt död. Rekommenderas, förbehållningslöst. Fast någon roman är det ju inte.

Tolstoj tror jag inte på, inte i detta sammanhang.

Skulle gärna rekommendera något skitskoj á la Mark Twain, Groucho Marx eller Tre män i en båt, fast lite modernare - kommer bara inte på något sådär rätt av.

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 7 mars 2006, 17:46

Jag tackar hittills för många bra förslag. Jag har tänkt på en del moderna bästsäljare à la Dan Brown, men delar uppfattningen om att åtminstone DvK, hans enda jag läst, är för mycket kiosklitteratur för mig (Besserwisseri - jag vet). Det skulle kännas hemskt om han omvänds, men bara börjar läsa såna böcker.

Tolstoj, och de flesta ryska klassiker är nog för tungt att börja med.

När jag diskuterade detta med min far (han är 63 år, jag 36 f.ö.) föreslog han direkt några av Mark Twains klassiker, Tom S, Huck Finn, t.ex. men jag tror att de för en yngre generation är delvis obegripliga. Historielösheten är så stor att Mississippi-miljön och tiden är lika abstrakt som Narnia eller Tolkien.

Erlend Loe och Niemi var bra förslag på nutida författare, ligger bra till för listan.

Bland tidlösa klassiker funderar jag på "Greven av Montecristo" och som outsider "Det grymma havet".


Synpunkter på ett första utkast?

Dumas: Greven av Montecristo
Monsarrat: Det grymma havet
Steinbeck: Vredens druvor
Niemi: ...Vittula
?

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 7 mars 2006, 17:49

Martin Lundvall skrev:Vad för filmer gillar han?

/Martin
Alldeles för blandat för att dra någon slutsats. Ibland får jag för mig att det viktigaste kriteriet är att hans DVD:er är piratkopior som inte kommit ut på markanden än, snarare än innehållet. Lite av "långfärdsbussfilm"-genren.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 mars 2006, 22:03

Serd skrev: Alldeles för blandat för att dra någon slutsats. Ibland får jag för mig att det viktigaste kriteriet är att hans DVD:er är piratkopior som inte kommit ut på markanden än, snarare än innehållet. Lite av "långfärdsbussfilm"-genren.
Hade kunnat hjälpa att veta, såvida du inte ska hitta en bok som handlar om någon som gör piratkopior av DVD.
Jack Londons böcker är annars också klassisker, lättlästa och utspelar sig i en lättsmält miljö. Passande speciellt på vintern bär det är gott om snö utomhus.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 mars 2006, 23:15

Jag tror att Steinbeck är lite väl tung som första roman, man måste arbeta lite med den. I och för sig var jag ung när jag läste den... Viittula är ett utmärkt förslag, inte för lång, rolig och en historia som sätter sig.

Mvh Petter

Skriv svar